سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل کمیته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور بررسی میزان افزایش ظرفیت دکترا توسط دانشگاه آزاد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه اجلاس سالانه نخبگان و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها،‌ گفت: در این باره باید بررسی کنیم و طرح‌هایی را برای سال تحصیلی آینده مطرح کنیم. یکی از این طرح‌ها در ارتباط با دانشگاه‌های غیردولتی این است که برخی از آنها مجبور به تعطیل کردن‌شان شویم.

وی گفت دوم اینکه برخی از دانشگاه‌های غیردولتی می‌توانند از طریق ادغام با یکدیگر بحث صندلی‌های خالی را جبران کنند تا هزینه‌های اقتصادی آنها کاهش یابد. در مورد دانشگاه‌های پیام نور همین گونه است ما ممکن است مجبور شویم برخی از واحدهای پیام نور را در مراکز شهرستان‌ها تعطیل کنیم. ضرورتی ندارد ما این تعداد مرکز پیام نور و علمی کاربردی در کشور داشته باشیم.در رابطه با این مسئله امیدواریم سال آینده با چنین تمهیداتی بحث صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها به طور کامل از بین برود.

نجفی در رابطه با بحث بورسیه‌ها و مراحل رسیدگی به آنها، گفت: ما تا 3-2 روز آینده گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها را اعلام می‌کنیم.

وی  همچنین گفت بحث بورسیه‌ها به چهار گروه کلی تقسیم می‌شود. یک گروه بورسیه‌هایی بودند که به اسم بورسیه خارج به آنها بورس داخل داده‌اند و بعد آن را تبدیل به بورسیه داخل کرده‌اند و در نتیجه بدون شرکت در آزمون دکترا وارد دوره‌های دکترا شدند. این پرونده‌هایی که قرار بود به کمیته پنج نفره ارجاع شود شامل این پرونده‌ها بودند.گروه دوم بورسیه‌هایی هستند که به خارج اعزام شدند و هم‌اکنون نیز مشغول تحصیل در خارج از کشور هستند. به طور طبیعی پرونده‌های آنها را به کمیته پرونده ارجاع نمی‌دهیم.

دسته سوم پرونده بورسیه‌هایی است که خودشان مربی دانشگاه‌ها بودند و از قانون ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها استفاده کردند که اینها هم شرایط خاص خود را دارند.

گروه چهارم نیز دسته‌ای بودند که از امتیازات ایثارگران استفاده کردند. حکمی که مربوط به هر کدام از این چهار گروه است با هم متفاوت است. بحثی که یکی از نمایندگان مجلس در این باره مربوط کرده است مربوط به گروهی است که پرونده‌های آنها نیز در کمیته‌های پنج نفره مطرح شد که ان‌شاءالله طی چهار روز آینده همانطور که رئیس جمهور فرمودند اطلاعیه‌ای با توضیحات کامل در مورد بورسیه‌ها خواهیم داد و مردم را در جریان خواهیم گذاشت. البته این کار بدون ذکر نام انجام خواهد شد چرا که ما فکر می‌کنیم نباید وارد حریم خصوصی شویم اما اگر معلوم شود که عده‌ای بدون ترتیبات قانونی از بحث بورس استفاده کردند با آنها برخورد می‌شود.

نجفی درباره اینکه آیا وزیر آینده شما هستید، گفت:‌ هنوز چیزی در این رابطه مشخص نیست.

نجفی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش سریع رشته‌های دکترا توسط دانشگاه آزاد، گفت: در این باره باید بالاخره مرجعی بررسی دقیقی صورت دهد و نتیجه آن اعلام می‌شود. در شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه قبل این مسئله مطرح شد و قرار شد در این شورا کمیته‌ای با حضور نمایندگان دانشگاه آزاد و وزارت علوم، بهداشت و درمان و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود تا ظرفیت‌های دوره دکترای دانشگاه آزاد بررسی شود.

وی  همچنین گفت: رئیس دانشگاه آزاد چند بار اعلام کرد که رشته‌های دکترای پذیرفته شده نسبت به سال قبل 1.7 برابر است. یعنی 70 درصد اضافه شده است اما آقایون مدعیان مخالف دانشگاه آزاد می‌گویند که این رقم 7 یا 8 برابر است. به نظر می‌رسد حرف آقای میرزاده دقیق‌تر اما چون در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از آقایان نظر 7 برابری را مطرح کرده قرار شد تا کمیته‌ای به این مسئله رسیدگی کند.

نجفی درباره رشته محل‌های دکترا نیزگفت: ما یک ظرفیتی را در حد 12 هزار نفر در دوره دکترا برای دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید معلوم کرده‌ایم و هر کدام از رشته‌ها کاملا معلوم بود اما در مورد محل‌ها چون دانشگاه آزاد تغییراتی داشت محل‌ها را ما تعیین نکردیم اما قرار ما با دانشگاه آزاد این بود که بعد از اینکه رشته محل‌ها مشخص شدند آن را به ما اعلام کنند و تا اردیبهشت 94 فرصت دارند در تمام رشته‌محل‌هایی که پذیرش دکترا دارند تمام شرایط حداقلی استاندارد را از نظر استاد و تجهیزات جنبی فراهم کنند. از این رو ما نگران وضعیت دانشگاه آزاد نیستیم اما همانطور که گفتیم با افزایش هر گونه ظرفیتی برای دانشگاه آزاد و غیر دولتی در سال تحصیلی جاری مخالفیم.

4646

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    9 13
    تعطیلی واحدهای پیام نور فقط و فقط در راستای پررونق نگه داشتن دانشگاه آزاد صورت می گیره،انحصار در کشور فقط در صنعت خودرو نیست. درطول بیش از سی سال و هنگامی که ظرفیت دانشگاههای دولتی جوابگوی سیل متقاضیان نبود،دانشگاه آزاد ذینفع اصلی این مسئله بود و به هیچکدام از دانشگاههای معتبر جهان هم اجازه حضور در ایران داده نشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    22 2
    اولا: نمیشه به هرکسی که رفت و چند تا صندلی خرید و یک اتاق اجاره کرد بگیم دانشگاه تاسیس کرده و از همه ملزومات آموزش عالی و پژوهش نگران خالی ماندن اون صندلیه باشیم ثانیا:با وضعیت امروز که گرفتن دکترا آسانتر از دیپلمس جای آموزش و پرورش و آموزش عالی را باید عوض کرد
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    5 4
    امیدواریم که این مدیر توانمند به عنوان وزیر علوم معرفی شوند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    17 3
    وزیر علوم باید صد در صد دانشگاه های پیام نور و جامع علمی کاربردی و دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی و پردیس های پولی دانشگاه ها و حدود نود درصد دانشگاه های آزاد رو کاملا تعطیل کنه حتی یه دونه از این هزاران دانشگاه جزو دانشگاه های خوب ما چه تو دنیا و چه داخل کشور نیست، چه خروجی می خواد از اینا بیرون بیاد ؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    8 3
    آقای نجفی عوض اینکه بیای بگی دانشگاه آزاد شهریه شو کم کنه میای میگی پیام نور تعطیل بشه .؟
  • حمید IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    8 18
    دانشجویان پیام نور در تمامی مقاطع کارشناسی و ارشد ودکتری برغم اینکه طبیعتا میبایست ضعیفتر از دانشجویان دولتی دیگر باشندلیکن به سبب ساختار آموزش و ارزیابی تحصیلی که دارندبا دشواری به مراتب بیشتر از دانشجویان حتی دولتی خوب مدرک میگیرند چه برسدبه دانشگاه آزادو کیفیت مدرکشان به مراتب بیشتر از دانشگاه آزاد است.لیکن بخشی از بدنه وزارت علوم و حتی افرادی در مجلس و دولت و ..وام دار دانشگاه آزادندونشانه آن مدارک بسیار فوق ودکترای مدیران و..دردو دهه اخیراست.و تنهارقیب فعلی دانشگاه آزاد در پر نمودن صندلی های خالی آن وسود دهی و.. دانشگاه پیام نور است که قطعا میبایست به هر شکل ممکن تضعیف گردد.نمونه آن صحبتهای آقای .. رییس قبلی کمیسیون.. مجلس و معاون فعلی و خواهر زاده دکتر..در خصوص در شرف بررسی بودن م