۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۷

محمد خوش چهره

در جوامع امروز مبحث سرمایه اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار شده است به گونه ای که سیاستمداران ،حکومت ها و نظام های سیاسی تلاش می کنند که پایگاه مردمی خود را حفظ نمایند و این سرمایه اجتماعی که به صورت حضور در عرصه  های اجتماعی و اقتصادی متبلور می شود را تداوم بخشند.

تجربه های جهانی ثابت کرده که سرمایه ای به نام مردم بسیار مهم است همچنانکه همین سرمایه، توطئه های شرق و غرب را خنثی نمود واستقرار نظم جمهوری اسلامی و پیروزی در جنگ تمام عیار هشت ساله با اتکا به سرمایه ای به نام مردم محقق شد که باید برای حفظ آن تلاش کرد.

سرمایه ای به نام مردم با شعار شکل نمی گیرد بلکه باید باور و اعتماد مردم در جغرافیایی سیاسی محقق شود هرچند در ابتدا ممکن است با عوام فریبی مشارکتی ایجاد شود اما تجربه جهانی نشان داده که به هیچ وجه استمرار مشارکت مردم بدون باور و اعتماد واقعی شکل نمی گیرد.

اعتماد و باور واقعی مردم به صورت مستمر زمانی شکل می گیرد که حقانیت و صداقت یک تفکر و نظام سیاسی و مولفه هائی از این دست ملموس باشد بنابراین باید زمینه تحقق این صفات به منظور شکل گیری باور و اعتماد عمومی مهیا شود از همین رو  از هر گونه مساله ای که به اعتماد عمومی آسیب می زند باید دوری کرد.

دادن وعده هائی که با واقعیت تطبیق ندارد و بین مردم یاس ایجاد می کند به سرمایه ای به نام مردم آسیب می زند و این موضوع ،مورد نظر دشمنان و دنیای سلطه است حال اگر چنبن بستر سازی از سوی برخی از مسئولان صورت بگیرد برای نظام جمهوری اسلامی پدیده خوبی نیست زیرا حضرت امام (ره)و مقام معظم رهبری بر داشتن صداقت با مردم بارها  تاکید کرده اند.

اگر این نکات مورد توجه  قرار نگیرد به جایگاه و پایگاه مسئولان آسیب وارد می شود بنابراین دادن وعده هائی غیر واقعی هزینه ای به نام نا امیدی را در جامعه ایجاد می کند بنابراین دولتمردان قبل از دادن هر وعده ای باید به امکان پذیر بودن آن توجه داشته باشند و گرنه صرف شادی های زودرس نمی تواند مبنائی برای اقدامات منطقی باشد.

نماینده مجلس هفتم و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 59494

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضایی IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۰
    0 0
    بنظر بنده با این گونه کلی گویی ها هم مشگلی حل نمی شود و فقط توضیح واضحات است خوب است امثال ایشان نیز دست از این کلی گویی بر داشته و مصادیق را شفاف بیان نمایند.