۰ نفر
۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
وقتی شهروندان، خبرنگار شده‌اند

اینترنت و گوشی‌های تلفن هوشمند، امروزه هر فردی را به یک خبرنگار بالقوه تبدیل کرده‌اند؛ کتاب «بازگرداندن شهروندان به روزنامه‌نگاری» به همین موضوع می‌پردازد.

انتشارات حریم دانش، کتاب «بازگرداندن شهروندان به روزنامه‌نگاری» با زیر عنوان «مقالاتی در مورد روزنامه‌نگاری شهروندی» را با ترجمه امیرحسین شمشادی منتشر کرده است.

کتاب در ۶ فصل تدوین شده که  هر فصل آن به ترجمه یک مقاله اختصاص یافته است که موضوع هایی چون روزنامه‌نگاری آنلاین، تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روزنامه‌نگاری و موضوع «شهروند-خبرنگاران» را دربرمی‌گیرد.

«بازگرداندن شهروندان به روزنامه‌نگاری» نوشته مایکل ویدوز،  نخستین مقاله این کتاب است. این فصل با اشاره به ۴ میلیون شنونده استرالیایی  به نقش تعیین کننده روزنامه‌نگاری اجتماعی در ایجاد مشارکت شهروندان در رابطه با ضعف مردمسالاری می‌پردازد.

فصل دوم  تحت عنوان «شهروند - روزنامه‌نگاری در بهترین حالتش» به موضوع یوتیوب و حوزه عمومی در حادثه قتل اسکار گرانت پرداخته که نوشته ماری گریس آنتونی و ریان جی. توماس است.

ماجرای قتل اسکار گرانت مربوط به ژانویه ۲۰۰۹ در اثر تیراندازی ماموران حمل و نقل ریلی  بوده که توسط شاهدان فیلمبرداری شد است.

فصل سوم با عنوان «فیس‌بوک ابزاری برای گروه‌گرایی و اتصال» نیز نوشته خوزه وان دیجک است.

«کاری که انجام می‌دهی را من بهتر انجام می‌دهم» عنوان چهارمین فصل این کتاب است که هنریک اورنبرینگ آن را تألیف کرده‌است. این مقاله ترجمه شده به این پرسش می‌پردازد که «چه تفاوتی بین آنچه شما انجام می‌دهید و فعالیت شهروند-روزنامه‌نگاران وجود دارد؟»  و در مقدمه آن آمده است: «با استناد به منابع روزنامه‌نگاری و پروژه‌های حرفه‌ای، سه حوزه خبرگی، وظیفه و استقلال بر حقانیت روزنامه‌نگاران حرفه‌ای دلالت دارد و موجب تمایز آن‌ها از غیرحرفه‌ای‌ها است.»

نویسنده پنجمین مقاله و پنجمین فصل این کتاب سرنا کارپنتر  است که عنوان مقاله‌اش «مطالعه‌ای بر روی تنوع محتوا در روزنامه‌نگاری شهروندی بر خط و متون روزنامه‌های برخط» است.

ششمین مقاله این کتاب با عنوان «نوجوانان با فیس‌بوک، وبلاگ‌ها و اخبار جعلی، عینیت روزنامه‌نگاری را رد می‌کنند» توسط رجینا مارچی نوشته شده است و رفتارها و نگرش‌های خبری نوجوانان را بررسی می‌کند.

کتاب «بازگرداندن شهروندان به روزنامه‌نگاری» با ترجمه امیرحسین شمشادی در  208 صفحه و به قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =