ورزش‌های فوتبال و کریکت و همچنین برخی از ورزش‌های رزمی عملا دنیای ورزش را در افغانستان رقم می‌زنند. بدیهی است که گلف در شمار بازی‌های پرطرفدار مردم افغانستان نیست و بسیاری از مردم در مورد آن اطلاعات زیادی ندارند.

به گزارش دویچه‌وله، برای بسیاری حیرت برانگیز است وقتی بدانند که تاریخ بازی گلف در افغانستان به سال ۱۹۱۱میلادی برمی‌گردد. آن وقت‌ها امیر حبیب‌الله خان افغان‌ها را با این بازی آشنا کرد. در یک مقاله نیویورک تایمز پیرامون تاریخ ورزش گلف در افغانستان آمده است که امیر حبیب‌الله به علت علاقه‌ای که بازی گلف داشته در چند ولایت این کشور میدان گلف ساخته است.

میدان گلف کابل

پس از حبیب الله بازی گلف محبوبیت خود را در افغانستان از دست داد. اما در دهه ۱۹۵۰ تلاش شد که این بازی دوباره در میان مردم زنده شود. میدان گلف کابل هم در همان زمان ایجاد شد که اکثرا خارجی‌ها و برخی از شهروندان افغان‌ در آن بازی می‌کردند.

از میدان گلف تا میدان مین

در زمان جنگ‌های داخلی در افغانستان میدان گلف کابل نیز مانند دیگر مناطق این شهر نابود و ویران شد. در جریان این جنگ‌ها این میدان مین‌گذاری شده بود که به همین خاطر امکان استفاده از آن برای اهداف ورزشی وجود نداشت.

شروع دوباره

در سال ۲۰۰۱ و بعد از سقوط حکومت طالبان میدان گلف کابل نیز از وجود مین پاکسازی شده و یک بار دیگر برای بازی آماده گردید. اما مانند گذشته باز این خارجی‌های مقیم کابل بودند که از آن استفاده می‌کردند و اهالی کابل که درگیر مشکلات بسیار اجتماعی بودند، کم‌تر به بازی گلف می‌اندیشیدند.

علاقمندان کم

از سال ۲۰۰۴ میدان گلف دوباره فعال شده است و بسیاری از خارجی‌های علاقمند به بازی گلف را به سوی خود جلب می‌کند. در افغانستان شمار دوست‌داران بازی گلف کم است، اما هستند کسانی که به این ورزش علاقمند بوده و پا به میدان گلف کابل می‌گذارند.

نسل جدید گلف‌بازان افغان

شماری از جوانان نیز در میدان گلف کابل بازی می‌کنند و برخی موسسه‌های خارجی تجهیزات این ورزش را برای آن‌ها فراهم کرده‌اند.

گلف‌بازی نیروهای خارجی

هرچند میدان گلف کابل به روی همه باز است، اما بسیاری از خارجی‌های مقیم کابل به دلایل امنیتی نمی‌توانند به آنجا بروند. از این رو، نیروهای خارجی در محلات کار و اقامت خود این بازی را انجام می‌دهند.

نیاز به مهارت عالی

هرچند در میدان گلف کابل بازیکنان مشهوری مانند تایگر وودز بازی نمی‌کنند، اما جذابیت زمین گلف کابل در این است که خاک و چمن آن با زمین‌های استاندارد کشورهای دیگر فرق دارد و به این دلیل یک بازیکن باید خیلی مهارت داشته باشد تا بتواند بر روی این زمین گلف بازی کند.

24503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهنگ IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    7 8
    ایران هنوز یک زمین گلف استاندارد ندارد
  • احمد از آرپا دره سی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    برو جنگ میکن نگو چیست جنگ " که سرمایه ی جاودانیست جنگ " برو بر جنگ طالبان تا آزاد زندگی کنی بدون انتحار " گلف قرتی بازی بیش نیست عامو