آن‌ها که نژادپرستانه حرف می‌زنند و خود نمی‌دانند

دوست داشتن کشور چه ربطی به این دارد که حال کسی از مردم کشوری دیگر به هم بخورد؟ قطعا هیچ. این نگاه زشت و خطرناک نه از دوست داشتن ایران که از ذهنیت احتمالا ناخودآگاه نژادپرستانه برآمده است.

نژادپرستی خطرناک است؛ هم برای فرد و هم برای جامعه. پیش از این در بحثی که پس از قتل ستایش قریشی پیش آمد کوشیدم با استناد به متن‌های آکادمیک تعریفی دقیق و غیرشخصی از نژادپرستی بدهم. نتیجه‌ی آن کوشش این بود «نژادپرستی یک واقعیت اجتماعی است که ربطی به مفهوم تخیلی نژاد ندارد، گروه‌های اجتماعی را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند ذهنی، گفتاری یا اجرایی باشد، می‌تواند فردی، نهادی یا اجتماعی باشد. به هر حال نژادپرستی در هر یک از اشکالش نژادپرستی است و نمی‌توان از کنارش آسان گذشت.»

از پیچیدگی‌های نژادپرستی این است که می‌تواند کاملا ناخودآگاه باشد. به عبارت دیگر ممکن است کسی نداند که رفتارش نژادپرستانه است و باز هم رفتارش نژادپرستانه باشد. دقیقا همان طور که ممکن است کسی اسم - برای مثال - خودآزاری را نشنیده باشد اما به خودآزاری مبتلا باشد. بسیاری اوقات کار درست این است که به جای اصرار بر این که چنین و چنان هستیم یا نیستیم، اول بدانیم که دقیقا از چه صحبت می‌کنیم.

هر رفتاری که خودآگاه یا ناخودآگاه، به صراحت یا تلویح، در گفتار یا در عمل به تبعیض میان گروه‌های انسانی دامن بزند یا بر اساس این تبعیض تنظیم شده باشد رفتاری نژادپرستانه است هر چند فاعل آن رفتار گمان دیگری داشته باشد.

این‌ها نمونه‌هایی از گفتار نژادپرستانه هستند [به عمد از مثال‌های رایج در ایران استفاده نکردم که در ترویجشان سهیم نباشم]: «به نظر من باید قبول کرد قدبلندها هوش بیشتری دارند»، «ولش کن اونو، اون بچه‌ی هارلم اه، نمی‌فهمه»، «من نژادپرست نیستم‌ها، اما این زردپوست‌ها پر از ویروس و باکتری هستند»، «چرا دولت می‌ذاره این آفریقایی‌های جنایتکار بیان به کشور ما؟»، «دست خودم نیست، از نروژی‌ها بدم می‌آد»، «دیگه بودایی‌ها هم برای ما آدم شده‌اند»، «به خدا این آلمانی‌ها حقشونه که پیشرفت کنن، خیلی باهوشن»، «مشکلی ندارما، اما واقعا می‌خوای این یارو رو که مجرد هم هست دعوت کنی به جشن تولدت؟».

مثال‌هایی مانند قد، محله، دین، و مجرد بودن هر چند به نژاد و مفهوم سنتی نژادپرستی ربطی ندارند، اما از لحاظ نظری در همان مقوله‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند که نژادپرستی سنتی. من کاوه آفاق را نمی‌شناسم. دقیق‌تر، تا یک روز پیش از نوشتن این مطلب نام او را نشنیده بودم. تشخیص این که او در موسیقی چه جایگاهی دارد از عهده‌ی من خارج است. این که او تلاش کرده تا در بعضی عکس‌هایش شبیه جان لنون باشد یا نه، نیاز به نیت‌سنج دارد که من ندارم. این که مدعای او که در شرایط مشابه بسیار موفق‌تر از جان لنون می‌شد چه قدر حرف حساب است نیز در حد درک من نیست، شاید درست بگوید، اما بی هیچ تردیدی می‌توان گفت جمله‌ای که از او در این خبر نقل شده، یعنی جمله‌ی «حالم از انگلیسی‌ها به هم می‌خورد» جمله‌ای نژادپرستانه است و البته با کمال تاسف ظاهرا او در ادامه‌ی این جمله گفته است «نژادپرست نیستم اما کشورم را دوست دارم».

دوست داشتن کشور چه ربطی به این دارد که حالت از مردم کشوری دیگر به هم بخورد؟ قطعا هیچ. این جمله‌ی زشت و خطرناک نه از دوست داشتن ایران که از ذهنیت احتمالا ناخودآگاه نژادپرستانه برآمده است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    1 2
    اگه بگم این اقا و امثالش بیسواد هستن واز فرصت نبودن هنرمندی بزرگ مقام همه استیج مملکتو بدست گرفتن و حرافی میکنن بدون اینکه هنری بکر داشته باشن آیاای نژادپرستانه است؟
  • بی نام RO ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    2 2
    و البته نژادپرستى هم ريشه در تعصب كه با هر نوع آن مخالفم دارد و تعصب هم ريشه در كم دانى يا پراكنده دانى.
  • شمس تبریزی 1 IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    0 5
    در جمله آخر یادداشت شما دست به نیت خوانی زدین. نوشته اید «این جمله‌ی زشت و خطرناک نه از دوست داشتن ایران که از ذهنیت احتمالا ناخودآگاه نژادپرستانه برآمده است.» از کجا می دانید که از ذهنیت احتمالا ناخودآگاه نژاد پرستانه اش بوده؟ شاید از ایمانش بوده. مگر در روایت نداریم حب الوطن من الایمان؟ از کلمات قصار خودتان نقل می کنم «چه چیزی باعث می‌شود به جای خواندن و آموختن دست به نیت‌خوانی بزنید؟ بیابیدش و حذفش کنید تا بتوانید بهتر زندگی کنید و بیشتر بیاموزید». ضمنا با هر انگلوساکسونی که شخصا برخورد داشتم دارای «برخی» ویژگی های شخصیتی مشترک بودند. این ویژگی ها از نظر من رذیله اخلاقی هستند. از نظر خودشان نه. آیا حق ندارم بپرسم این رذیله اخلاقی از کجا می اید؟
  • شمس تبریزی 2 IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    0 5
    وقتی بگویم من از انگلوساکسنوها متنفرم به این معنی نیست که تک تک افراد متعلق به این نژاد بررسی شده اند و صاحب ویژگی های برشمرده بودن. چنین چیزی عملی نیست. اما اگر به شکل آماری و علمی بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که آمار من هم می گوید که غالبا این ویژگی را دارند، چرا نباید نظرم را بگویم؟ چرا نباید بپرسم که ویژگی نژادی آنها به همان معنی که نوید غنی می گوید کچیست که غالبا از منظر «آماری»صاحب چنین رذیله اخلاقی هستند؟ آری من به این معنا نژاد پرستم و مایل به اصلاح نژادی آنها هم هستم. به نژاپرستی آکادمیک اعتقاد دارم. در روایات هم درباره تحسین یمنی ها و مذمت بصری ها خوانده ام. نژاد پرستی آکادمیک بنده هیچ تناقضی حتی با اعتقاداتم ندارد.
    • شمس تبریزی 3 A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
      0 0
      اتفاقا تفکر اکسپشنالیسم این حزب را در بسیاری از افراد غیر سیاسی آمریکا خصوصا در طبقه ای از مردم که گرایش به جمهوریخواهان دارند دیده ام. این اکسپشنالیسم یکی از همان رذایل اخلاقی انگلوساکسونی است که در کامنتهای قبل بهش اشاره کردم هر چند که از نظر خودشان رذیله هم محسوب نمی شود. شما از بابی ساندز مثال زدی و من دهها تن از انگلوساکسونهای سرشناس را میتوانم مثال بزنم که نقطه مقابل او هستند و ضمنا این را هم بگویم که با بابی ساندز شخصا برخوردی نداشتم تا ببینم او هم به نوعی اکسپشنالیسم ایرلندی معتقد بود یا خیر. اما باز اینجا در بحث انگلوساکسونها آن بحث 70 درصد و 30 درصد مثال بالا مطرح می شود. پاسخ شما به آن سوال چیست؟
    • شمس تبریزی 4 A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
      0 0
      انگلوساکسونها را بر اساس رقم 70درصد قضاوت کنم یا رقم 30 درصد؟ عدد 70 و 30 صرفا مثالی هستند از اقلیت و اکثریت. به جای طعنه زدن و گفتن اینکه من دنبال جلب توجه هستم، پاسخ سوال مرا بدهید. ضمنا اگر نام اصلی خود را نمی توانید ذکر کنید، لا اقل نام مستعاری داشته باشید و در تمام خبرانلاین با آن نام کامنت بگذارید تا بتوان مختصری از تفکر شما را دانست. شما درباره من ذهن خوانی کردید و من هم ذهن خوانی میکنم. احساس می کنم استفاده افراد از نامهای تکراری و یا بی نام کامنت نوشتن، نشانه آن است که ایشان از اینکه مشخص شود چگونه فکر می کنند و اینکه به دلیل تفکرشان به چالش کشیده شوند شدیدا هراس دارند. فکری به حال این گرفتاری تان کنید. خدانگهدارتان
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    3 2
    آفرین آقای علیانی. در همه دنیا نژادپرست وجود دارد ولی نویسندگان و گویندگان وسایل ارتباط جمعی سعی می کنند با نقد این رفتارها، جامعه ای سالم از نظر رفتاری را ایجاد کنند. ما ایرانیها که در کشوری با گوناگونی قومیتها و فرهنگها زندگی می کنیم باید حتماخودمان را تربیت کنیم و الگویی برای دیگران باشیم. نمی دانم چگونه می شود بدون تکرار برخی از این عقاید و باروها و گفتارها خودمان را تربیت کنیم ولی فکر کنم باید بیشتر به این مسئله بپردازیم. خیلیهامان حتی نمی دانیم بعضی از حرفهایمان نژادپرستانه است مثل این آقای خواننده که حتما طرفدارانی هم دارد. می خواستم بگویم این آقای به اصطلاخ خواننده، دیدم این هم نوعی توهین است
  • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    5 3
    آقای دکتر لطفا به صراحت نظرتان را راجع به نجس بودن بهایی ها اعلام بفرمایید. ممنون
  • علی US ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    5 2
    جملاتی که بین مردم رایج هستند نیز بار نژادپرستی دارند، مثل نسبت دادن صفاتی مانند خسیس، غریبه‌پرست، بدجنس و... به مردم شهرهای مختلف