هزینه های زندگی 57 درصد خانوارها را یک نفر تامین می کند

بار هزینه های 57 درصد خانوارهای ایرانی روی دوش یک نفر است و همزمان تعداد خانوارهایی که هیج کدام از اعضای آن کار نمی کنند به 24 درصد افزایش یافته است.

سایت صدای اقتصاد در گزارشی نوشت: اغلب در خانوارهای ایرانی بار مسئولیت کسب درآمد تنها بر دوش یک نفر است که عمدتا مردها طبق همان سنت قدیمی، نان آور خانه هستند. این را گزارش های رسمی بانک مرکزی از بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری طی سال گذشته می گوید.

این گزارش بیانگر آن است که در خلال 9 سال اخیر تعداد خانوارهایی که هیچیک از آنها مشغول به کار نیستند به مراتب افزایش یافته و از 15.5 درصد در سال 83 به 24 درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

بخشی از این افراد ممکن است در این مدت از بازار کار خارج شده و بدون کسب درآمد به جمعیت بیکار اضافه شده باشند و گروهی نیز افرادی را شامل می شوند که فاقد شغل بوده اما در عین حال درآمد دارند.

همین گزارش می گوید که در سال 92، حدود 6.4 درصد مردان و 4 درصد از زنان در خانوارها بدون برخورداری از شغل، درآمد داشته اند.

اما در بیشترین خانوارهای شهری کشور طی سال گذشته یک نفر شاغل بوده است. در سال گذشته بعد خانوار برابر با 3.47 نفر بوده که براین اساس در حدود 57 درصد خانوارهای شهری، یک نفر مشغول به کار بوده است.

نگاهی به تغییرات سالهای قبل نشان میدهد که در خلال حدود یک دهه قبل همواره مسئولیت کسب درآمد در 57 درصد خانوارهای شهری بر عهده یک نفر بوده است.

در طول 9 سال اخیر به مراتب در بخشی از خانوارهای شهری که در آن دو نفر شاغل بودند، یک نفر کار خود را از دست داده است.
آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد که تعداد خانوارهایی که در آنها دو نفر مشغول به کار بودند از 20.4 درصد در سال 83 به 15.5 درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

همین اتفاق برای خانوارهایی که در آنها سه نفر مشغول به کار بودند نیز افتاده است. در سال 83 حدود 6.2 درصد خانوارهای شهری دارای سه نفر شاغل بودند اما این میزان کاهش یافت تا اینکه در سال گذشته به 3.5 درصد رسید.

یعنی تعداد بیشتری از این خانوارها یا به جمع خانوارهای با دو نفر شاغل، یک نفر شاغل یا حتی بدون اشتغال پیوستند.

در سال گذشته به طور کلی 26.1 درصد شاغلان مرد و 4.5 درصد شاغلان خانوارها را زنان تشکیل می دادند.  

برای تماشای نمودار بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران می توانید اینــــــــــــــــــــــــــــجا را کلیک کنید.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    10 0
    خداوند به فرياد خانوارهايي برسد كه همه اعضاي آن فاقد شغل تمام وقت هستند. بايد به اين خانواده ها كمك كرد
  • سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    4 0
    خب خیلی طبیعیه چون الان اکثر خانواده ها یکی از این 3 دسته اند: 1 یک نفره 2 یک آقا و یک خانم خانه دار 3 یک آقا و یک خانم خانه دار به علاوه یک یا دو کودک