حکم ریاست محمد رجبی بر موسسه فرهنگی اکو تمدید نشد؛ موسسه‌ای که عهده‌دار معرفی ظرفیت‌های فرهنگی ده کشور عضو آن به یکدیگر و ارتقای سطح تعاملات این کشورها در حوزه فرهنگ، آموزش و پژوهش است.

 علت این اتفاق را از او جویا شدیم.

آقای رجبی در فروردین‌ماه سال جاری خبر تمدید دوره ریاست شما بر موسسه روی خط خبرگزاری‌ها فرستاده شد. چه اتفاقی افتاده که با این حکم مخالفت شده است؟
در اجلاس کشورهای عضو اکو در مزارشریف که در نوروز سال جاری برگزار شد، به پیشنهاد معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و حمایت نماینده تام‌الاختیار وزارت خارجه، بحث تمدید دوره ریاست اینجانب مطرح شد. اعضای جلسه به اتفاق آرا و بدون رای ممتنع با این پیشنهاد موافقت کردند و حتی بندی به اساس‌نامه افزودند تا این اتفاق به لحاظ حقوقی نیز دارای مشکل خاصی نباشد.

هیئت امنای موسسه مرکب از چه کسانی است؟
ببینید موسسه فرهنگی اکو یک موسسه «مستقل» است که زیر نظر هیئت امنایی مرکب از وزرای فرهنگ کشورهای عضو فعالیت می‌کند. ریاست از سوی این هیئت امنا تعیین می‌شود و شورای وزرای خارجه اکو نیز این حکم را توشیح می‌کند. اما به هر حال ابلاغ احکام توسط وزرای فرهنگ صورت می‌گیرد.

حتی افرادی جز رئیس هم ابتدا در کشور خودشان از وزارت فرهنگ به وزارت امور خارجه آن کشور معرفی و از آنجا به موسسه فرهنگی اکو مامور می‌شوند. در واقع ماهیت فرهنگی موسسه و هیئت امنای آن به عنوان عالی‌ترین مرجع، ایجاب می‌کند که همه امور از طریق وزرای فرهنگ پیگیری شود.

اما در وزارت خارجه امور مربوط به موسسه فرهنگی اکو زیر نظر معاونت اقتصادی قرار گرفته است.
این هم از عجایب نظام بوروکراتیک اداری در سرزمین ماست. جالب اینجاست که پس از همان اجلاس هیئت امنا، معاون اقتصادی وزارت خارجه آقای طلایی با بنده تماس گرفت و اعلام آمادگی کرد که وزارت خارجه با تاکید وزیر برای قطعی شدن این حکم تمدید، از هیچ کاری فروگزار نخواهد کرد. بنده هم ضمن تشکر، عرض کردم این حکم باید در شورای وزرای خارجه اکو تایید شود. از آنجا که شورای مزبور هم در این زمینه اختیارش را به سفرا تفویض کرده‌ است و می‌بایست در جلسه شورای سفرای اکو (CPR) این مسئله نهایی شود. سپس مراتب این امر را هم کتبا به وزیر خارجه نوشتم تا مبنای اقدام رسمی آنها شود.

اما ناگهان نامه‌ای رسمی از وزارت خارجه دریافت کردم که در آن تقاضای عجیبی مطرح شده بود. از ما خواسته بودند مبلغ کلانی را به حساب وزارت خارجه واریز کنیم.

ظاهرا شما مخالفت کرده‌اید.
بله و احتمالا به همین دلیل بود که پنج روز بعد نامه‌ای رسمی با این مضمون از وزیر خارجه دریافت کردم که علیرغم تصویب هیئت امنا، دوره شما قابل تمدید نیست و پایان دوره شما 21 مرداد 88 است. بنده در پاسخ به نامه اظهار کردم که موسسه زیرمجموعه وزارت خارجه نیست و تحت نظر 10 دولت اداره می‌شود. شما هم اگر دستوری دارید باید با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ نمایند چون من حکم خود را به امضای وزیر ارشاد دریافت کرده‌ام، نه شما.

در مورد آن درخواست عجیب چه اقدامی کردید.
واقعیت این است که من به عنوان یک مدیر دولتی اقدامات متعددی برای پیگیری ماهیت آن درخواست و چرایی آن انجام داده‌ام و مراتب را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده‌ام. اما ترجیح می‌دهم فعلا از رسانه‌ای کردن این موضوع خودداری کنم. تا خدا چه خواهد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۱
    0 0
    آقا مگه امور خارجه پول هم می‌گیره؟ یعنی کی پول می‌گیره؟ برام سوال شد.
  • نازنین IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۱
    0 0
    عجیبه‌ها. مگه‌نه؟