از نقالی دختر ۵ ساله کرمانشاهی تا اهدای جایزه ویژه علی نصیریان به گلاب آدینه

از جمله اتفاقات اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی می‌توان به نقالی آندیا حیدری دختر پنج ساله کرمانشاهی و اهدای جایزه بخش ویژه علی نصیریان به گلاب آدینه اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اختتامیه هجدهمین دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی شامگاه چهارشنبه 15 شهریور با حضور دبیر این رویداد؛ داود فتحعلی‌بیگی، مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و چهره‌هایی سیاسی- فرهنگی چون؛ حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، احمد مسجد‌جامعی از اعضای شورای شهر تهران، خسرو طالب‌زاده مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند عضو شورای مرکزی ارزشیابی و نظارت بر نمایش  در محوطه تالار وحدت برگزار شد.

از جمله هنرمندان حاضر در مراسم اختتامیه می‌توان به داریوش اسدزاده، هادی مرزبان و فرزانه کابلی، بهزاد فراهانی، هنگامه مفید، مریم معترف، خسرو احمدی، جواد انصافی، اصغر همت و... اشاره کرد. اجرای این مراسم بر عهده رضا رفیع بود.

اولین سخنران این مراسم فتحعلی‌بیگی بود که در انتهای صحبت‌های خود گفت: «از شما درخواست می‌کنم، فرهنگ ملی، میهنی و مذهبی خودمان را جدی بگیرید و مدیران بالادستی فکری کنند برای ادامه پیدا کردن نهضتی (اشاره به جشنواره آیینی- سنتی) که برای بازگشت به فرهنگ خودمان تلاش می‌کند.»

سپس در بخشی با عنوان «بزرگداشت» از تقی نبئی شبیه‌گردان، شبیه‌خوان و شبیه‌نامه‌نویس گرمساری، مرشد محمدمهدی چاپانی استاد همدانی هنر نقالی، حاج علی‌اکبر قویدل شبیه‌خوان و شبیه‌گردان سبزواری، حاج‌مظفر قربانیان‌نژادبهشتی از پیرغلامان و هنرمندان تعزیه در رشت و غلام بابوته و علی‌اکبر فتحعلی بازیگران نمایش‌های ایرانی تجلیل شد.

سپس مسجدجامعی در صحبت‌های کوتاهی گفت: «داود فتحعلی‌بیگی استارت جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی را  28 سال پیش زد، وقتی که علی منتظری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی بود و کمال حاج‌سیدجوادی معاون هنری وزیر و سیدمحمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. این حرکت در آن زمان، حرکت مهمی بود چون استقبال از آن شباهتی به امروز نداشت و شرکت‌کنندگان غالبا از پیشکسوتان بودند و تنوعی هم در کارها دیده نمی‌شد.»

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «یک بار که با زنده‌یاد معین‌البکا هاشم فیاض برای حضور در رویدادی بین‌المللی در فرانسه بودیم نگرانی‌مان این بود که نکند تماشاگر فرانسوی نتواند با اثر ارتباط بگیرد، چون نه ابزار زبان را دارد و نه آن پیش‌آگاهی ما نسبت به داستان و روایت این گونه نمایش‌ها را و بسیار جالب بود که آن تماشاگر بدون مجهز بودن به این دو عامل، با مجموعه عواملی که روی صحنه می‌دید از جمله حرکت و رنگ، داستان را فهمید و با آن ارتباط برقرار کرد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیدمحمد خاتمی ادامه داد: «آن زمان میانگین سنی شرکت‌کنندگان در جشنواره آن قدر بالا بود که ما استرس داشتیم مبادا نتواند تداوم پیدا کند ولی حالا جوانان، نوجوانان و کودکانی را می‌بینیم که متقاضی شرکت در این رویداد هستند و به عقیده من دلیلش این است که نمایش‌ ایرانی، زندگی تک‌تک آدم‌های ایرانی را روایت می‌کند، روایتی چهره به چهره و با بهره‌گیری از بداهه‌پردازی و استفاده از ظرفیت‌های لهجه‌ها، گویش‌ها، ضرب‌المثل‌ها، اتفاقات سیاسی و اجتماعی روز و...»

مسجدجامعی در پایان گفت: «آن زمان که هاشم فیاض زنده بود، می‌دانستم که مجموعه بزرگی از آلات و ادوات هنرهای آیینی- سنتی دارد. از او خواستم آن‌ها را در اختیار من بگذارد تا در جایی گردآوری‌شان کنم ولی او به حق معتقد بود که اول باید چنین جایی را ساخت. من همان موقع در فکر تبدیل کردن زمین کنار تئاترشهر به فضایی با عنوان «تکیه شهر» بودم، نامی برگرفته از «تکیه دولت» برای نگه‌داری ابزار نمایش‌های ایرانی. از همان موقع طرح‌ها و ایده‌های دیگری هم برای این زمین وجود داشت و امیدارم بتوانیم با کمک همه دوستان‌مان، تصمیم درستی در این مورد بگیریم.»

در بخش دیگری از این مراسم آندیا حیدری کودک پنج ساله کرمانشاهی با چوب نقالی منبت‌شده مخصوص خودش و لباس ویژه‌ای که برایش طراحی شده بود روی صحنه به نقالی پرداخت. او از جمله شرکت‌کنندگان در بخش «جوانه‌های نمایش ایرانیِ» هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی بود. مرشد محمدمهدی چاپانی استاد همدانی هنر نقالی نیز با حضور روی صحنه و بوسیدن پیشانی این دختر پنج ساله، او را «مرشد آندیا حیدری» خواند.

یکی دیگر از بخش‌های جذاب اختتامیه حضور گروه حرکات آیینی آیلان روی صحنه بود که به اجرای بازی‌ها و حرکات آیینی آذربایجانی پرداختند.

در اواخر این برنامه محمدحسین ناصربخت دبیر ششمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی- سنتی بیانیه کانون نمایش‌های آیینی- سنتی را پیرامون هجدهمین دوره از جشنواره به این شرح خواند؛

«هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی نیز به پایان راه رسید. همایشی متنوع از نقش، نمایش و آیین. جشنواره‌ای که از بدو تولد همواره بر پژوهش برای دستیابی به سرچشمه‌ها، شناسایی اصول و قواعد و رعایت اصالت‌ها در اجرا پای فشرده و برای تمامی علاقه‌مندان به فرهنگ و میراث نمایشی ایران‌زمین آغوش گشوده است.

بنیاد سنت بزرگداشت پیشکسوتان و اساتید و تشویق جوانان و نوجوانان خلاق با پرهیز از مقایسه‌ای نا به جا که اساسا با توجه به تنوع نحله‌های سنتی و آیینی نمایش امکان‌پذیر نیست، یکی دیگر از راهبردهای جشنواره و کانون نمایش‌های آیینی- سنتی بوده است و به همین سبب کانون نمایش‌های آیینی- سنتی بنابر وظیفه‌ای که ستاد برگزاری هجدهمین جشنواره به او سپرده است و با تاکید ویژه بر استمرار در عرصه‌های گوناگون سنت و آیین و نمایش برگزیدگانش را از میان هنرمندان فعال در این عرصه معرفی می‌نماید.»

هیئت داوران سومین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی (محمد رحمانیان، محمدحسین ناصربخت و اردشیر صالح‌پور) دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را بدون الویت به سه نویسنده تقدیم کرد؛ حسین تفنگدار برای نمایشنامه «راز نقل آخر»، عسل عصری‌ملکی برای نمایشنامه «سوگنامه چهل‌گیس» و علی عزیزی برای نمایشنامه «مجلس شبیه کین ایرج».

کانون نمایش آیینی- سنتی نیز از میان تلاشگران عرصه هنرهای نمایشی ایرانی برگزیدگان خود در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی را این گونه اعلام و با اهدای دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی از آن‌ها تقدیر کرد؛

الف- بخش جوانه‌های نمایش ایرانی

-اسما رنجبری نقال کودک از تبریز، هشت ساله  

-آندیا حیدری نقال خردسال از کرمانشاه، پنج ساله

ب-خیمه شب‌بازی

حسین ربیعی به جهت استمرار و تلاش و اهتمام ویژه در حفظ و اشاعه نمایش خیمه شب‌بازی

ج- شبیه‌خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض)

گروه شبیه‌خوانی دریای ولایت با مجلس شبیه شهادت قائم‌مقام فراهانی از اراک به سبب توجه ویژه به نسخ نادر شبیه‌خوانی و رعایت اصالت‌های این هنر در اجرا

د- جایزه ویژه استاد علی نصیریان

-گلاب آدینه به سبب تلاش و اهتمام در اشاعه و گسترش نمایش ایرانی و حضور در دوره‌های گوناگون جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی در مقام کارگردان و بازیگر

-حسین جمالی به سبب تلاش پیگیر در عرصه تولید متون و آثار خلاقه با توجه ویژه به اصول و قواعد نمایش‌های سنتی و حضور مستمر در ادوار گوناگون جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی

-وحید شاهینی به سبب حضور مستمر در عرصه بازیگری نقش سیاه در نمایش‌های شادی‌آور سنتی

-علی جباری به سبب حضور مستمر و موثر در عرصه موسیقی (نوازندگی و آهنگسازی) نمایش‌های شادی‌آور سنتی

-شاهین علایی‌نژاد به سبب حضور مستمر و موثر در عرصه بازیگری نمایش‌های شادی‌آور سنتی

-وحید نفر به سبب تلاش مستمر در عرصه بازیگری نمایش‌های ایرانی و حضور در ادوار گوناگون جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی از هشتم تا پانزدهم شهریور به دبیری داود فتحعلی‌بیگی در تهران برگزار شد.

57242

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =