برای کادرهای اورژانس و کسانی که دوره امداد را گذرانده‌اند نام دکتر هیملیچ یا هایملیخ بسیار آشناست. دکتر هیملیچ که حالا ۹۶ سال دارد برای اولین بار در زندگی خودش از روشی که مبدعش بوده استفاده کرده و در خانه سالمندانی که در آن زندگی می‌کند جان زنی ۸۷ ساله را از مرگ نجات داده است.

به گزارش گاردین،این پزشک و جراح آمریکایی که مانور هیملیچ به نام او در جهان مشهور است متوجه احساس خفگی زنی۸۷ ساله در خانه سالمندان و در موقع خوردن یک همبرگر می‌شود و برای اولین بار در زندگی خود از روشی که ابداع کرده در موقعیتی واقعی استفاده می‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا جان این زن از مرگ حتمی نجات پیدا کند. 

مانور هیملیچ یا آن طور که در ایران مشهور است «مانور هايمليخ» سالهاست که در دوره‌های امداد تدریس می‌شود و  بهترین روشی است که  تابه‌امروز برای بیرون راندن اشیای خارجی بلعیده شده توسط کودکان و بزرگسالان ابداع شده است. دکتر هیملیچ این روش را در سال ۱۹۷۴ طراحی کرد و بدون شک تاکنون باعث نجات جان هزاران نفر در گوشه و کنار جهان شده است. این جراح و پزشک مشهور که به خاطر این روش چندین جایزه برده اکنون چند سالی است که در خانه سالمندان زندگی می‌کند. 
روش فشارش شکمی یا مانور هیملیچ برای خارج نمودن اشیا خارجی بلعیده شده از درون حلق بیمار یکی از مواردی است که بهتر است هر کسی آن را برای موارد اضطراری فرا بگیرد. 



زمان و سرعت عمل در حالت خفگی نقش مهمی دارد.  فرد در حال خفگي نه مي تواند صحبت كند و نه توانائي تنفس دارد و به همین خاطر به شدت نیازمند کمک سریع است. مغز انسان در صورت نرسیدن اكسیژن، در فاصله 6-4 دقیقه دچار مرگ می‌شود.  سالانه هزاران نفر به همین شکل ساده مثل آنچه پریدن غذا در گلو مشهور است جان خود را از دست می دهند و این ماجرا به هیچ عنوان یک شوخی نیست. 
به صورت طبیعی با ورود یک جسم به ریه و حلق، بدن با سرفه سعی در خارج کردن جسم می کند که در بسیاری  موارد این مسئله کارساز است. سرفه در واقع حجم زیادی از هوا است که در لحظه کوتاهی از ریه خارج می شود و فشار ایجاد شده توسط آن می‌تواند  جسم خارجی را از مجاری تنفسی خارج کند. بنابراین اولین اقدام در این قبیل افراد تشویق به سرفه است.
مرسوم است که در چنین شرایطی به پشت شخص با دست ضربه می زنند. این شیوه در شرایطی که شخص ایستاده یا نشسته غلط است و با ضربه زدن احتمال حرکت جسم و پایین تر رفتن آن وجود دارد. برای ضربه زدن باید شخص را خم کرده به نحوی که نیروی جاذبه زمین باعث شود در صورت حرکت جسم به سمت دهان حرکت کند و جسم خارج شود.



در صورتی که با این اقدام‌ها جسم خارجی خارج نشد یکی موثرترین روش‌ها مانور هیملیچ است.در این حرکت مصدوم را سرپا نگه داشته و دست خود را زیر دیافرگام او قرار می دهید. دست دیگر را روی دست اول گذاشته و با تمام قدرت به صورت ضربه‌ای دست های خود را به سمت بالا و داخل حرکت می دهید. این حرکت باعث می شود، میزان کمی هوا که داخل ریه است با شدت خارج شده و هر جسم که در مسیر آن قرار دارد به بیرون پرت شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    2 16
    به نظرم اين روش رو دکتر قریب در سریالی که به نام ایشون ساخته بودند ، روی یک بچه آزمایش کرد.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
      5 3
      دکتر قریبتون رو هم دیدیم
    • بی نام DE ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
      7 5
      پنی سیلین و کامپیوتر را هم به ترتیب ابوعلی سینا و خیام اختراع کردند ولی انگلیسی های خبیث یه اسم خودشون ثبتش کردند.
  • بی نام DE ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    6 0
    هیملیچ قبلش اختراع کرده بود
  • پاسخ پنی سیلین A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    0 0
    دوست عزیز حتما فیلم the physician رو حتما ببین