رییس کمیته صادرات سندیکای صنعت برق می گوید:« اینکه بگوییم باید صادرات پیشران باشد،حرف قشنگی است اما این حرف قشنگ باید در عمل اجرایی شود.»

پیام باقری در گفت وگو با خبرآنلاین با اشاره به بالابودن هزینه تولید برق در کشور اظهارداشت: در حال حاضر از 76 هزار مگاوات برقی که در کشور تولید می شود،حدود 54 درصد آن توسط بخش خصوصی تولید می شود،این در حالی است که بخش خصوصی که این برق را درداخل کشور تولید می کند،حدود  14 هزار میلیارد تومان طلبکار است، یعنی  پولی بابت هزینه ای که می کند،دریافت نمی کند.

وی افزود: فرض کنید، به عنوان بخش خصوصی نیروگاهی را دراختیار دارید؛شما هر روز ناچار به پرداخت هزینه هایی مثل،هزینه تعمیرو نگهداری،خرید مواد اولیه و  پول کارکر هستید، اما در بخش درآمد هیج پولی دریافت نمی کنید،یعنی بابت کالایی که می فروشید،پولی دریافت نمی شود. آنچه وزارت نیرو از مشترکان  دریافت می کند،تنها نیمی از پول برق است.مثل این است که تولید کنید بعد با نصف قیمت بفروشید.این در حالی است که در برنام پنجم توسعه تاکید شده بود که تا پایان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها  باید قیمت برق به قیمت واقعی برسد.

وی افزود:علت نرسیدن به قیمت واقعی هم بخشی به این برمی گردد که سهم حاصل از  درآمد یارانه ها به بخش تولید پرداخت نشد.

این کارشناس صنعت برق، راه خروج از بحرانی که بخش خصوصی با آن مواجه است،را حرکت به سمت صادرات ذکر کرد و خاطرنشان ساخت:البته صادرات نیاز به ملزوماتی دارد،از جمله آنکه باید در داخل بنگاه زیرساخت ها آماده باشد،مدیران صادرات محور داشته باشد و کیفیت  و قیمت محصولات  قادر به رقابت در بازارهای خارجی باشد.در خارج از بنگاه هم دولت و مجلس باید حمایت کنند.

باقری اضافه کرد: زمانی جایزه صادراتی داده می شد که آنهم از زمان دولت آقای احمدی نژاد قطع شد.حمایتی که باید در حوزه صادرات اتفاق بیفتد،نیاز به عزم همه جانبه در کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه  صادرات یک زنجیره است و این وسط حلقه هایی کار می کنند که باید به هم وصل باشند،یادآورشد: بانک مرکزی،گمرک،سازمان توسعه تجارت همه به هم مرتبط هستند و در فراهم کردن زمینه صادرات باید کنار هم قرار بگیرند؛ بدون کمک سیستم بانکی نمی توان کالایی صادر کرد.

رییس کمیسیون انرژی فدراسیون صادرکنندگان انرژی  با تاکید بر اینکه در صنعت برق ما یک محصول مصرفی نمی‌فروشیم،بلکه حجم صادرات عدد بالایی است،خاطرنشان کرد: شما درباره بیش از 200 میلیون دلار پروژه صحبت می‌کنید.با وجود آنکه دوران پسابرجام است،اما هنوز سیستم بانکی ما در حد استاندارد دنیا نیست که چنین پروژه هایی را پوشش بدهد. حتی با عراق که به این کشور برق صادر می کنیم،روابط بانکی ما چفت و بست نیست.

او اضافه کرد: همین اخیرا برای دریافت برق ناچار شدیم ،از یک بانک واسطه ای ترکیه پول برق صادراتی به ترکیه را دریافت شود،حال آنکه صادرات نسخه خروج ما از بحران باشد.

او با بیان اینکه سال گذشته صادرات کل خدمات فنی و مهندسی،حدود 2.5 میلیارد دلار بوده است،عنوان کرد: این در حالی است که  میزان ظرفیت صادرات برقی که  فقط در کشورهای اطراف احصا کردیم بین 25 تا 30 میلیارد دلار است.

رییس کمیته صادرات سندیکای صنعت برق با طرح این پرسش که چرا نمی توانیم به این اعداد در صادرات برسیم،گفت: ایران  به لحاظ ساخت نیروگاه و سد جز 10 کشور برتر دنیا قرار دارد.به لحاظ ساخت توربین جز 5 کشور اول هستیم.اما بحث صادارت خارج از توان بخش خصوصی است و باید دولت و مجلس کمک کند. اگر ماده 12 قانون رفع موانع تولید اجرایی شود بسیاری از پروژه های صادرات خدمات فنی و مهندسی قابل اجراست.

اوتاکید کرد: انشالله دولت دوازدهم کمک کند که این بخش فعال شود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =