ایسنا نوشت: وزارت دفاع آلمان اعلام کرده در پی تحولات اخیر در کرکوک ماموریت کارشناسان نظامی‌اش در شمال این کشور را به حالت تعلیق درآورده است، نخست وزیر عراق نیز در گفتگو با وزیر خارجه آلمان تاکید کرد، آنچه بغداد در کرکوک انجام داد، امری اجتناب‌ناپذیر برای اعمال حاکمیت بر کشور بود.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، یک منبع در وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور ماموریت کارشناسان نظامی خود در شمال عراق را به دلیل بالا گرفتن تنش‌ها در روابط میان رهبران بغداد و اربیل به حالت تعلیق درآورده است.

نیروهای آلمانی از سال ۲۰۱۴ در شمال عراق حضور داشته و مشغول آموزش یگان‌های پیشمرگ کرد هستند که با داعش مبارزه می‌کنند.

این منبع اعلام نکرد که آیا این نیروهای آلمانی که تعدادشان به ۱۴۰ تن می‌رسد، از عراق خارج خواهند شد یا نه.

در همین حال دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، العبادی تماس تلفنی از سوی زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان داشت و طی آن درباره اعمال حاکمیت بر کشور و استقرار نیروهای عراقی در کرکوک و نیز عملیات برقراری ثبات و آرامش در مناطق آزاد شده، گفتگو شد.

وزیر خارجه آلمان با تاکید دوباره بر حمایت کشورش از وحدت عراق و مخالفت با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: ما به مسعود بارزانی (رئیس اقلیم کردستان عراق) گفتیم که در صورت اجرای همه‌پرسی حمایت اروپا و آلمان را نخواهد داشت.

گابریل با اشاره به اینکه کشورش حوادث جاری در کرکوک را دنبال می‌کند، از همه طرف‌ها خواست تمرکز خود را بر مبارزه با داعش و برقراری ثبات در مناطق آزاد شده بگذارند.

العبادی نیز در این گفتگو با تاکید بر اینکه آنچه دولت عراق در استان کرکوک انجام داد امری اجتناب ناپذیر برای اعمال حاکمیت در کشور طبق قانون اساسی است، افزود: این اقدامات با هدف حفظ وضعیت بسیار حساس این استان با توجه به تنوع قومی در آن و جهت ممانعت از وقوع هرگونه درگیری ناشی از تحولات اخیر اتخاذ شدند.

نخست وزیر عراق در ادامه ضمن تقدیر از نقش مهمی که آلمان و اتحادیه اروپا می‌تواند در بازگرداندن ثبات به مناطق آزادشده ایفا کنند، از تلاش‌ها و اقدامات این کشور در بازگرداندن ثبات به عراق تشکر کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در تماسی تلفنی با العبادی همه طرف‌های بحران در  استان نفت خیز کرکوک که مورد اختلاف اریبل و بغداد است را به گفتگو فرا خواند و تاکید کرد، از همه طرف‌ها انتظار می‌رود به مذاکره بنشینند و گفتگو را آغاز کنند.

همچنین موگرینی در بیانیه‌ای نسبت به عملیات‌های نظامی نیروهای فدرال در کرکوک و درگیری‌های ناشی از آن ابراز نگرانی کرد.

وی تاکید کرد، در کرکوک نباید از قدرت استفاده شود بلکه باید با اجرای قانون اساسی عراق، در راستای آغاز گفتگو برای حفظ وحدت و ثبات عراق در طولانی مدت تلاش شود.

گفتگوی تلفنی موگرینی و العبادی چند ساعت پس از کنترل نیروهای عراقی بر ساختمان استانداری کرکوک و پایگاه‌های مهم نفتی و نظامی در این استان انجام شد.

بامداد روز دوشنبه نیروهای دولتی عراق وارد کرکوک شدند و آن را از کنترل پیشمرگ‌ها خارج کردند.

هزاران تن از ساکنان این شهر از ترس بالا گرفتن تنش‌ها میان بغداد و اربیل از این شهر گریخته‌اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =