زهرا نژادبهرام، پژوهشگر و کارشناس مسائل زنان می‌گوید: عدالت جنسیتی، مرتبط با امنیت ملی است و باید برای تحقق آن اتحاد ملی وجود داشته باشد.

فهیمه حسن‌میری: موضوع «عدالت جنسیتی» با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی كه با آن انجام شد، درنهایت توانست نظر مثبت نمایندگان مجلس را جلب كند و آنها در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 116 این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن تمام دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی اقدام كنند.

این موضوع مورد تاكید فعالان حوزه زنان هم قرار گرفته و بر این تاكید می‌كنند كه در نظر گرفتن عدالت جنسیتی، نه تنها می‌تواند به نفع زنان جامعه خودمان باشد بلكه وضعیت كلی زنان در جامعه جهانی را بهبود می‌بخشد.

در همین زمینه، گفت‌وگوی خبرآنلاین با زهرا نژادبهرام، پژوهشگر و فعال حوزه زنان را بخوانید؛

خانم نژادبهرام، نظر شما به عنوان یك پژوهشگر درباره موضوع «عدالت جنسیتی» چیست؟ این مصوبه مجلس چقدر می‌تواند در بهبود وضعیت زنان تاثیرگذار باشد؟
همانطور كه می‌دانید عدالت جنسیتی در برنامه چهارم توسعه هم مطرح شده بود اما مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت. اما خوشبختانه با تلاش نمایندگان این دوره مجلس شورای اسلامی و بویژه اهتمامی كه اعضای فراكسیون زنان مجلس داشتند، نمایندگان نسبت به این خواسته و نیاز جامعه آگاه شدند و ماده 116 را در راستای تحقق عدالت جنسیتی به تصویب رساندند. این اتفاق در نوع خودش بسیار خوب و مبارك است و در عین حال منتظریم كه مورد تصویب اعضای محترم شورای نگهبان هم قرار بگیرد. اهمیت این موضوع از آنجا مشخص می‌شود كه نمایندگان مجلس این ماده را با 162 رأی موافق، 22 رأی مخالف و تنها 6 رأی ممتنع به تصویب رساندند و این نشان می‌دهد كه جامعه به سمتی حركت می‌كند كه این ضرورت تاریخی برای جمهوری اسلامی شناخته شده است.

چرا از این موضوع به عنوان یك ضرورت یاد می‌كنید؟
به این دلیل كه ما داعیه‌دار این هستیم كه با توجه به آموزه‌های عمیق اسلامی، می‌توانیم نیازهایی را كه جامعه جهانی با قواعد و مقرراتش نتوانسته به آنها پاسخ دهد، جوابگو باشیم. وقتی از ام‌القرای اسلامی حرف می‌زنیم كه جوامع جهانی می‌توانند از آموز‌ه‌هایی كه ارائه می‌كنیم بهره‌مند شده و به صلح و ثبات برسند، در این زمینه هم با توجه به این كه زنان در كشورهای مختلف با تبعیض‌های گوناگونی مواجهند كه تبعیض در دستمزد، حقوق قانونی و خانوادگی و اجتماعی بخشی از آنهاست، می‌توانیم فارغ از نگاه‌های افراطی و تفریطی، راه‌حل‌هایی را به جهان ارائه دهیم كه عدالت را برای زنان محقق كند. دكترین عدالت جنسیتی در اجلاس پكن از طریق جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و تصویب این لایحه راهكار اساسی است كه رویكردمان را نسبت به انسان و رفع تبعیض در جوامع مختلف نشان دهیم.

چقدر فكر می‌كنید تصویب لایحه‌ای با محوریت عدالت جنسیتی در مجلس شورای اسلامی‌، می‌تواند این عدالت را در عمل محقق كند؟
ببینید این موضوع چیزی نیست كه در كوتاه‌مدت انتظار تحقق آن را داشته باشیم. طبیعی است كه زمانی طول خواهد كشید تا چنین نظریه‌ای به اجرا درآید اما مهم این است كه در در جه اول، دكترین خودمان را در این زمینه داشته باشیم. لازم بود بعد از 37 سال، رویكردمان را مشخص كرده و نسخه واحدی برای رفع تبعیض‌هایی كه علیه زنان وجود دارد و همه به آن واقف هستند ارائه كنیم. همانطور كه گفتم تصویب این موضوع كه با توجه قابل تقدیر نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی انجام شد، اتفاق بسیار مباركی است اما باید این را بدانیم كه این كافی نیست و تازه شروع راه است. این مصوبه، یك دستورالعمل است كه برای تحقق آن لازم است حساسیت در همه نهادها وجود داشته باشد. خوشبختانه تصویب این لایحه نشان داد همگرایی و همدلی نسبت به این موضوع وجود دارد و این همگرایی و همدلی لازم است به انسجام در عملكرد دولت اعم از قوای مقننه، قضاییه، مجریه و همچنین نهادهای غیردولتی منجر شود، شاخص‌های متناسب استخراج شده و طرح‌های عملیاتی برای رسیدن به آنها در نظر گرفته شود و نظارت مداوم مجلس را نیز شاهد باشیم.

رویكرد عدالت جنسیتی با مخالفت‌هایی هم مواجه بوده. در پاسخ به مخالفان چه می‌توان گفت؟
مگر می‌توان تبعیض را ندید؟ مگر می‌توان تبعیض را پذیرفت؟ می‌توان انكار كرد كه زنان در حقوق شهروندی و استخدامی و بسیاری از حقوق اجتماعی و قانونی‌شان با تبعیض مواجهند؟ ما در كشوری زندگی می‌كنیم كه به اسلام معتقدیم و اصول و فروع دین را باور داریم. یكی از شاخصه‌های فروع دین، عدالت است و ما در آموزه‌های دینی به شدت به دنبال این هستیم كه عدالت را در وجوه مختلف اقتصادی، اجتماعی، جنسیتی و ... دنبال كنیم. همانطور كه می‌دانید در این مصوبه، به اصول دهم، بیستم و یکم قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز و سیاست‌های کلی برنامه ششم مبنی بر تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن استناد و اشاره شده بنابراین به نظرم بهتر است بدون این كه موضوع زنان را به موضوعی سیاسی تبدیل كنیم، فارغ از جناح‌بندی‌ها و موضع‌گیری‌های مختلف به این فكر كنیم كه تعهد ما نسبت به تحقق عدالت در جامعه خودمان و جامعه جهانی چیست و از چه روش‌هایی می‌توان آن را اعمال كرد. به نظر می‌رسد عدالت جنسیتی، نه تنها می‌تواند زنان و مردان كشورمان را به وضعیت مطلوب برساند بلكه یك نسخه جهانی برای تسكین دردهای مردم كشورهای دیگر ناشی از تبعیض باشد. باید به این دقت داشته باشیم كه همانطور كه برای منافع ملی همه با هم متحد می‌شویم، عدالت جنسیتی هم از منافع ملی و مرتبط با امنیت ملی است كه لازم است در اجرای آن متحد باشیم.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    21 34
    خداییش باورم نمیشه جامعه جهانی بتونه انقدر گمراه باشه و چشمش رو برای خوشایند یه عده رو همه چیز ببندهیعنی این انصاف است که مردان جامعه که از هزاران سال پیش تا همین امروز جان و مال و سلامت و آسایش خود را مصروف کرده اند تا بشر را از دوران غارنشینی به عصر فضا و بزودی دوران پسا فضا برسانند حتی ذره ای بیشتر از مواهب زندگی برخوردار نباشند؟؟ اصلا گیریم شما هزار و یک دلیل موجه و غیر موجه بیاورید و ادعای مرا رد کنید اما مفهوم عدالت که خیلی مشخص است و به هیچ وجه همسنگ برابری نیست بلکه هر چیز سر جای مناسب خودش قرار گرفتن معنی میده و این یعنی زن و مرد هرگز شبیه هم نمیشن و اصلا نباید بشن چون نظام خلقت اینطوری حکم کرده اگر هم معتقد به برابری هستید نه عدالت قوانین ضد مرد مثل سربازی باید حذف بشه
    • بی نام IT ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      18 26
      نمیدونم ما مردای بدبخت چه گناهی کردیم که همش باید جواب بدیم. عمر مردا کمتره بخاطر این همه کارای سخت و طاقت فرسا و خطرناکی که برای آسایش زن و بچه شون انجام میدن آخرشم همه هدیه ها مال روز زنه
  • مقیمی EU ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    41 30
    چه بی عدالتی بر علیه زنان و چه برتری برای مردان وجود داره که مردها هیچوقت آنرا در زندگی خود حس نمی کنند. اگر حق طلاق منظورتان است ارزانی خودتان . دنیا را به زنان بدی بازهم دنبال بقیه اش می گردند و همیشه چیزی وجود داره که باعث کدورت خاطر مبارکشان باشه .
    • ماری A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      22 15
      یک هفته اداره یه خونه رو باتمام مسئولیتش و شغل خارج از خونه بنا به ضرورت بعهده بگیرید.هر وقت تک تک کلرها رو بخصوص سر و کله زدن با بچه ها رو ریز دیز و درست انجام دادین او ن وقت می تونین درباره عدالت و بی عدالتی حرف برنین.با کفش دیگران راه رفتن کمک می کنه متوجه بشیم ک سختی ها و مرارتها شون چه میزانه نگاهی هم به قوانین خقوقی ایران برای زنها در موارد مختلف بندازین بیشتر به درک ابعاد این قضیه ب شما کمک می کنه.این دنیای ارزتده هم پیشکش خاطر مبارک شما .فقط یادتون باشه که پایه زندگی شما از وجود زنی در نقش مادر شکل گرفته که دنیا رو هم بهش بدین کمه.پس زنان خیلی بیشتر از اینها حق دارن.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    37 23
    باز قصه تکراری شروع شد زنان ما از یک طرف دنبال مسایل سنتی از جمله مهریه و نفقه و غیره هستند و از طرف دیگه طرفدار زندگی امروزی از جمله آزادی شغلی و آزادی مسافرتی و حق طلاق که ای دو باهم جمع نمیشند
    • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
      6 2
      جدال سنت و مدرنیته در زندگی تمام ایرانی ها وجود داره
  • یحیی A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    5 25
    عدالت جنسیتی وقتی برای زن ها و مردها برقرار میشه که اونطور که قرآن و اسلام گفته و بر همون مبنا قوانین رو تصویب کنیم. ینی وقتی گفته میشه مثلا ارثیه زن نصف مرد هست بیاید با دلیل و آموزش این قوانین رو به زنها یاد بدیم. نه اینکه بهشون اعتراض کردن به این قوانین رو یاد بدیم؟
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
      20 0
      نتیجه این عدالت جنسیتی رو الان توی جامعه داریم می بینم نمی گم غرب مدینه فاضله است ولی ما واقعا عقب تریم.
  • جعفر A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    18 27
    چه خبره مدام حقوق زنان حقوق زنان میکنید. یه راهی برای بیکاری مردها پیدا کنید که اساس خانواده و اجتماع رو متلاشی کرده. الان پسر تا 40 سالگی به استقلال مالی نمیرسه تو ایران اونوقت شما حرف از حقوق زنان میزنید.
  • فاطمه A1 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    17 12
    خداييش جامعه جهانى هم باورش نميشه معز يك عده هنوز از دوران غارنشينى تا الان رشد نكرده باشد اتفاقاً در كشورهاى توسعه يافته هم عدالت به معناى برابرى نيست. يعنى آنجا شما اگر همسرتان را كتك بزنيد و او يا يك همسايه سريع به پليس زنگ بزند، شما را با دستبند مى برند در حاليكه براى مردان اينقدر با سرعت وارد عمل نمى شوند. برخى مردان ايرانى در اوايل ورود به كانادا به خاطر اين شاهكارها حتى در معرض ديپورت قرار گرفتند. در آن كشورهاى توسعه يافته به شما ياد مى دهند كه آن پيشرفتهاى عظيمتان در كنار سركوب زنها بوده وگرنه خانمها كمتر از ١٠٠ سال به پيشرفتهايى رسيدند كه شما در ١٠٠٠ سال داشتيد. آن "ذره اى بيشتر از مواهب زندگى" را خوب آمديد
    • بهرام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
      13 17
      من نمیدونم شما از کدوم پیشرفتهای ایجاد شده توسط خانمهای محترم صحبت میکنین. اتفاقا بخصوص در 100 سال اخیر هم که اون سرکوب خیالی شما وجود نداشته بازهم تمامی پیشرفتهای بنیادی و بزرگ که زندگی بشر را متحول کرده محصول تلاش، تفکر و درایت آقایون بوده و هست از جمله همین کامپیوتر و اینترنت که شما باهاش پیام مینویسی بر علیه مردان. حرفتون هیچ مصداقی نداره. اگر هم اندک پیشرفتی ایجاد شده توسط خانمها در سایه همراهی و آموزشهای آقایان بوده بلاشک. چقدر خوبه حرفامون سطحی و بدون دلیل حرف نزنیم. امیدوارم حرفم را تایید کنن برای چاپ که البته بعیده
    • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
      10 14
      زنان چرا در کتر از 100 سال اینقدر پیرفت کردن؟ خب واضحه با استفاده از وسایلی که ردا تو این هزارسال آماده کردن چرا قبل از این نتونستن این پیشرفت ها رو بکنن؟ چرا الان زنان ادعای برتری به مرد رو دارن؟ ولی همین 100 سال پیش یه زن بدون وجود یه مرد کنارش کمتر از 1 هفته حتی نمیتونست زنده بمونه. الانم تو کشورای پیشرفته هم این خبرایی که شما میگید نیست. و برابری وجود نداره چن این عذالت نیست. فقط روی مورادی مثل خشونت علیه زنان و کودکان و ... حساسن. نه اینکه مثلا یه زن که تو یه اداره کار تایپ رو هم بخوبی انجام نمیده بیاد برای رعایت عدالت با 2 ساعت کار کمتر در روز اندازه یه برنامه نویس حتی بیشترم بگیره
  • حسین IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
    14 9
    امیدوارم که شورای نگهبان تصویبش کنه و همچین قوانینی باعث ارامش خاطر بانوان کشور میشه و بسط پیدا میکنه در دل جامعه