کیهان نوشت:

تأکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم پایبندی وزرا به فاصله‌گذاری با فتنه و فتنه‌گران، کام رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه را تلخ کرد.


شبکه دولتی انگلیس در تحلیلی نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای حدود یک هفته پس از برکناری وزیر علوم، به اعضای دولت گفت «مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه رای اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تاکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند.» معنای این سخنان روشن است؛ شرط ورود به کابینه، «فاصله‌گذاری» با جنبش ]فتنه[ سبز بوده و اعضای دولت حق ندارند این شرط را زیر پا بگذارند.
بی‌بی‌سی ‌افزود: آیت‌الله خامنه‌ای دلبستگی برخی از اعضای دولت به «برخی جناح‌»ها را منع نمی‌کند، اما از یادآوری این نکته نیز ابایی ندارد که «علایق اعضای دولت به برخی جناح‌های سیاسی اشکالی ندارد، اما دولت و اعضای آن نباید اسیر جناح‌بندی‌ها شوند. در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تأکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است، اما در برخی موارد هم مسئله متفاوت است و باید حتما خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند.»
بی‌بی‌سی با بیان اینکه بیانات رهبر عالی ایران به منزله کارت زرد است، می‌افزاید: رهبر جمهوری اسلامی در عین حال، بر حفظ انسجام درونی و شنیده شدن یک صدا از دولت تاکید می‌کند و می‌گوید «باید مراقبت شود تا در سخنان مسئولان دولتی تعارض وجود نداشته باشد و فلسفه تعیین سخنگو هم این است که از دولت صدای واحد در مسائل مختلف شنیده شود.»
وبسایت رادیو زمانه نیز که از هلند بارگذاری می‌شود، تصریح کرد: رهبری، دولت را از ایجاد دو قطبی در جامعه برحذر داشت. او می‌خواهد مسئولان به وحدت پافشاری کنند. رهبر جمهوری اسلامی همچنین ضمن تذکری صریح از وزرا خواست با فتنه مرزبندی کنند و همان‌گونه که موقع اخذ رأی اعتماد اعلام برائت کردند، در دوره مسئولیت نیز پایبندی خود به این مرزبندی را حفظ کنند.
این وبسایت می‌نویسد: (آیت‌الله) خامنه‌ای در این دیدار ضمن برخورد مجموعا مثبت، انتقادهایی نیز داشت. روحانی در مجموع خطوط قرمزهای مورد نظر رهبری را رعایت کرده است. به نظر می‌رسد رهبری موافق استیضاح وزیر علوم بوده است.
از سوی دیگر وبسایت روز آن‌لاین که همکاران آن در پاریس مستقرند، نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با کابینه، لزوم رعایت «خطوط قرمز» را مورد اشاره قرار داد و گفت «مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند.» او همچنین بایدها و نبایدهایی را مطرح کرد از جمله اینکه؛ نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد. دولت و اعضای آن نباید اسیر جناح‌بندی‌ها شوند. خطوط قرمز نظام حتما باید رعایت شود. آرامش روانی موجود در جامعه را حفظ کنید.
رادیو فرانسه نیز گفت: به مناسبت هفته دولت، آیت‌الله خامنه‌ای به رئیس‌جمهور و دولتش توصیه کرد که از دعواهای سیاسی پرهیز کنند و نگذارند که جامعه دو قطبی شود. او همچنین گفت «مسئله فتنه و فتنه‌‌گران، از خطوط قرمز است» و وزرا باید به «فاصله‌گذاری» با آن پایبند باشند.
جرس ارگان حلقه فتنه‌گران در لندن نیز با بیان اینکه سخنان رهبر جمهوری اسلامی حمایت ضمنی از نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر علوم بود نوشت: نمایندگان مجلس فرجی‌دانا را به خاطر میدان دادن به فتنه‌گران استیضاح کردند و به او رای عدم اعتماد دادند.
وبسایت خودنویس نیز نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از 15 توصیه خود به دولت اعتدال، با تاکید بر پرهیز دولت از دو قطبی کردن جامعه با شعارها و دعواهای سیاسی اظهار داشت «در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تأکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است اما در برخی موارد هم مسئله متفاوت است و باید حتما خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند. مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند.» این سخنان می‌تواند اشاره‌ای به علت استیضاح وزیر معزول علوم باشد که هفته گذشته بنا بر آنچه نمایندگان اصولگرا حمایت فرجی‌دانا از فتنه‌گران و دادن پست‌های کلیدی به عوامل فتنه 88 خوانده بودند، فرجی دانا را از وزارت علوم برکنار کردند.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372636

برچسب‌ها