بررسی ژنتیکی خرس‌های آبی(tardigrade) که جان‌سخت‌ترین جاندار زمین شناخته می شود، برخی از اسرار درباره توانایی بی‌نظیر بقای آنها را افشا کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی،اين جانوران كوچك مي‌توانند تشعشعات مرگبار، دماي انجماد، خشكي شديد و حتي شرايط خلاء در فضا را تحمل كرده و زنده بمانند.

محققان اكنون با رمزگشايي از دي‌ان‌اي دو گونه از اين خرس‌هاي آبي ژني را شناسايي كرده‌اند كه به آنها كمك مي‌كند پس از خشك شدن دوباره احيا شوند.

خرس‌هاي آبي كه ابعادي كوچكتر از چند ميليمتر دارند، جان‌سخت‌ترين موجودات روي زمين هستند و محققان به تازگي دريافته‌اند اين موجودات تقريبا مي‌توانند از هر فاجعه فضايي كه در زمين رخ دهد جان سالم به در ببرد.

اين موجودات را معمولا مي‌توان در مكان‌هاي خشك شده،‌مانند خزه‌هاي خشك شده درون بركه‌ها يافت. اين موجودات در گذر زمان توانايي نجات در شرايط خشكسالي شديد و زنده شدن پس از حضور دوباره آب را به دست آورده‌اند.

اكنون محققان دريافته‌اند كه كليد توانايي بقاي اين موجودات در ژنتيك آنها نهفته‌است. شرايط خشك آب و هوايي ژني را در آنها فعال مي‌كندكه پروتئيني را براي جايگزيني آب در سلول‌هايشان توليد مي‌كند. زماني كه آب در دسترس آنها قرار مي‌گيرد، سلول‌ها را پر كرده و پروتئين را در خود حل مي‌كند.

دانشمندان دانشگاه ادينبرگ معتقدند درك اين توانايي بقا در خرس‌هاي آبي مي‌تواند براي انسان‌ها نيز فوايدي داشته‌باشد، براي مثال مي‌تواند به توليد واكسن‌هاي زنده و ارسال آنها به سرتاسر جهان بدون نياز به يخچال كمك كند.

رمزگشايي از دي‌ان‌اي اين موجودات همچنين باعث شد تا دانشمندان درمورد موضوع جنجالي نسبت خانوادگي اين موجودات با حشرات، عنكبوت‌ها و كرم‌هاي گرد مطالعه كنند. ظاهر اين موجودات شبيه به حشرات است، اما وجود ژن HOX در بدن اين جاندار حشره بودن او را رد مي‌كند و داشتن پنج ژن HOX در ژنوم اين موجود نزديكي او را به كرم‌هاي گرد تاييد مي‌كند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =