یک جامعه‌شناس معتقد است داشتن حقوقی مانند حق طلاق (وکالت زنان در طلاق)، می‌تواند انواع خشونت علیه مردان از جمله خشونت‌ اقتصادی و روانی را کاهش دهد.

فهیمه حسن‌میری: بعد از آنچه در برنامه تلویزیونی «دورهمی» درباره حق طلاق (وكالت زنان در طلاق) مطرح شد و به تمسخر گرفتن این موضوع، با واكنش فعالان مدنی همراه بود، هنوز این ماجرا ادامه دارد و واكنش‌های مختلفی نسبت به آن مطرح می‌شود. فارغ از جنبه‌های حقوقی این موضوع، داشتن وكالت زنان برای طلاق یا آنچه در عرف به آن حق طلاق زنان می‌گویند،‌ از بعد اجتماعی و خانوادگی هم قابل بررسی است؛ این كه داشتن این حق چقدر می‌تواند باعث افزایش یا كاهش طلاق، افزایش یا كاهش خشونت و رشد یا كاهش آمار ازدواج شود، موضوعاتی است كه درباره آن با دكتر علیرضا شریفی یزدی، جامعه‌شناس، گفتگو كردیم كه در ادامه می‌خوانید.

عده‌ای معتقدند داشتن وكالت زنان برای طلاق، باعث افزایش طلاق در جامعه می‌شود. شما با این موضوع موافقید؟

من نه‌تنها معتقد نیستم داشتن حق طلاق زنان، باعث افزایش طلاق می‌شود، بلكه معتقدم این كه زنان وكالت طلاق داشته باشند، می‌تواند در كاهش طلاق نقش داشته باشد.

 به چه دليلي؟

به دلایل مختلف؛ یكی از دلایل این است كه هر حقی با خودش مسئولیت به همراه می‌آورد، وقتی به زنان حقوق مختلفی را كه مردان نیز از آنها برخوردارند بدهیم، درواقع مسئولیت‌های مختلفی نیز به عهده آنها گذاشته می‌شود و این موضوع باعث می‌شود آنها در داشتن یك زندگی خانوادگی بهتر تلاش كنند، در این صورت صرفا همه توقع‌ها به سمت مرد خانواده نمی‌رود بلكه هر دو در كنار هم تلاش می‌كنند و احساس رضایت ناشی از تلاش برابر و منصفانه، باعث ایجاد روحیه همبستگی و استحكام ارتباط می‌شود. در عین حال، باید این موضوع را پذیرفت كه زنان امروز مانند زنان سال‌های گذشته نیستند كه قوانین سال‌ها قبل برای آنها جوابگو باشد،‌ امروز با رشد دانش و فعالیت و اشتغال زنان مواجهیم و آنها تجربیاتی از زندگی در دنیایی را دارند كه رو به مدرن شدن می‌رود و دیگر قوانین سنتی بر آن حاكم نیست. زنان امروز توانایی این را دارند كه اگر حقی به آنها اعطا شود، به خوبی از آن استفاده كنند و حقوقی مانند وكالت زن برای طلاق، حق خروج از كشور، حق تحصیل و اشتغال و ... مواردی نیستند كه بتوان آنها را از زن فهیم و مطلع امروزی سلب كرد. همانطور كه در فرمایشات مقام معظم رهبری درمورد زن و خانواده هم می‌بینیم كه اسلام به زن و مرد به عنوان واحد انسانی نگاه می‌كند و انسان مطرح است نه جنسیت؛ بنابراین برای داشتن یك خانواده سالم، به این نیاز داریم كه افراد احساس كنند در مقوله ازدواج، مورد ظلم واقع نشده‌اند در غیر این صورت، تبعات این موضوع خودش را نشان خواهد داد.

اين احساس نابرابری در رابطه ازدواج،‌ چه تبعاتی دارد؟

مهمترین تاثیری كه می‌توان به آن اشاره كرد این است كه خشونت افراد را افزایش می‌دهد. در اینجا منظورم بیشتر خشونت علیه مردان است چون وقتی زن از جنبه‌های مختلف احساس فشار كند، احساس كند توانایی تصمیم‌گیری در امور خانوادگی را ندارد،‌ همسرش و جامعه حقی برای او قائل نیستند، موجودیت و فردیت او را به رسمیت نمی‌شناسند و مطالباتی كه دارد نادیده گرفته می‌شود، به صورت عامدانه یا ناخودآگاه رفتارهایی را نشان می‌دهد كه در جبران این احساس ظلم واقع شدن است؛ او ممكن است با داشتن توقعات بیش از اندازه، بدخلقی با همسر و خانواده او، احساس تعلق نداشتن به زندگی خانوادگی و حتی افسردگی و اضطراب و احساسات ناخوشایند و نارضایتی از زندگی، كانون گرم خانواده را به محیطی تلخ تبدیل كند. در این محیط، طبیعتا فرزندان هم مورد آزار قرار می‌گیرند و نمی‌توانند از رشد سالم و طبیعی در یك محیط خانوادگی مناسب برخوردار باشند.

 اما گاهی زن‌ها به خاطر فشارهای اجتماعی، به سكوت در برابر مطالبه این حقوق دعوت می‌شوند.

داشتن چنین حقوقی نه با آموزه‌های اعتقادی و نه با مقررات اجتماعی ناسازگاری ندارد. این را باید دانست كه ازدواج نوعی قرارداد است و این كه زن و مرد برای ادامه مسیر زندگی با یكدیگر توافق داشته باشند نشان‌دهنده تفاهم و اعتماد آنها به یكدیگر است. اگر گاهی می‌بینیم این موضوع‌ از طرف عده‌ای به سخره گرفته می‌شود و به عنوان طنزمایه فكاهی‌گونه به آن نگاه می‌شود، به دلیل زن‌ستیزی و تفكر مردسالارانه سنتی است كه بین بعضی افراد رایج است و پایگاه ملی و اعتقادی ندارد بنابراین می‌توان در مقابل آنها مقاومت كرد و از این طریق، حتی به افزایش آمار ازدواج هم كمك كرد.

یعنی داشتن حقوقی ازجمله حق تحصیل، اشتغال و ... به افزایش ازدواج منجر می‌شود؟

بله وقتی زنان احساس كنند با ازدواج قرار نیست حقوقی كه دارند را از دست بدهند و یك نفر برای آنها تصمیم بگیرد، با خیال راحت‌تری تعهدی مانند ازدواج را می‌پذیرند. مهم این است كه هرچه روابط زن و مرد بیشتر بر پایه برابری باشد، قوام زندگی بیشتر خواهد بود؛ اما متاسفانه می‌بینیم كه از طرفی مهریه‌های سنگین از سوی زنان و از طرف دیگر حقوقی یكسویه مانند حق طلاق از طرف مردان، به اهرم‌های فشاری در زندگی تبدیل می‌شود كه به جای این كه كارآمد باشند، به اختلافات دامن می‌زنند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 110
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    اصلا" این طور نیست اگر زنان حق طلاق داشتند 90 ایرانی ها فرزند طلاق بودند . زن احساسش بر عقلش غالب است . یک دلیلی داشته که خدا حق طلاق را به مرد داده
    • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      دقیقا میشه توضیح بدی که خدا کجا این حق رو به مرد داده؟؟؟؟؟شما احیانا میتونی آیه ای براش بیاری.حق طلاق فقط به واسطه تفسیر از دین به مردان داده شده.در واقع حقوق اضافه مرد مثل حق طلاق و بقیه در برابر مهریه زن قرار میگیرد.اگر مهریه نباشه به نظر من تمامی حقوق زن و مرد در زمان زناشویی باید برابر باشد.تمام...خدا فقط یک جا به صراحت در قرآن اعلام میکنه که ارث زن کمتر از مرده و اون هم دلایل خودش رو داره بقیه حقوق گرفته شده از زنان مثل حق طلاق حق نگهداری فرزند دیه کمتر همه تفسیر ارائه شده است و هیچگونه پشتوانه مطلقی نداره و این حرفا همه توجیهات مسخره مرداست.
    • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      احساس زن بر عقلش غالبه؟ چطور بچه‌تون رو مي‌سپريد كسي بزرگ كنه كه عقل نداره؟ لطفا بشينيد خونه خودتون بزرگش كنيد
    • م ر IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      زنها هم مانند مردها حق ادامه و یا عدم ادامه زندگی را دارند و اگه یکی خودت رو تو اسارت نگه داره هم همین رو می گی؟
    • یه دختر A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      دوست عزیز تا حالا به مهریه های نجومی خیلی از خانم ها دقت کردی؟ خب این مهریه های غیر منطقی رو کی قبول کرده؟ غیر از اینه که یک مرد اون مهریه ها رو توی عقدنامه ش امضا کرده و با همون امضا راه رو برای مشکلات احتمالی باز کرده؟ غیر اینه که یک مرد که احساسش بر عقلش غالب بوده این مهریه های غیر عقلانی رو پذیرفته؟ لطفا نگید زن احساسش بر عقلش غالبه، چون فکر میکنم دارید از یه جامعه خیالی صحبت میکنید که همه مردهاش رفتارهای کاملا منطقی و عاقلانه دارن و اشتباه نمیکنن و کلا خیلی عاقل هستن و کارشون درسته. به من بگید پس این مردهایی که هر روز تو جامعه میبینم و رفتارهای بدون فکر انجام میدن از کجا اومدن؟ منظورم به همه مردها نیست چون میدونم مردهای عاقل هم کم نیستن. دارم از اکثریت حرف میزنم که رفتارهای بی فکر دارن
    • یه دختر A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      76 20
      ادامه از کامنت قبل ..... لطفا بس کنید این جمله کلیشه ای غیر واقعی رو که زن احساسش بر عقلش غالبه. این جمله رو کسانی ساختن که میخواستن قوانین اشتباه خودشون رو توجیه کنن. کمی هم به درستی این جمله فکر کنید. به نظر من آدم های این جامعه اعم از زن و مرد معمولا زیاد عاقل نیستن. اغلب پر از اشتباهن و به خاطر رفتارهای احساسی و بدون فکر، دچار مشکل میشن و چوب بی فکریشونو میخورن. ولی این موضوع باعث نمیشه حقوق انسانی شون ازشون گرفته بشه. من قول میدم دادن حق طلاق به زن ها باعث افزایش قابل توجه و به قول شما 90 درصدی آمار طلاق نشه... قبل از اینکه در مورد مهریه و "هم خدا و هم خرما رو خواستن" مانور بدید بگم که مخالف شدید مهریه در صورت داشتن حق طلاق هستم. یا حقوق برابر یا مهریه.
    • رر IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      199 8
      حق طلاق و تحصیل و خروج از کشور و ... به زنم میدم در عوض یک سکه هم مهرش نمیکنم هروقتم خواست بره،بره
    • میلاد حمیدی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      در همان قرآن خداوند حق طلاق را به مرد داده است.
    • میلاد حمیدی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      30 81
      چون احساسات مادری باعث میشه مواظب بچه باشه. چون مهر مادری وجود داره. اما احساسات ناشی از خشم و حسادت نسبت به شوهر می تواند سبب طلاق شود.
    • بی نام DE ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      36 3
      جناب آقای میلاد حمیدی. به نظر شما فقط خانم ها نسبت به همسرشون خشم و حسادت دارند. هر وقت هم که آقایی نسبت به بی وفایی خانم خودش واکنش شدید و حتی حذفی نشان می دهد اسم این کار غیرت محضه و خشم و حسادت نیست.
    • علي A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      17 49
      در جواب اون خانمي كه مي فرمايند دادن حق طلاق صرفاً تفسير اقايان است عرض كنم شماابتدا به مطالعه دقيق احكام مقدس اسلام ومباني آن بپردازيد بعدا قضاوت نماييد . شما بدون اگاهي از قوانين خانواده و مباني آن و به صورت كاملاً غير منطقي صرفاً از زنان حمايت مي كنيد. اين خود يك مصداق بارز غلبه احساسات درخانمهاست. اگر ازكليه حقوق زنان ومردان ومباني آن در قوانين جاري كشور آگاه بوديد و تعصب هم به خرج نمي داديد مي ديديد كه موضوع كاملا برعكس نظر شماست.
    • بی نام RO ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      40 5
      آقای میلاد محمدی، احساسات صرف برای تربیت بچه کافی نیست. یک نفر که فقط احساسات مادری داره و عقل نداره نمیتونه بچه رو خوب تربیت کنه. چون از رو احساسش و نه از رو عقل و منطقش تربیت میکنه. باز هم سوال دوستمون رو میپرسم: چطور بچه تون رو میسپرید کسی بزرگ کنه که عقل نداره؟ و از اون مهمتر: چطور شخصیت خودتون رو پایین میارید و با کسی ازدواج میکنید که عقل نداره؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      22 2
      ازدواج یک معامله نیست مرد و زن باید حق انتخاب و حق پشیمان شدن داشته باشند . و همه چیز باید برابر باشد . و البته مهریه هم برای زندگی امروز نیست .
  • م.خ A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    آقای جامعه شناس همسره بنده برای ادامه ی زندگی, شرط حق طلاق و شرط حق سکونت رو درخواست کرد. اگه بنده زیر باره این شرطها میرفتم, الان معلوم نبود کجا بودم و اصلا معلوم نبود در کدام شهر, درگیر مهریه ی سنگین بودم. چرا روی حق طلاق دست گذاشته اید؟ چرا از مهریه های سنگین ِِ خانمها , هیچ صحبتی نیست؟ِ چرا بعضی خانمها به بهانه های مختلف حق طلاق میخوان ؟ و هزاران چرای دیگر
    • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      آقای عزیز چون بسیاری از خقوق انسانی زن با ازدواج از او گرفته می شود مثل حق طلاق، حق حضانت فرزند، خق سفر به خارح از کشور، حق اشتغال و تخصیل و همه این موارد در دست مرد قرار می گیرد و تنها خقی که برای زن باقی می ماند مهریه هست و بس. یه جز این چه دارد که در موقع سختی به آن توسل جوید
    • م.خ A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      86 86
      طمع خانمها با گرفتن حق طلاق و اجرای فوری مهریه , زیاد شده... کناره خانواده هاشون نقشه میکشند که چطور شوهرها رو در به در و آواره کنند.
    • میم RO ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      44 43
      جناب مهریه به عنوان یک پشتوانه است برای خیلی از زنانی که بعد از ازدواج حق کار از آن ها گرفته میشود و نمیتوانند پس اندازی داشته باشد و بعد از طلاق بدون هیچ پشتوانه یک مالی نمیتواند از پس مخارج زندگی بر بیاید
    • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      27 73
      بی نام 10:29 محترم از کی حالا حق اشتغال و ادامه تحصیل در زمره حقوق اساسی بانوان بحساب می آید که با ازدواج از آنها سلب میگردد؟؟ایکاش نگاهی هر چند گذرا بر تاریخ پرفراز و نشیب تمدن بشر میکردیم تا اینچنین نظرات خامی از خود منتشر نسازیم
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    211 8
    بنظرم حق طلاق بايد در مقابل نخواستن مهريه به زنان داده شود. يعني يا بايد سنتي ازدواج كرد و مهريه را بدون حق طلاق بخواهيم و يا آنكه غربي ازدواج كنيم و حق طلاق بگيريم و مهريه نخواهيم.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      من یک زنم و کاملا موافقم.من حاضرم مهریه نداشته باشم اما حقوقی مثل حق طلاق حضانت فرزند دیه برابر حق سکونت و ... داشتم.پس آقایان محترم ببینید که مهریه در برابر چه حقوق گرفته شده ای به زن داده شده.همونطور که شما خواهان کم شدن مهریه و داشتن همه حقوق قبلی هستید زنان هم خواهان داشتن مهریه و دیگر حقوق خودشون هستند که جفتش غیر منطقیه. پس بهتر نیست همه چیز برابر باشه؟
    • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
      2 0
      حق طلاق حق حضانت فرزند حق تحصیل و اشتغال و ... در مقابل حذف مهریه و نفقه بعنوان یک زن کاملن موافقم
  • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    17 38
    انگار این نظرات شخصی و تکراری و غیر منطقی رو برای کامنت بیشتر میزارید
  • جعفر A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    فمینیست های ایران قبلا میگفتن زن باید حق انتخاب داشته باشه و خواستگاری کنه الان میگن زن باید حق طلاق داشته باشه همین طور پیش بریم حق زندان انداختن شوهر بدون توجه به قانون هم میخان.
    • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      73 16
      چه ربطی داره؟ کسی که این حقوق شما را نمی خواد می گن حق زن را از خودش نگیریم و به فرد دیگری بسپاریم. ایا زن به عنوان یک انسان نباید از حقوق اساسی خود بهره مند باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      32 12
      مثل جعفر نباشيد
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    63 93
    صرفا در صورتی که خانم ها از حقوق شرعی خود مثل نفقه ، مهریه ، شرط رضایت زوجه برای تجدید فراش زوج و الباقی مسائل دست بکشند ما آقایان نیز تنها حقی را که در قانون شرع و عرف بما تخصیص یافته رها خواهیم ساخت والا نمی توان از آقایان خواست مدرن بیندیشند ولی خانم ها کماکان مانند گذشته ها رفتار کنند. از گردانندگان محترم خبر آنلاین تقاضا دارم نظر اینجانب در این خصوص که فکر میکنم سخن خیل عظیمی از مردان جامعه مان نیز باشد را منتشر فرمایند
    • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      86 32
      تنها حق؟؟؟؟خنده داره الان اگه یه زن طلاق بگیره بچه اش رو ازش میگیرند و تنها حقشم که مهریه است با کلی قسطی کردن و نمیدونم مرد توان پرداخت نداره و غیره نمیدن.هیچ فکر کردین چرا باید شما تعیین کننده محل زندگی باشید چرا شما باید حضانت بچه رو داشته باشید چرا شما حق دارید که بدون دلیل طلاق بگیرید اما زن باید هزار و یک دلیل براش بیاره؟چرا باید شما بدون اجازه ازدواج کنید؟چرا فکر میکنید که این یک حقه؟کدوم از این حق هایی که گفتید زن داره و شما ندارید.ما از حقوق فراوانی حرف میزنیم که مرد داره و زن نداره و تنها یک حق برای زن هست و اون هم مهریه است.آیا شما مردان حاضرید تمامی حقوق مطرح شده به زنان برگرده و مهریه نباشه.من به عنوان یک زن حاضرم.
    • ارسلان A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      افرين.بعنوان يك وكيل مي گويم اين دقيقاً حرف دل من واكثريت مطلق مردهاست. حرف حساب جواب نداره. در قانون ما اكثر حقوق اعم از نفقه، اجرت المثل ، مهريه و... به زنان داده شده است. حتي حق حضانت فرزند برخلاف تصورعوام بيشتر با خانمهاست. حق طلاق هم نسبي است نه مطلق. آن وقت خانمها به همين تنها حق نسبي هم اعتراض دارند الله اكبر
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      64 14
      خدا رو شکر که بر خلاف تصور شما، خیل عظیمی از مردهای جامعه ما مثل شما فکر نمیکنن. رضایت زوجه برای تجدید فراش؟؟؟؟؟ این مورد جزو مصادیق برابری هست که معتقدی بدون داشتن حق بی قید و شرط برای تجدید فراش، ظلم بزرگی در حقتون شده؟ واقعا با خودتون چی فکر میکنید که خودتون رو محق برای داشتن بیش از یک همسر میدونید؟ به نظرم شما با این طرز فکر تو اداره یه زندگیشم موندید آقای محترم
    • بی نام RO ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      26 10
      آقای ارسلان شما واقعا وکیل هستید؟؟؟ اونوقت به حق طلاق میگید نسبی و به مهریه نمیگید نسبی؟ دوست گرامی، شما اگه واقعا وکیل هستید خیلی خوب میدونید که همین حق طلاق نسبی و مهریه نسبی، پدر خیلی از زن ها و خیلی از مردها رو درآورده.
    • فريد A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      5 5
      خانم بي نام كه همه جا پيام مي دهيد. لطفاً اطلاعات حقوقي به دست بياوريد بعداً بحث كنيد.ايا از نفقه واجرت المثل و اجازه همسر براي ازدواج مجدد و حضانت و.... چيزي مي دونيد. اصلا همين حق حضانت رو مي دونيد كه بيشتر با خانمهاست اما هزينه هاي بچه با مردهاست. به خدا اگر از قوانين اطلاع داشتيد هيچ وقت اين حرفها رو نمي زديد.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      4 8
      مهريه مطلق است يعني در هر حالتي به زن تعلق مي گيرد. اما طلاق نسبيه . يعني شروط زيادي داره واگر زن واقعاً بخواد مي تونه طلاق بگيره فقط شرايطش سخت تر از مردهاست. كه كاملا هم منطقيه. خانم بي نام من كه وكيل نيستم اينو مي دونم . شما واقعا اينو نمي دوني
  • رضا راد IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    شما یک زن هستی و انتظار نمیره در این زمینه بدون تعصب نظر بدی هم حق طلاق هم مهریه هم نفقه؟؟؟ چی پیش خودتون فکر می کنین؟؟؟ یکزن بر اساس طبیعتش احساسی تر از یک مرده، حق طلاق دادن به زن یعنی ماهی یک بار تهدید به جدایی دوستان متاهل متوجه منظور من هستن.
    • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      40 79
      بنظر من یعنی هفته ای یک بار تهدید به طلاق. خداوکیلی چند درصد آقایون خانوماشون حتی با ابراز محبت شوهر به مادرش مشکل دارن؟ من ندیدم خانومی که با این قضیه مشکل نداشته باشه پس چطور انتظار دارید عنان زندگی دست همچنین کسی باشه که حتی طبیعیترین رفتار انسانی رو هم نمی تونه تحمل کنه؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      76 24
      چرا داری مزخرف میگی جامعه شناس مرد هستن.احساسی بودن هیچ ربطی به این مسئله نداره.این توجیحی مسخره از طرف آقایونه واسه ظلم کردن به زنا. اگه زنا احساسی تر هستند و شما خیلی روی این مسئله تاکید دارید هیچ فکر کردید پس از طلاق هم نباید بچه رو از مادرش گرفت؟چطور اینجا احساسات زنان در نظر گرفته میشه ولی اونجا نه؟میخوام ببینم با نبود حق طلاق برای زنان آمار طلاق کم شده؟زنان حق نفقه و مهریه دارند اما تا زمانی که مرد واقعی پشتشون باشه مهریه نمیگیرن هیچ, کار میکنن و خرج مرد رو هم میدن.وقتی نخوان با کسی زندگی کنن نمیکنن حتی اگه حق طلاق نداشته باشن.پس این شمایی که با تعصب حرف میزنی.
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      25 26
      در جواب بی نام 10:25:31 ظلم کردن به زنا؟ یه بار پاشو برو دادگاه خانواده ببین کی داره به کی ظلم می کنه و کی خوشحاله و کی ناراحت. به دلیل وظیفه تامین مالی فرزند، بعد از 7 سالگی حضانت فرزند با پدره، کاملا هم درسته چون باید خرجشو بده. وقتی حرف از مرد واقعی میزنین آدم خندش می گیره، وسط دعوا حلوا پخش نمی کنن. همین شمایی که دم از مرد واقعی می زنی فقط کافیه سر یه موضوع با همسرت به مشکل بر بخوری. راستی، مشتاقم تعریف شما از مرد واقعی رو هم بدونم.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      43 2
      بسیاری از زنها عاطفی تر از بسیاری از مردها هستند. از کلمه "بسیاری" استفاده کردم چون همه اینطوری نیستند و زن های بی عاطفه و مردهای عاطفی زیادی هم وجود دارن. اینش مهم نیست، بحث اینه که عاطفی بودن مترادف با احساسی بودن نیست. احساسی بودن به این معناست که آدم در یک لحظه و بدون در نظر گرفتن جنبه های مختلف، یهو یه تصمیمی میگیره و عملی اش میکنه. نمونه بارزش رئیس جمهور و دولتمردان دولت قبل که شب میخوابیدن و صبح خواب جدیدی که برای مردم دیده بودن رو بدون کار کارشناسی عملی میکردن. دوست عزیز، با این تعریف، خیلی از آقایونی هم که به زعم شما غیر احساسی هستن، شامل آدمهای احساسی و لحظه ای میشن
  • ارش A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    40 83
    جداً اين خانم چي فكر كرده. دادن حق طلاق به خانمها باعث كاهش طلاق مي شه؟؟؟؟؟ خانمها بعضي مواقع چقدر غيرمنطقي مي شوند. حتي موضوعات اظهر من المشس را هم منكر مي شوند. تازه مي فهمم كه چرا اختيار قضاوت وتصميم گيري در قوانين به اقايان داده شده است.
    • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      32 16
      بله باعث كاهش طلاق ميشه، بدون تعصب به اين موضوع نگاه كنيد و مصاحبه رو بخونيد
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      39 10
      مثلا این آقایون که قضاوت میکنند خیلی عادل هستند و به خاطر منافعشون حق رو زیر پا نمیگذارند؟
    • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      18 29
      بیشتر باعث کاهش ازدواج میشه تا طلاق، وبرعکس باعث افزایش طلاق میشه
    • ارسلان A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      18 16
      برام جالبه كه بعضي ازخانمها ميگن باعث كاهش طلاق مي شه يعني به خاطرمنافع خودشون كل دنيا رو وارونه جلوه مي دن. جداً خيلي خنده داره اگر بگيم به خاطر كاهش طلاق حق طلاق رو به خانمها بدن.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      34 2
      حتی متن خبر رو دقیق نمیخونید گوینده دکتر عليرضا شریفی جامعه شناس آقا ست نه خانم
  • امین A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    15 53
    حق یک کلمه دینی هست در مقابل باطل در شرع چیزی به نام حق طلاق برای زن نداریم میتونید بگید امتیاز یا هرچی ولی حق نیست
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      23 6
      شرع احكام ثانويه داره كه قابل تغييرن دوست عزيز
    • بی نام A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      8 16
      حق طلاق مرد در قران اومده
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    100 8
    آقا زن نگیرید . راحت
    • مريم A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      54 6
      موفقم صد در صد
  • محسن CA ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    94 20
    من بعنوان یک انسان دارای عقل و شعور ۲۷ سال پیش که زندگی مشترک را با همسرم آغاز کردیم از تمام امتیازهایی رو که یک عده آدمهای نابخرد بنام قانون تصویب کرده بودند گذشتم چرا که بر این باور بوده و هستم که خانم من هم یک انسان دارای عقل و شعور است و برای قوام پیوند یک زن و مرد نیازی به چنین قوانینی نبوده و نیست .
    • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      47 34
      منم از دوستام داشتم از انسان های دارای عقل و شعور و خردمند که مثل شما فکر میکردند و الان همسرانشان از خانه بیرونشان نموده اند و در کنار خیابان و یا در خانه اقوام سکنی گزیده اند.
    • علی A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      10 8
      احتمالا همسر شما از اقوام شما نبودند ؟ شما سالها همسرتان را می شناختید همچنین پرواضح است الان 27 سال گذشته نیست ، الان آدمها و خواسته های آدمها تغییر کرده ، زنها هم حاضر نیستند 10 بچه بزرگ کنند و همزمان به یکی شیر بدند و به دیگری شیشه شیر و خانه پدرشوهر زندگی کنند . راستی شما 27 سال پیش هزینه اینترنت هم داشتید ؟
    • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      9 1
      دوست عزیز 20:57 دقیقه من هم منظورم صحیتهای شما بود و خردمند و باشعوری که گفتم کنایه بود به فرمایش آقا محسن که همچین کاری رو عقل و شعور میدونه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    73 37
    حالا هر کی ندونه چقدر هم نفقه می دن؟ اون نفقه پول غذایی هست که زن برات درست می کنه و خونه ات رو تمیز می کنه آقای محترم.... تمام حقوق زنان را بدهید و بعد نه مهریه می خواهیم و نه اون دو قرون نفقه رو...ضمنا دیگه هم نباید دنبال غذای خونگی هر روزه و اتو کردن لباس و مخلفاتش باشی...کارهای خونه میشه نصف نصف و دستور دادن رو هم کلا از ذهنت پاک می کنی در یک کلام: استقلال زن رو به رسمیت می شناسی
    • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      34 20
      شما کجا زندگی می کنی؟ این مواردی رو که میگی بر میگرده به دوره خدابیامرز مادربزرگ من. مگه میشه به زنای الان دستور داد؟؟؟ دو قرون نفقه؟؟؟ معلومه خبر نداری. اگه مهریه کلا تعهد مالی و وثیقه و .... نباشه من حاضرم این حق رو منتقل کنم. هر موقع زن دوست نداشت بره، هیچ مردی از این موضوع ضرر نمی کنه. در یک کلام: دکان باز کردن راهش نیست
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      23 40
      به اعصابت مسلط باش خانم، شما چرا با این حالت ، اصلا نفقه رو بگیر و استراحت کن ،
    • رر IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      22 32
      اوه اوه اوه
    • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      9 22
      بی نام 11:10 اولا من با شما صحبت نکردم که اظهار فضل میکنید و این نوع نگرش در شان آدم با شخصیت نیست و فقط از آدمهای عصبی و ... بر میاد ،در ثانی گفتم که دختری که ناراضیه ازدواج نکنه اجباری که نیست اگر موضوع فدا کردن زندگی باشه مرده که استرس وفشار و مسئولیت زندگی روی دوششه ، نه زنهای امروزی که بزرگترین دغدغشون اینه که حالا من چی بپوشم
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    38 17
    اون جامعه شناس اول بیاد مهریه و نفقه را حذف کنه بعدا صحبت از حق طلاق کنه
  • سجاد EE ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    61 18
    به نظرم ندادن حق طلاق به زن نشون دهنده عدم اعتماد به نفس مرده. یعنی یه مرد اینقدر بی عرضه است که نمیتونه زنش رو راضی نگه داره. در ثانی چطور یه مرد میتونه با یه زن علیرغم میل باطنی زن زندگی کنه والا یه زن منو نخواد منم عمرا نمی خوام یه دیقه هم باهاش باشم.
    • امیر IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      9 8
      پس طبق منطق شما نبخشیدن مهریه نشونه بی عرضگیه زنه
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    39 3
    خوشم مي آيد كه خبرآنلاين با انتشار اين اخبار نمي گذارد كه آتيش بحث آقايون و خانمها كم سو بشه و هميشه اين آتيش رو روشن نگه مي داره. ممنون كه بفكر ما هستيد چون ما هم با توپخونه هامون برجك همديگر رو منهدم مي كنيم و آتيش هميشه شعله وره.
  • بی نام EU ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    22 30
    نمیدئنید بدونید: نفقه ماهی سیصد تومن و مهریه ای نهایتا ماهی یک سکه است. برای زنی که قراره تا اخره عمر تنها بمونه و شاید پدر و مادرش هم نپذیرنش و جامعه هم اونو طرد میکنه، همینا رو هم نداشته باشه که باید بره گورخواب بشه دیگه
    • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
      1 2
      برای همینه که زن باید قبل از ازدواج به فکر استقلال فکری و مالی باشه بعد به ازدواج فکر کنه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    21 15
    من اصلا به این موارد فکر نمیکنم و نکردم 13 ساله با همسرم زندگی میکنم خونه. ماشین. وو به نام خانومه حتی 400 تا سکه و الانم دو تا دختر دارم و بارها با همسرم مشاجره و دعوای لفظی داشته ام اما اینکه بره بمونه اصلا اجباری نداریم چون برای هردوی ما مسایل مادی بی ارزشه و اصلا بهش فکر نمیکنیم. و الانم خوب با هم زندگی میکنیم هرچند بحث و مشاجره هم هست. اما فرقی بین زن و مردبودن نداریم هردو با هم به لحاظحقوق و اجتماعی برابریم و فرق قائل نمیشیم
    • بی نام DE ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      16 10
      مراقب باش اخوی اگر یک ذره بر وفق مراد خانم گام برنداری اونوقت می فهمی یک من ماست چقدر کره میده.
  • بی نام AT ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    47 18
    این حرف که زن احساسی تصمیمم میگیره و مرد عقلانی آدم رو به خنده میندازه. سرتون رو از لاک دربیارید جامعه رو نگاه کنید
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    33 19
    تلخند: 1یکی از دوستانم به محض عقد دائم همسرش غیب شد.خانوادش گفتند رفته شمال.حق طلاق میخواد و به نام کردن سه دنگ از منزل.110 عدد هم سکه مهریه اش بود. به نظر شما چیکارکنه؟سر کار خانم جامعه شناس.حقوق رو بده یانه؟؟ راستی مهرش رو هم گذاشته اجرا...: 2 یکی دیگر از دوستانم با سختی کار میکرد و خانواده ای رو میچرخوند واجازه داده بود همسرش درس بخونه.دیپلم...فوق دیپلم...لیسانس... فوق لیساس...دفتر خونه زد و شوهرشو طلاق داد :
  • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    17 9
    این حرفها برای زن و شرهراییه که از روی عدم شناخت با هم ازدواج کردند و میخوان از مسئولیت خودشون فرار کنند. در نتیجه متوسل به این قوانین خواهند شد. لپ کلام : اگه زن و شوهر همدیگرو بفهمند و کامل بهم اعتماد و اطمینان داشته باشند هیچوقت به این قوانین طوایف الملوکی نیاز نخواهند داشت. خلاص
  • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    17 63
    خانمهای عزیز ، تا دنیا برقرار بوده همین بوده و تا ابدم همینه . فطرت و ذات مرد و زن رو که نمی تونید دستکاری کنید. مردها به دلیل فطرتی که دارن هیچ وقت نمیتونن قبول کنن که حق طلاق با زن باشه . اگر هم موردی بوده از روی ناچاری این کارو انجام داده . در مورد مردها بیشتر مطالعه کنید تا اونا رو بیشتر بشناسید. همانطور که شما از ما انتظار دارید در مورد خواسته های زن ها مانند نیاز به محبت و توجه بیشتر مطالعه کنیم.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
      3 1
      کلن شما دیدت خیلی محدوده تو کل دنیا فقط تو منطقه خاورمیانه حق طلاق با مرده تو بقیه دنیا حق طلاق برای هردو طرف محفوظه نکنه مردای ایرانی فطرتشون با بقیه مردای دنیا فرق داره؟ اگه اینطور باشه پس خیلی از مردای بقیه دنیا کمترن
  • گل پسر A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    20 6
    موافقم . بنظرم مهریه حذف بشه و به خانوم ها حق طلاق داده بشه . من موافق تساوی حقوق زن و مرد در همه موارد هستم . خیلی از مشکلات خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بنظرم با این تساوی حل خواهد شد. مردها نباید بترسند اتفاقا به نفع مردها میشه لطفا بیشتر تامل کنید
  • امیر IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    34 4
    خانومایی که حرف از حق طلاق میگن بدون اینکه از حذف مهریه حرف بزنن، نمیدونم چطوری روشون میشه از حقوق برابر حرف بزنن خیلی خنده داره
    • مخالف ظلم A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
      0 2
      اگه قرار باشه مهریه نباشه باید حق ارث هم برابر بشه و تمام حقوقی که از زن گرفته شده به او بازگدانده بشه بارداری و زایمان و بچه داری از سیستم خانواده حذف بشه آنوقت میشه گفت اشکالی نداره مهریه حذف بشه
  • بی نام RO ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    12 0
    مهریه بالا،جهیزیه،شیربها،حق طلاق فقط برای مرد،همه اینها اشتباهه،زن م مرد خودشون باید درست باشن درست زندگی کنن و به کمک هم زندگی رو بسازن
  • بی نام A1 ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    19 3
    متاهل و مجرد ، همه با هم داریم در یک کشتی به جهنم می رویم. حق خروج از کشور فقط برای خانم ها نیست، مرد ها هم تا وقتی سربازی نرفته اند اسیر اند در این کشور. بعد از سربازی هم اصلا با این قیمت دلار و این وضع اعتبار پاسپورت کجا راه می دن ما رو؟همه داریم با هم به جهنم می رویم.
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    29 0
    ای بابا این دعوای بین خانم ها و آقایون تمامی ندارد انگار تو ایران تو زندگی متاهلی واژه هایی مثل احترام گذاشتن به حقوق همسر برابر بودن مرد و زن و گذشت در زندگی متاهلی و... معنایی ندارد بخاطر همین از خود راضی بودن اکثرمونو که هر روز آمار طلاق رشدش صعودیه
    • بی نام RO ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      8 0
      والا بخدا،خجالت بکشید دیگه،بشینید سر خونه زندگیتون، چی میخواید از دو روز دنیا ؟هی دعوا هی دعوا،همتون مثل بچه هائید البته با احترام
  • علي اكبر A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    19 30
    اكثر خانمهايي كه اينجا پست مي گذارند از قوانين حقوقي اطلاعات كافي نداشته ويا نمي خواهند مسائل را بپذيرند. مثل بحث حضانت كه برعكس تصور عوام بيشتر با خانمهاست بنده يك وكيل با 28 سال سابقه هستم وبدون تعصب عرض مي كنم. مهريه ، نفقه زن وفرزند، حضانت، اجرت المثل ، تمكين و... تماماً دراختيار زنانه. مرد نمي تونه مانع ادامه تحصيل و اشتغال زن بشود. بدون اجازه همسر اول حق تجديد فراش ندارد. صرفاً دو حق براي اقايان وجوددارد 1 حق طلاق آنهم به طور نسبي و2 اجازه خروج ازكشور كه انهم مطلق نيست. حالا دوستان بعنوان يك انسان منطقي در اين بين قضاوت كنيد.
    • آرش A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      1 8
      آقاي علي اكبر تنها كسي بودي كه از روي اگاهي واطلاعات حرف زدي. تمام كسايي كه تو اين خبر پيام دادند اطلاعي از قوانين ندارند. من هم خودم مشكل خانوادگي با زنم پيدا كردم وپام به دادگاهها وقانون باز شد. اون وقت به تمام اين حرفهاي شما رسيدم. برخلاف عقيده اكثر مردم به خصوص زنها قوانين يكطرفه به نفع زنهاست وخيلي خنده داره كه خانمها هنوزم مدعي اند.
    • فمینیست A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      8 2
      در قانون تمکین دراختیار زنان هست؟ حضانت بچه با زن هست؟ حق طلاق مردان نسبی است؟ اگه واقعا اینطوره میشه بیشتر توضیح بدید و به مواد قانونی استناد کنید؟ ضمنا اینکه مردها بدون اجازه همسر حق تجدید فراش ندارند به نظر شما حقشان ضایع شده؟ یعنی پیش فرض شما این است که چندهمسریِ بی قیدوشرط جزوِ حقوق طبیعی و زائل نشدنیِ مرد است و حالا قانون به شکل ناعادلانه ای این حق را از مرد گرفته؟
    • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      2 7
      علي اكبر جان، كاملا منطقي. متاسفانه اكثر خانمهايي كه در اينجا نظر ميزارند بدون مدرك و سند صحبت ميكنند. خانمهاي گرامي شما تا حالا ديده ايد يك زن به خاطر انجام ندادن وظايفش در زندان باشد در حاليكه هزاران مرد به خاطر شكايت زنانشان زنداني شده اند. چرا كسي در مجامع بين المللي در اين مورد صحبت نمي كند؟ چرا مردان جامعه ما بايد مسوول همه چيز از امنيت كشور تا خرج و مخارج خانواده و مهريه و نفقه و چندين مورد ديگر باشند و جالب آنكه زنان ايراني هنوز ناراضيند. ميشه يكي بياد با سند و دليل بگه مشكل خانمها تو ايران چيه؟ ممنون ميشم
    • سعيد A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
      1 4
      فمنيست جان حضانت دختر 7 سال با زنه 2 با سال با مرده. حضانت پسر هم 7 سال با زنه 8 سال با مرد. حالا خودت حساب كن بيشتر با كيه. البته اين به جز نفقه بچه است كه كلاً با مرده يعني كل هزينه هاش تمكين براي زن دل بخواهيه مي تونه تمكين كنه مي تونه نكنه . طلاق نسبيه يعني شروط زيادي داره كه مي تونه زن ازش استفاده كنه. حتي اگردليل هم نداشته باشه مي تونه از عسر وحرج استفاده كنه فقط يك مقدار زمان بره. همين. ديگه چي مي خواي؟ وقني اينارو نمي دوني روچه حساب بحث مي كني
  • شاهين A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    10 31
    واقعاً حالا مي فهمم چرا در شرع مقدس اجازه قضاوت به زنان داده نشده است. چقدر اين خانمهاي محترم احساساتي وازروي تعصب صحبت مي كنند. حتي مسائل فطري بشريت رو زير سوال مي برند. اين كه يك زن احساساتي تر از مرد است جاي بحث داره مگه احساسات ربطي به دوره وزمونه داره. البته استثنا ها هميشه وجود دارد اما طبيعت كلي را كه زير سوال نمي شه برد.
  • شيما A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    27 35
    من خودم يك دختر هستم فوق ليسانس روانشناسي. اين يك حقيقته كه اكثر خانمها بيشتر ازروي احساس قضاوت مي كنند البته بعضي از اقايون هم اينجوري هستن ولي در كل نسبت به خانمها بيشتر به منطق توجه دارن تا احساس. يك واقعيته . لطفاً بي خودي لج نكنيد. مسائل فطري وذاتي رو كه نمي شه عوض كرد.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      7 1
      نمیدونم کجا روانشناسی خوندید که هنوز نمیدونید اگر زنها مثلا مهربانیشان بیشتر است مردها هم خشمان بیشتر است و خشم یک احساس است. ضمن اینکه به نظرمن همین هم فطری نیست و ناشی از تربیت و جامعه پذیری هست. جامعه ای که عروسک را برای دخترها و ماشین را برای پسرها میخواهد. الان توو کشورهای اروپایی که خانمها قاضی و رئیس جمهور هستند و در زندگی شخصی هم حقوق برابر دارند، یا مثلا مردهای سوئد که خانه داری و بچه داری شان کمتر از زنها نیست چه مشکلی براشون پیش اومده. نگید هزارتامشکل دارن چون اگه مشکلاتشون بخاطر قوانین برابر بود، تاالان هزاربار قوانینشون رو تغییر داده بودن. میدونیم که اونا مثل ما ملزم به اعتراض نکردن به قوانین نیستند
    • علي A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      2 11
      شيما جون قربون مرامت كه بالاخره يك حرف منطقي از زبان خانمها شنيديم. اين خانم بي نام انگار در دنياي ديگري زندگي مي كنه. برام جالبه كه يك زن ادعا مي كنه كه زنها نسبت به مردها احساساتي تر نيستند. همين حرف نشونه غير منطقي بودن واحساسي بودنه. من 20 سال تو نروژ زندگي مي كردم. اونجا اوج برابري زن ومرد تو دنياست ولي حتي اونجا هم خانمها قبول دارن نسبت به اقايون احساساتي ترن . تو همين جامعه خودمون هم كمتر خانمي منكر اين قضيه مي شه.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      10 1
      اصلا به فرض که من احساسیم آیا یک آدم احساسی حق ندارد برای زندگی ش تصمیم بگیره؟ خیلی ها ولخرج هستند ولی دولت آدمهای ولخرج را از تصرف در اموالشان منع نمیکند. چطور حق رای داریم؟ چطور میتونتیم برای زندگی یک ملت تصمیم بگیریم ولی برای زندگی خودمون نمیتونیم؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
      2 7
      درجواب اون خانمي كه سوئد رو مثال زده بايد بگم درتمام دنيا اكثر مناصب مهم دراختيار مرهاست. حتي يك كشور رو هم نمي توني پيدا كني كه پست هاي مهم و بالا مساوي تقسيم شده باشه. تو همين سوئد كه مثال زدي بالاي 70 درصد پست هاي بالا دست مرداست و بچه داري و كار خونه هم با خانمهاست البته نه مثل ايران. من چند سال سوئد واتريش زندگي كردم. اگر نمي دوني يك سرچ ساده تو اينترنت كه مي توني بزني خواهرم ان وقت همه چي واست مشخص مي شه.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
      2 1
      آقایی که چندسال سوئد و اتریش بودی نمیدونم واقعن چند سال بودی اما ظاهرن تو جامعه نبودی و از قوانین این کشورها هم کاملن بیخبری اونوقت اومدی اظهار نظرم میکنی
  • علي IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    7 8
    حق طلاق بطور پيش فرض به مرد داده شده زن ميتواند در زمان عقد حق طلاق رو درخواست كنه و مرد ميتونه حق طلاق رو در برابر مهريه به زن بدهد حتي ميتونه شرط حق طلاق رو بدون بخشش مهريه هم طلب كنه و زن كسي نشه مگر اينكه حق طلاق بهش بدن خب راه قانوني هست نميدونم چرا اين همه دنبال اين هستيد كه حق طلاق به زن ندادن چرا اين همه بحث زن در زمان عقد ميتونه شرط كنه و شرط ضمن عقد جزو قانونه خبر انلاين چرا اخه جو سازي ميكني
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    24 3
    به نظر من حق طلاق باید به زنها داده بشه در مقابل مهریه هم ساقط بشه
  • احسان A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    13 22
    یقینا این گزارش رو یک فمنیست نوشته پیگیری کنی شاید گیاهخوار هم از آب در بیاد خنده داره والا این حرفا
    • فمینیست A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      13 4
      دقیقا کجاش خنده داره؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    12 11
    بعد انتشار مطلب تجرد در خبرآنلاین ، نظرات به طرز عجیبی به نفع خانم ها و بر ضد آقایون لایک میخوره. تعجب آور نیست؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    1 8
    به نظرم باید روند طلاق به درخواست زن طولانی تر از روند پروسه طلاق به درخواست مرد باشد. ولی حق طلاق برای هر دو باید لحاظ شود. این رو فراموش نکتید که خانمها همیشه آماده برقراری رابطه جدید هستند. لذا، احراز حق طلاق برای زنان بدون هیچ مانغی، نرخ طلاق را شدیدا زیاد میکند.
  • اعظم A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    6 14
    من هم يك خانمم وحرف شيما رو قبول دارم. خانم بي نام لطفاً نظرات شخصي خودتون را به كل خانمها تعميم نديد.
    • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      4 1
      اعظم جان از اون «لطفأ» نوشتنت که نه «لطفا» نوشتی و نه «لطفاً»، اصلا تابلو نیست که تو همون شیما هستی. میخوای واضح تر بگم؟ شما همون آقای شاهین هستی. خدایا بعضیها چرا انقدر باهوش هستند آخه؟؟ بعد همینا میان هوش خودشون رو با انیشتین یکی میکنن و ادعا میکنن مردها باهوشتر از زن ها هستند و زن ها ناقص العقل و بدون عقلن و نباید حق طلاق داشته باشند. منظور من به هیچ وجه به آقایون محترمی نیست که بدون دروغ و فریب نظر موافق یا مخالفشون رو میگن. منظورم دقیقا به امثال این آقای شاهین هست که اول با اشم شاهین میاد و بعد با اسم شیما و بعد هم اعظم. کسی که استدلال محکم و درستی داره نیازی به فریب نداره.
    • حسن IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      11 3
      تو همون شیمایی،خیلی هم واضحه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      8 1
      ایشون هم شیمائه، هم شاهین، هم علی اکبر، هم ارسلان هم ارش. فکر میکنه اسمش رو عوض کنه کسی متوجه نمیشه.
  • خلایق هرچه لایق A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    14 1
    حق طلاق نمیدید کارکردن هم که منع میکنید زنها هم لابد خیلی احساسین خب آدم احساسی غر میزنه دیگه. فطری هم هست نمیشه کاریش کرد. آدمی هم که حق طلاق نداره طبیعیه که مهریه بالا میخواد. آدمی هم که کار نکنه چشمش به طلاوجیب و پول همسرشه. فقط در یک رابطه ی کاملا برابر میشه توقعِ همدلیِ کامل داشت. به عبارت ساده خلایق هرچه لایق. زنِ فهیمِ کوشای بی مهریه سهم مردانی است که شعورشان بیشتر ازاین حرفهاست. و کم هم نیستند.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    4 10
    يعني اين خانمهايي كه اينجا بحث مي كنن واقعاً فرق مردها و زنها رو نمي دونند يك سوال خيلي ساده ، براي دو انسان كاملاً متفاوت از هر لحاظ چه شرايط روحي ورواني چه فيزيكي چه توانايي ها وهرچيزي كه فكرشومي كنيد بايد قوانين يك جور تعيين كرد. اين واقعاً‌ عدالته اگرمثلاً براي دو تا ادم قد بلند وقد كوتاه يك صندلي هم اندازه بگذارند اين عدالته اين خانمها حتي علم رو رد مي كنن تفاوتهاي به اين واضحي رو نمي بينيد واقعاً دركش اين قدر سخته وقتي بعضي از خانمها اين قدر بي منطق اظهارنظر مي كنند واقعاً آدم حق داره بگه احساس زن بر منطقش غالبه. البته من مطمئنم كه همه خانمها مثل اين خانم بي نام ازروي لجاجت وتعصب حرف نمي زنه. مثل خانم خودم.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
      2 1
      شما که خودتونم روی تعصب اصلن حرف نمیزنید خوبه حالا دیگه دنیای کوران نیست و اینطوری صحبت میکنین
  • فمینیست A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    16 4
    دعوا بین زن و مرد نیست. همانطور که هیچوقت دعوا بین سفیدپوستها و سیاهپوستها نبوده. دعوا بین مردسالاری،جنسیت زدگی، نژادپرستی، قومیت گرایی وغیره در یک طرف، و انسان گرایی و برابری انسانها درطرف دیگر است. دعوا برای برابری است. برابری که حق همه ی ما آدمهاست.
  • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    5 15
    براي من جاي سواله چرا اكثر زناني كه دور و برم ميبينم كه از حقوق زنان شاكي هستند دختران مجرد سن بالا هستند كه فرصت ازدواج نداشته اند و با ژست هاي روشنفكرانه ميخواهند مجرد بودنشان را توجيه كنند. مگرنه شما از اين دختران مجرد سن بالا دغدغه هاشونو بپرسيد يا ميبينيد دغدغه هاشون بي اساس هستند يا نهايت مشكلشون دوچرخه سواري و استاديوم رفتنه كه با توجه به مشكلات عظيم مردان نظير سربازي، كشته شدن براي تامين امنيت، تامين مخارج كمرشكن ازدواج، هزينه زندگي، نفقه، مهريه، اجرت المثل، زنداني شدن در صورت عدم پرداخت مهريه و نفقه و خيلي چيزهاي ديگر مثل شوخي ميمونه. جالبه اكثرا قانون رو هم خوب بلد نيستند و طوطي وار چيزهايي را كه از رسانه هاي خارجي شنيدند رو تكرار ميكنند.
  • بی نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    1 4
    کاری ندارم به این بحث، ولی ازدواج امتیاز گرفتن و..نیست اگر دیدتون اینجوریه بهتون توصه اکید می کنم بیخیال ازدواج بشید حالا زندگی خودتون به کنار زندگی یه ادم دیگه که میخاد زندگی بکنه وکلی امید داره رو با امتیاز خواهی از بین میبرید. سیستم ما همینه اگر نمیتونید ازدواج نکنیذ. ای بسا ادمای زیادی بودن رفتن خارج ازدواج کردن اگر این سیستم رونمیتونید در خودتون حل کنید اصلا فکر ازدواج در داخل نباشید کشورهای همسایه هستند می تونید برید اونجا ازدواج کنید شاید شرایط اونها براتون بهتر باشه نظر من کلا اینه که اگر سختی میبینید و به فکر سازگاری نیستید و تفکرتون تفکر محاسبه و امتیاز گرفتن دوران کودکی و..است کلا بیخیال ازدواج در داخل بشید شاید سیستم کشورهای دیگه براتون بهتر باشه قاتل زندگی دیگران نشید
  • ss A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    1 1
    بنده سال 92 عقد کردم و الان هم با همسرم به خوبی و خوشی زندگی می کنیم. قبل از عقد و زمان عقد هیچ صحبتی در مورد مهریه و حق طلاق و ... نداشتیم. محضر که رفتیم مهریه 114 از طرف پدر گفته شد و البته مخالفی هم وجود نداشت که آن هم عاقد 110 نوشت و هیچ کس مخالفتی نداشت. تمامی این بحث ها به نظر بی خود و ناشی از عدم اعتماد است. وقتی که من و همسرم همدیگر را شناختیم اعتماد کاملی به هم داشتیم و با افتخار می گویم که همسرم و خودم شناخت متقابلی که داشتیمقبل از عقد بعد از عقد هم همان شناخت پابرجاست یعنی نه همسرم نه من فیلم بازی نکردیم همانی را نشان دادیم که بودیم. کسی که بجای عقل از دلش دستور بگیرد در کوتاه مدت هم خود و هم همسرش را نابود می کند. چه زن چه مرد
  • فردین IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    4 5
    ای بابا من که دوست ندارم حق طلاق با زنم باشه هر کی دوست داره حق طلاق رو به زنش بده.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    1 0
    چرا مهریه نباید براساس جیب مرد باشد؟
  • ارش A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    1 10
    خانم فمنيست يكي از تفاوتهاي ساختاري مرد با زن همينه كه شما فمنيستها نمي خوايد قبول كنيد.برخلاف يك زن دليل اول مرد براي ازدواج ارضاء ميل جنسي است. طبيعت مرد اين جوريه. به درست وغلطش كاري ندارم به هر حال اين طبيعت مرده وبا طبيعت زن فرق مي كنه.وقتي اجازه تجديد فراش بدون اجازه زن به مرد داده نمي شه در واقع بهش ظلم مي شه. براي دو تا ادم با خصوصيات متفاوت يك قانون وضع شود در حق يكيشون بي عدالتي مي شه. مثل اينكه براي يك فيل ويك سنجاب قفس يك اندازه بگذاريد. چون هر دوشون به هر حال حيوان هستند وتفاوتهاشون مهم نيست
  • علي A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    4 4
    فمنست خانم چرا قانون سربازي رو نمي گي پس؟ چرا فقط مردها مي رن؟ چرا زنها مثل مردها سربازي نمي رن؟ چون زن ومرد فرق دارن با هم . همينه كه زنها سربازي نمي رن وهيچ كس اعتراض نمي كنه. عين تجديد فراش. اگه اجازه تجديد فراش به مرد ندن ظلمه. چون جسم وروحيات مرد با زن فرق داره. قوانين عادلانه براساس خصوصيات هر انسان وضع مي شود نه عين هم. خانم محترم تا زماني كه تفاوتهاي آشكار رو نبينين نمي تونيد منطقي قضاوت كنين. زن ومرد با هم برابرن ولي هرگز ودر هيچ زمينه اي مشابه نيستند. سعي كن واقعيتهارو قبول كني