رییس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس امشب دربرنامه‌ای از شبکه خوزستان درباره گرد و خاک این روزهای جنوب غرب ایران گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست در صدا و سیمای مرکز استان خوزستان در برنامه زنده افق روشن گفت: با دستور رییس جمهوری، استان خوزستان در اولویت نخست فعالیت‌های محیط زیستی کشور قرار گرفته است.‏ در گذشته به اهميت حفاظت از محيط زيست توجه جدى نشده است و امروز ما شاهد خرابيهاى ناشى از رفتارهاى غلط سالهاى گذشته هستيم.

‏او گفت: ما بايد سياستها و سبك زندگى خود را با مشكل كم آبى هماهنگ كنيم.

كلانترى گفت: ما حق نداريم بخاطر كشاورزى حقآبه هاى محيط زيستى را حذف كنيم كه دچار ريزگردهاى داخلى شويم. ما بايد تلاش كنيم ريزگردهاى داخلى را كنترل كنيم و دولت اقدامات زيادى تاكنون براى اين مشكل انجام داده و امروز بايد حقآبه هاى محيط زيستى را بطور مساوى با بخش هاى ديگر حفظ كنيم.

او گفت: اگر آب كم شده بايد حق همه بخشها بطور مساوى كم شود، نه اينكه فقط از حقآبه هاى محيط زيستى كم كنيم. اگر حقآبه هاى محيط زيستى را حفظ نكنيم نمى توانيم انتظار داشته باشيم ريزگرد نداشته باشيم.

در ادامه شریعتی،‌ استاندار خوزستان گفت: ما ديگر نمى توانيم بپذيريم و اجازه بديم وزارتخانه تخصصى كه الان هم اينجا حضور ندارند بيايند براى پروژه اى آبى كارى كنند و بروند و استان را درگير مسائل محيط زيستى كنند.

همچنین همایون یوسفی، نماينده مردم اهواز هم گفت: متاسفانه مردم سوالات و شبهات زيادى در خصوص شفافيت مديريت آبى كشور دارند و ما چندين بار از وزير نيرو براى بازديد پروژه ها درخواست داشتيم كه تا الان پاسخى داده نشده است.

كلانترى در ادامه در این باره گفت: نامه مربوط به زمانى بود كه وزارت نيرو با سرپرست اداره ميشد و ما درخواستى براى اختصاص حقآبه هاى محيط زيستى فرستاديم و جواب دادند كه آبى براى محيط زيست وجود ندارد. نامه اى خدمت رييس جمهور ارسال شد براى اطلاع دادن مقادير آب مصرفى در بخش هاى مختلف و حقآبه هاى محيط زيستى.

او گفت: ما ديگر حق نداريم براساس تحقيقات دهه ٦٠ اقدام كنيم و وزارت نيرو بايد سريعاً بررسى جديد با شرايط موجود و مقدار آب فعلى كند و تصميمات جديد بگيرند. آبى كه سى سال پيش بود ديگر نيست. مردم خوزستان مطمئن باشند كه دولت خود را ملزم براى تثبيت ريزگردها ميداند و مسئله بودجه را حل خواهد كرد. داخل استان هم تصميم بگيرند كه آب را براى چه مصرفى استفاده ميكنند.

رییس سازمان محیط زیست گفت: مرجع صدور مجوز هيچ پروژه اى، چه آب باشد چه راه، سازمان حفاظت محيط زيست نيست. صدور مجوز انتقال آب توسط وزارت نيرو صورت ميگيرد و سازمان حفاظت محيط زيست تنها نقش ناظر بر رعايت مسائل زيست محيطى را دارد. هيچ آبى انتقال داده نمى شود مگر اينكه وزارت نيرو بعنوان مرجع مربوطه مجوز صادر كند.

برنامه‌های دولت برای گرد و خاک خوزستان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان که شامگاه دوشنبه در مهمانسرای شهید رجایی استانداری برگزار شد، با اشاره به سوءمدیریت مصرف آب در طول دهه های گذشته در کشور گفت: در طول 40 سال اخیر بزرگترین صدمات به محیط زیست توسط خود ما انجام شده است. این ما بودیم که با مصرف بی رویه منابع آب از جمله آبهای زیرزمینی شرایط امروز را رقم زدیم.

وی افزود: وضعیت امروز و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستیم نتیجه عملکرد خود ما و کار خود ما بوده نه کار کسان دیگری. این ما بودیم که بدون آینده نگری و بدون کار کارشناسی منابع آبی خود را بی رویه مصرف کردیم.

کلانتری ادامه داد: به عنوان نمونه به جای اینکه صنایع فولاد و پتروشیمی را در سواحل جنوبی کشور مستقر کنیم این صنایع را در مرکز کشور توسعه دادیم و در کشاورزی به جای استفاده از روش‌های نوین آبیاری و مدرن سازی کشت بدون بهره وری و بی رویه آبهای کشور را هدر دادیم.

معاون رئیس جمهور گفت: با توجه به این شرایط و اینکه کشور ما کشوری نیمه خشک و نیمه بیابانی است امروز باید خود را برای زندگی با کم آبی آماده و سازگار کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به تلاشهای دولت برای مهار ریزگردهای با منشاء خارجی تصریح کرد: اخیرا جلسه ای با سفیر ترکیه داشتم و نگرانیهای خود را به صورت جدی به وی منتقل کردم و پیشنهاد شد کمیته ای سه جانبه شامل کشورهای ایران، عراق و ترکیه برای مقابله با ریزگردها تشکیل شود.


معاون رئیس جمهور گفت: خوزستان برای دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و رئیس جمهور دستور داده خوزستان برای سازمان محیط زیست کشور اولویت یک باشد.

همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در ابتدای این جلسه گفت: با اقدامات انجام شده در حوزه تالاب هورالعظیم خوشبختانه در طول یک سال گذشته ریزگردهایی که منشاء آن از این حوزه باشند نداشته ایم.

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات عدیده ای که موج جدید ریزگردها برای مردم خوزستان ایجاد کرده است، تصریح کرد: اخیرا با تعطیلی دو روزه مدارس و ادارات و همچنین مشکلات تنفسی، شرایط سختی برای مردم ایجاد شده است و مردم انتظار دارند تامین حقابه های تالاب ها و اختصاص اعتبارات مورد اهتمام و توجه جدی باشد.

شریعتی گفت: در خوزستان در مجموع 42 هزار هکتار کانون فوق بحرانی داریم که متعهد هستیم تا پایان سال با عملیات مختلف از جمله کشت نهال، آب اندازی، قرق کردن و مالچ پاشی این کانونها را مهار کنیم و در یک بازه زمانی پنج تا شش ساله کل 320 هزار هکتار کانونهای فعال ریزگرد در خوزستان را مهار کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    1 0
    سلام،وزارت نیرو برای آنکه توان سدسازی خود رابه نمایش بگذاردباساخت سدهای فراوان برروی رودخانه هابدون مطالعات زیست محیطی درطی سالهای گذشته موجب شدمحیط زیست کشورآسیب جدی ببیند و اکثریت تالابها ودریاچه های کشورنابود شود وبیش از90 درصد حیات وحش کشورازبین برود.مسئله ریزگردها یکی از بزرگترین تبعات سدسازی است وبا گستراندن بادهای نمکی موجب می شود زمینهای کشاورزی ازبین برود وشهرها آلوده شده وسلامت مردم در خطر قرار گیرد.بشر بدلیل نا آگاهی ومداخلات غیر علمی باعث شده تعادل اکولوژیکی محیط زیبست وطبیعت بهم بخورد وروند نابودی محیط زیست انسانی تسریع شود.کشور آلمان که دردوره ای از کشورهای سد ساز دنیا بود وقتی متوجه اثرات تخریبی محیط زیستی سدها شد شروع به تخریب سدها کرد ومحیط زیست آسیب دیده خودرا نجات داد.
  • محمود IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    1 0
    با سلام باز هم وعده هاي تو خالي فقط حرف بدون عمل. ايشون و وزير نيرو خودشان عامل اين ريز گردها هستند چطور دلشون براي ماها مي سوزه