۰ نفر
۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۶

یک کارشناسان اقتصادی گفت: ما در دولت دوازدهم به استاندارانی نیاز داریم که وظیفه مدیریت توسعه را برعهده گیرند و نیز در حوزه توسعه صنعتی و رشد اقتصادی، تحرک خیلی جدی داشته باشند.

حجت‌الله میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره هدف‌گذاری برنامه ششم برای ایجاد 950 هزار شغل در سال، اظهار داشت: این اهداف کاملا دست‌یافتنی است؛ البته بستگی به سازوکارها و سازماندهی‌های ما دارد.

وی افزود: در حوزه بازار کار ما با دو بخش روبه‌رو هستیم. یک بخش مربوط به توانمندسازی و آماده‌سازی نیروی کار برای ورود به بازار کار است. بخش دیگر نیز به طرف تقاضا مربوط است. برای مثال، سیاست کارورزی و توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای، سیاست‌های طرف عرضه است. یعنی نیروی کار دانش‌آموخته‌ای را که در حال حاضر در بازار کار، جویای کار است، توانمند می‌کنیم و آموزش می‌دهیم و وارد بازار کار می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اما در مقابل، طرف تقاضا قرار دارد. نیروی کار آموزش‌دیده توانمندشده باید در بازار کار با تقاضا مواجه شود. طرف تقاضا نیز بنگاه‌های اقتصادی هستند. این بخش کاملا به سیاست‌های رونق‌بخشی به اقتصاد بستگی دارد.

میرزایی متذکر شد: این دیگر قطعا در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست، بستگی به سیاست‌گذاری‌هایی دارد که در سایر بخش‌ها اتفاق می‌افتد؛ اعم از بخش عمومی و بخش خصوصی.

وی توضیح داد: کاری که باید اتفاق بیفتد، توسعه سرمایه‌گذاری‌های جدید و رساندن بنگاه‌ها به ظرفیت اسمی‌شان است. در عین حال، برای استفاده از فرصت‌ها باید تلاش شود.

معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی طرح تکاپو، تمرکز بر مزیت‌های منطقه‌ای موجود است. برای مثال، اگر در یک منطقه‌ای خوشه تولیدی کفش یا پوشاک وجود دارد، به عنوان یک مزیت مهمی که استادکار و شاگرد و شبکه تولیدی دارد، استفاده کنیم.

میرزایی با تاکید بر این‌که طرح تکاپو، یک طرح کاملا درستی است و بستگی به شکل اجرا دارد، تصریح کرد: در حال حاضر غیر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخش مهمی از سیاست‌های اشتغال معطوف به هنرمندی و بازیگری استانداران است. دیگر متمرکز نمی‌شود عمل کرد. به اندازه‌ای که استانداران توانایی شناسایی و ارائه مزیت‌ها و نیز حمایت جدی از به‌کارگیری مزیت‌ها را دارند، این سیاست قابل اجرا است.

وی یادآور شد: برای اشتغال و فقرزدایی و نیز حفظ سطح درآمد و اشتغال طبقه متوسط و برخورداری از یک رفاه نسبی و در عین حال کمک به رشد اشتغال، کاهش بیکاری و ارتقای سطح رفاه و جلوگیری از فقر، چند گلوگاه مهم در دولت دوازدهم وجود دارد. حتما یکی از آنها وزارت تعاون، کار و رفاه است. گلوگاه‌های دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و استانداری‌ها هستند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ما در دولت دوازدهم به استاندارانی نیاز داریم که وظیفه مدیریت توسعه را برعهده گیرند و نیز در حوزه توسعه صنعتی و رشد اقتصادی، تحرک خیلی جدی داشته باشند.

 

39225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قدرتی A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    0 0
    بازار کار اشباع هست چون دلار قیمتش واقعی نیست و واردات کالا می صرفد تا وقتی همه چیز را وارد می کنیم خبری از اشتغال نخواهد بود. کلید حل اشتغال واقعی شدن نرخ دلار هست. تا میگیم دلار داد وفریاد می زنند واردات مواد اولیه. فرض کنیم مواد اولیه گران بشود اینقدر در قیمت نهایی تاثیر گذار نیست باید با بهره وری قیمت تمام شده را کاهش بدهیم. هیچ کاری مثل واردات سود اور نیست. تا وقتی واردات سود اور هست احدی سمت تولید وایجاد اشتغال نخواهد رفت بیخود خودتان را خسته نکنید تووری و نظریه هم ندهید روشنه همه چیز.