دانش مدیریت زیرشاخه ای به نام رفتارشناسی مدیران فرهنگی دارد که موضوع گفتار و رفتار مدیران در حوزه عملکردی شان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. نگاه و نقد این قلم با احترام به سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید و از منظر رفتارشناسی مدیران فرهنگی نگاشته شده است. امیدوارم این نگاه نقادانه، حمل بر قصد تخریب هیچ شخصی قلمداد نشود.

امشب، شب آغاز هفته کتاب است و رئیس محترم کتابخانه ملی در اظهاراتی سیاسی بیان کرده است: « توافق شده تا پایان امسال دامنه حصر برداشته شود. توافقی صورت گرفته که تا پایان سال ۹۶ دامنه حصر آرام آرام کم و یا برداشته شود. » متن کامل اظهارات ایشان را اینجا بخوانید.

این بیان و سخن بیش از آنکه از منظر سیاسی مورد اهمیت باشد باید از جایگاه مدیریت فرهنگی و منطق تحلیلی در رفتارشناسی مدیران فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

دقیقا از زمان انتشار این خبر، بازخودهایی از چهره ها و نخبگان سیاسی و فرهنگی دریافت کردم -  که البته عموما موافق پیام سیاسی خانم رئیس بودند - اما همگی این پرسش را مطرح می کردند که «این موضوع به رئیس کتابخانه ملی چه ارتباطی دارد؟»
در دانش رفتارشناسی مدیریت فرهنگی مبحثی به نام «رفتارهای عاریتی یا رفتارهای بازیگرانه» وجود دارد. این رفتارها بیشتر از سوی مدیرانی رخ می دهد که جایگاه مدیریتی را پل عبوری به حوزه های دلخواه شان می بینند نه محل استقرار.

گذشته از تحلیل رفتار و گفتار رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، پاسخ این پرسش کاملا روشن است. این پاسخ را باید در سوابق رییس محترم بررسی کرد. بدون هیچ قضاوتی سوابق سرکار خانم اشرف بروجردی که دکترای فقه سیاسی دارد را مرور کنید - اینجا - تا متوجه شوید آیا ایشان تخصصی در حوزه کتاب و کتابخانه‌داری و کتابشناسی دارند؟ هرگز و هیچ نشانی از این تخصص و شایستگی نمی بینید.

بی شک مسله حصر به یک موضوع ملی تبدیل شده و بی شک هر یک از مدیران می توانند نگاه سیاسی داشته باشند اما اصول بدیهی مدیریت به مدیران می آموزاند که وقتی در جایگاه تخصصی مدیریتی منصوب شده اند باید رفتارها و گفتارهایشان در حوزه پیرامونی شکل بگیرد. این مهم در عرصه های تخصصی فرهنگ و هنر از حساسیت بیشتری برخوردار است.

اینجاست که به راحتی با مرور سوابق مدیریتی و مطالعاتی ایشان متوجه خواهید شد که گرایش های درونی، فکری و روحی این رئیس محترم، حوزه سیاست است و مانند بسیاری از جایگاه های مدیریت های تخصصی فرهنگ در کشور، از عالم سیاست به صورت موقت به مدیریت فرهنگی حوزه کتاب منتقل شده اند.

به امید تغییر در نگاه کلان مدیریت فرهنگی کشور.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    37 10
    گل گفتی.
    • سید A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
      24 10
      عالی بود متاسفانه رییس جمهور ایشون رو سر معاملات سیاسی انتخاب کرده
    • یکی از همکاران کتابخانه ملی A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
      19 6
      ایشان اصلا گزینه خوبی برای ریاست کتابخانه ملی نبوده و نیستند برای انتصاب ایشون و ادامه این مدیریت ایشان متاسفیم
  • علی A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    28 9
    چه عجب مگه خبرانلاین هم جریات نقد دولت رو داره؟
  • علی A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    64 4
    وقتی متولیان و عاملان اصلی حصر مسئولیتی در این باره نمی پذیرند و جوابگو نیستند، باید هم آدم های بی ربط درباره اش نظر دهند
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    13 2
    واقعا چه ربطی داره؟؟
  • سهیل A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    63 12
    مساله حصر به هر انسان آزادیخواهی مربوطه
    • بی نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
      18 2
      حرفتون درست ممکنه به تمام شهروند های ایران ربط داشته باشه اما رییس کتابخانه باید روکارش تمرکز کنه
  • بی نام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    44 7
    تاختن به ریس کتابخانه ملی ساده و بی هزینه هست. البته نویسنده محترم هم تا خدودی درست اشاره کرده اند که حصر به ریس کتابخانه ملی ارتباط ندارد. البته باید عرض کنم که روشن شدن مساله حصر و برگزاری دادگاه مطالبه ملی است و به ریس کتابخانه ملی هم به عنوان یک ایرانی مربوط می شود. دوم اینکه آیا برجام به ریس قوه قضاییه مربوط است؟ اگر نیست چرا از ریس قوه قضا که اتفاقا انتقادهای گاها درسا هم می کند نمی تازید که برجام به ایشان ارتباط ندارد؟؟؟؟ چون پر هزینه است؟؟؟؟
  • محمود A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    11 9
    دلیلش مشخص است برادر. ایشان اشتباهی به کتابخانه ملی آمده اند
  • دادا IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    46 4
    وقتی مداح بی سواد سیاست خارجی اظهارنظرمیکند این هم حصر را
  • حسینی دولت آبادی از قزوین A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    26 9
    تویسنده محترم البته مشخص نکرده اند که چرا اینقدر از این اظهار نظر بر آشفته اند. رفع حصر موضوعی است که افراد زیادی پیگیر آن هستند و هر خبری که از منبعی برسد مغتنم است. ایشان اگر دنبال تناقضاتی از این دست هستند بهتر است نگاهی به مقامات غیر سیاسی کشور بیندازند که حداقل هفته ای یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی در زمینه های سیاست داخلی و خارجی دارند و در باب همه مسایل سیاسی راهکار ارائه میکنند. بهتر از نقدی هم بر ایشان بنویسند. به نظرم نویسنده این مطلب بیشتر به دنبال تسویه حساب شخصی است.
  • ایمان RO ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    21 13
    اتفا قا باید از شما سوال شود که به شما چه مربوط که مساله حصر به رئیس کتابخانه ملی ربط دارد یا نه؟مساله حصر از مرگ وزندگی برای بیشتر ایرانی ها مهمتر است منتهی ابراز نمی کنند.
    • مرفه بی درد IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
      17 16
      شوخی قشنگی کردی. بیشتر ایرانی ها نگرانی های بسیار مهمتر اقتصادی دارند.
  • بی نام RO ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    14 0
    خب مگه دیگر مدیران کشور مدرک سیاسی اقتصادی و یا یک ربع سابقه سیاسی حکومتی داشتند که از مدیر کتابخانه چی توقع مدرک مرتبط داری؟
  • سیا A1 ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    11 2
    در مملکتی که یک مداح اجازه و مجال به چالش کشیدن سیاست خارجه کشورش را داره و افراد با تریبون های مختلف حتی رو در روی نفر دوم مملکت به وی توهین میکنن چه اشکالی داره که یکی از اعضای دولت از حصر و رفع حصر که یک مطالبه ی عمومی هست بگه.یکی از افراد محصور مگه رییس فرهنگستان هنر نبود؟پس این بانو از همکارخودشون گفتن
  • بی نام DE ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    18 0
    اصلا تو بگو در این مملکت کی و چی سرجایشه؟؟؟ " امامان جمعه که در همه امور مملکت دخالت میکنن و اظهار فضل می کنند، مگه به اونها ربط داره
    • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      7 0
      این که چیزی نیست حتی یه نفر اومده گفته من با خدا یه بند انگشت فاصله دارم
  • امیرهوشنگ نورا RU ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    1 2
    سلام، مدیر کتابخانه ملی در حصر کتاب ها گیر افتاده است، که کسی هم علاقه ای به خواندن آنها ندارد. بنابراین از سر بیکاری نقشه کشیده است تا جای خود را با محصورین عضو کند تا بتواند بیشتر بخوابد. و من ا... توفیق
  • بی نام RO ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    4 1
    سیاست تنها جایی است که همه اجازه دارند در باره آن اظهار نظر کنند. از مردان و زنان در دورافتاده ترین روستای تا اساتید دانشگاه
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    0 0
    دوست عزیز گرامی جناب اقای اسد زاده مسله حصر مهم ترین موضوع ملی شرایط بحرانی بی کفایتی های در جهت نابودی سرزمین ایران نمونه کوچک ولی بزرگی که می تواند نقطه اتصال جوش خوردن مقابله در نابودی وویرانی ایرانی باشد لطفا دقت کن وبا فهم واقعی با انچه در عمل در اتفاق افتادن است تفکر وانیشه بکن از حال واحوال ملتی که در بی اندیشگی ها نابود می شوند درست نگاه کن جهان ومنطقه ای که ما دران هستیم در حال تغیر است قربانت یک همشهری که در دوران سخت انقلاب در مقابل مخالفین سرسخت بودم ولی امروز با تحقیر وذلت های رفتاره وعملکردهای حاکمان مذهبی نمایشگر بینایی چشم درون دل ملت ایران به درستی حقیقت قابل رویت می باشد جانباز نخاعی در نوزده سالگی برای فتح خرمشهر مهین خاکی