«آرامش سیاسی» و «ثبات سیاسی» از جمله کلیدواژه هایی هستند که رهبر انقلاب در طی یک دهه گذشته در سخنرانشان بسیاری بر آن تاکید کرده اند.

محمود عزیزی: اعلام وصول و پیگیری استیضاح وزیر علوم در شرایطی که دولت به یک سالگی رسیده، آرامش فضای سیاسی کشور را بیش از گذشته بر هم زده است.

از 2 ماه پیش زمزمه های استیضاح بلند شد و فرصت یک ماهه فقط آتش بس بود تا دو هفته نزدیک به استیضاح، صفحات سیاسی رسانه ها عمده صفحات خود را به این مساله اختصاص دادند. هر روز یک افشاگری جدید در مورد بورسیه های که هنوز مشخص نیست قانونی بوده یا نه در فضای رسانه ای کشور  منتشر می شود و بیش از پیش فضا را به سمت دو قطبی شدن سوق داده شده است.

موضع گیری های چهره های مهم در قوای مقننه و مجریه در خصوص این استیضاح نشان از یک زور آزمایی دارد که طراح اصلی آن، طیفی از نمایندگان منتقد دولت اند که فضای سیاسی مجلس را به سمت یک جدال سیاسی کشیده اند. استیضاح کنندگان تاکید می کنند که مدیریت وزات علوم مرتبطین با ضد انقلاب، پژاک و منافقین را به دانشگاه‌ها باز گردانده و حامیان وزیر می گویند او تاوان افشا کردن بورسیه های غیر قانونی در دولت سابق را می دهد. حالا دو طرف از افشاگری هایی سخن می گویند که قرار است برگ برنده آنها در روز استیضاح باشد. در هر حال نتیجه این افشاگری ها می تواند کاهش آرامشی باشد که دولت یازدهم در یک سال اخیر تلاش کرده است به جامعه باز گرداند.

جدول: مهمترین اظهارات رهبر معظم انقلاب درخصوص آرامش سیاسی کشور

 

تاریخ

 

بیانات

اول دی ماه 91

بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان و فعالان طرح «صالحین»

*کشور احتیاج دارد به آرامش. همه‌ی مسئولین، چه مسئولین تقنین، چه مسئولین قضا، چه مسئولین اجرا، برای اینکه کار خود را انجام بدهند، آرامش لازم دارند، مردم هم آرامش را دوست دارند.

24 مهر 91

بیانات در اجتماع مردم شیروان

*خود آحاد ملت پشتوانه‌ی این ثبات و استقراری هستند که در کشور وجود دارد؛ و البته متقابلاً بیشترین فایده‌ی این ثبات و استقراری که در نظام سیاسی کشور هست، متوجه و عاید خود مردم است. یک ملت اگر امنیت داشته باشند، ثبات سیاسی داشته باشند، از آرامش دستگاه‌های حاکمیت نظام برخوردار باشند، آن ملت فرصت پیدا خواهند کرد که در میدانهای گوناگون، به مسابقه‌ی بزرگ بشری وارد شوند و پیشتاز باشند. امنیت و آرامش برای یک کشور، جزو مهمترین خواسته‌ها و مفیدترین عواید یک ملت است.

*ما در چند ماه بعد از این، مسئله‌ی انتخابات را داریم. تا قبل از انتخابات و در خود انتخابات، باید همت همه‌ی مسئولین این باشد که آرامش سیاسی کشور را حفظ کنند؛ نگذارند فضای سیاسی کشور، جنجالی و متلاطم شود؛ این جزو چیزهائی است که هوشمندی مسئولان کشور ان‌شاءاللّه باید بتواند این را تحقق ببخشد.

29 تیر 88

بیانات در سالروز عید سعید مبعث‌

بر هم زدن امنیت یک ملت بزرگترین گناهی است که ممکن است کسی مرتکب بشود. این را البته آن کسی که مأمور است، مزدور است، او که حرف گوش نمیکند؛ خطاب ما به او نیست؛ خطاب ما به نخبگان است.

14 خرداد 85

بیانات در مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)

آنچه که زمینه و بستر به کار گرفتن ایمان و عدالت و علم است، اتحاد ملی و آرامش در سطح کشور است. اگر در کشور آرامش نباشد، نه از علم می‌شود بهره‌برداری کرد، نه از ایمان، و نه می‌شود عدالت را در جامعه مستقر کرد.

15 آبان 83

بیانات در خطبه‌های نمازجمعه‌

مسؤولان كشور هیچ وقت در همه ی مسائل گوناگون و سلائق و سیاستهای مختلف، یك جور فكر نمی كنند؛ این كه معلوم است؛ ممكن نیست كه یك فكر و یك عقیده در همه ی زمینه ها مسلط بر همه ی اركان كشور باشد؛ اما آن چه كه آنها می خواهند، این نیست؛ آن چه كه آنها می خواهند، اختلاف در مسائل اساسی كشور است؛ ... آنها دلشان می خواهد التهاب سیاسی در این كشور باشد؛ آنها می خواهند آرامش و استقرار سیاسی در این كشور نباشد؛ آنها می خواهند دایم همه یقه ی هم را بگیرند؛ این علیه آن حرف بزند، آن علیه این حرف بزند.

16 فروردین 81

بیانات در خطبه‌های نمازجمعه

آن‌گاه که در دلِ افراد، با انگیزه‌های سیاسی یا شخصی، کینه، بددلی و سوءظن وجود داشته باشد، فضای جامعه فضایی تاریک و تلخ می‌شود. با هم همکاری کنیم، به هم کمک کنیم، نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشیم. مجادلات سیاسی برای کشور زیانبار است. نه فقط امروز که دشمن ما را تهدید می‌کند، بلکه همیشه مضرّ است؛ برای سازندگی و راه انداختن چرخهای اقتصادی مضرّ است.

6 خرداد 79

پیام به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی

مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ می‌تواند سرچشمه‌ و مظهر وفاق‌ ملی‌ و آرامش‌ و اعتماد عمومی‌، و یا خدای‌ نخواسته‌ منشاء دودستگی‌ و تشویش‌ و اضطراب‌ دلها و فکرها شود. محسوس‌ترین‌ و نقدترین‌ هدیه‌ی‌ نمایندگان‌ محترم‌ به‌ مردمی‌ که‌ آنان‌ را به‌ مجلس‌ فرستاده‌اند، آن‌ است‌ که‌ با منش‌ و گفتار خود، امید و نشاط و آرامش‌ را بر فضای‌ عمومی‌ کشور حاکم‌ سازند و گفتارها و نطقهای‌ خود را همچون‌ الگویی‌ از رفتار سیاسی‌ سالم‌ و سرشار از سماحت‌ و تحمل‌ و انصاف‌، تنظیم‌ کنند.

13 بهمن 78

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم

چرا بعضی همه تلاششان این است که دلها را با هم بد کنند؛ دلها را پُر از کینه از هم بکنند و دائماً علیه یکدیگر جوّ تهمت به‌وجود آورند؟! چه چیزی برای مملکت و ملت و آینده و نظام به‌دست می‌آید، جز این‌که دستشان از حقایق و از صفا و امانت و صداقت خالی است؟! می‌خواهند چیزی گفته باشند؛ این‌طوری حرف می‌زنند؛ این‌طوری می‌نویسند! باید فضای کشور را به سمت همدلیِ پُرنشاط و پُرشور پیش ببرند؛ وظیفه همه است.

 

 

 

/212 27