۰ نفر
۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

یکی از موانع اصلی بهبود رابطه ایران و امریکا از منظر امریکاییها موضع اصولی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی است به گونه ای که ایران این رژیم را نامشروع و غاصب دانسته و خواهان برگزاری همه پرسی برای تعیین رژیم سیاسی در فلسطین اشغالی است .

سابقه رابطه امریکا با دیگر کشورها در مناطق مختلف جهان نشان می دهد واشنگتن برای ایجاد رابطه با کشورها و دولتها بیش و پیش از هر مساله به توافقنامه امنیتی می اندیشد.به عبارت دیگر توافق و تفاهم در موضوعات امنیتی پیش نیاز امریکاییها برای هرگونه همکاری در دیگر حوزه هاست .

برای مثال می توان به تاکید بیش از حد امریکا به دولتهای عراق و افغانستان در ۱۰ سال اخیر برای امضای توافقنامه امنیتی با واشنگتن بعنوان پیش نیاز هر گونه توافق در حوزه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و..اشاره کرد .

این نکته از زاویه قابل تامل است که برخی افراد خوش بین و زود باور در فضای سیاسی ایران تصور می کنند می توان با امریکا در حوزه های اقتصادی و فرهنگی به توافقات و تفاهماتی رسید و آنها را زمینه توافقات بیشتر کرد. در حالی که نظام تصمیم گیری در امریکا نگاه کاملا متفاوتی به این مساله دارد و هرگونه تفاهم با ایران را در گرو توافقات امنیتی می داند. به همین خاطر رفع ابهامات در پرونده هسته ای را پیش نیاز هر گونه تغییر در روابط تهران و واشنگتن می دانند.

از همین زاویه یکی از موانع اصلی بهبود رابطه ایران و امریکا از منظر امریکاییها موضع اصولی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی است به گونه ای که ایران این رژیم را نامشروع و غاصب دانسته و خواهان برگزاری همه پرسی برای تعیین رژیم سیاسی در فلسطین اشغالی است .

منبع : پایگاه تحلیلی نگاه ما

بنابر این کسانی که به فکر بهبود رابطه با امریکا هستند باید به این پرسش پاسخ دهند که ایا ایران و امریکا می توانند در حوزه های تعارض امنیتی می توانند به تفاهم و موضع مشترک برسند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378495

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =