70 هزار گردشگر در 7 روز، میهمان میراث جهانی خوزستان

در پایان موج نخست سفرهای نوروزی در سال 94، آمار گردشگران میراث جهانی خوزستان از مرز 70 هزار نفر گذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی ستاد اجرایی خدمات سفر خوزستان، مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر و معبد باستانی چغازنبیل که هردو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده‌اند، به همراه محوطه باستانی شوش که در در سال 94 به ثبت جهانی خواهد رسید،در هفته نخست نوروز 94 مجموعا میزبان بیش از 70 هزار گردشگر ایرانی و خارجی بودند.

این در حالی است که ناپایداری شرایط آب‌وهوایی و بارندگی شدید در روزهای نخست سال 94، آمار بالقوه گردشگران در این سه منطقه باستانی در شمال خوزستان را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که پایگاه میراث جهانی چغازنبیل در برای حفظ امنیت گردشگران و حفاظت از آثار تاریخی زیر باران شدید بهاری روز دوم فروردین این محوطه را تعطیل کرده بود.

در این میان سازه‌های آبی تاریخی شوشتر و محوطه باستانی شوش هر کدام با حدود 30 هزار گردشگر نیمه اول نوروز 94 را به پایان رساندند. در این آمار که افزایش جزییات آن، افزایش روزبه‌روز را نشان می‌دهد، گردشگران تعطیلات پایانی سال 93 شمرده نشده است.

بیژن حیدری‌زاده، مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر درباره ساماندهی این تعداد از گردشگر گفت: مردم شوشتر، انجمن‌های مردم‌نهاد در این شهر و راهنمایان داوطلب بومی، خود میزبان اصلی گردشگران بوده‌اند و به طور داوطلبانه و بدون یک ریال دریافتی با جان و دل برای خدمت به گردشگران نوروزی فهالیت می‌کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر از لایروبی این سازه‌ها برای حضور گردشگران خبر داد و گفت: باید از نیروهای زحمتکش کارگری تشکر ویژه‌ای کنم که 72 ساعت در لجن‌ها و گل‌ولای کف رودخانه و همچنین زباله‌هایی بودیم که از بالا دست رودخانه آمده بودند و پشت سازه‌های آبی جمع شده بودند. به طوری که از 9 دهنه بند میزان فقط یکی آب را از عبور می‌داد و بقیه مسدود شده بود.

حیدری‌زاده همچنین خبر داد که در نوروز امسال هزینه چندانی بر سازمان میراث فرهنگی تحمیل نکرده‌ایم و هزینه خدمات انجام‌شده و اقلام فرهنگی را از محل درآمد واگذاری غرفه‌های واگذار شده در محدوده تاریخی سازه‌های آبی تامین کردیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با قدردانی از مردم، بازاریان و انجمن دوستداران میراث فرهنگی این شهر، تاکید کرد: انصافا مردم سنگ تمام ‌گذاشته‌اند و ما مدیون کمک‌های مردمی در میهمان‌نوازی برای گردشگران هستیم. مدیریت و هماهنگی کمک‌های مردمی در کنار سازمان‌های منطقه‌ای کار مهمی بود که تا کنون توانسته‌ایم در انجام آن موفق باشیم.

او همچنین مساعدت‌های فرمانداری شوشتر، اداره آب‌وفاضلاب و سایر نهادهای شوشتر را نشانه توسعه فرهنگ گردشگرپذیری در شوشتر خبر داد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل هم از استقبال گردشگران خبر داد و گفت: تعطیلی در روز دوم فروردین به علت خطرات احتمالی ناشی از صاعقه و برای جلوگیری از خطرات جانی و آسیب به میراث جهانی اتفاق افتاد، همچنین در صورت هرگونه تغییر جوی بر اساس تشخیص کارشناسان، دیدار از میراث جهانی چغازنبیل یک ساعت تا یک روز ممکن است متوقف شود.

مظفر فرهاد پور ادامه داد: در راستای توسعه گردشگری آگاهانه در استان خوزستان، در جوار معبد چغازنبیل سالن معرفی ایجاد شده است که با صوت، موسیقی و تصویر این اثر تاریخی را معرفی می‌کند.

او همچنین از تاسیس فروشگاه صنایع دستی خبر داد و گفت: در روستای همجوار این محوطه تاریخی که خُماط نام دارد، مردم به صورت خودجوش در منازل خود پذیرایی با غذاهای سنتی و اجرای مراسم بومی را با هماهنگی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل برای گردشگران انجام می‌دهند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =