۲ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱

علی حیدری تحلیلگر بازار ارز در یادداشت خود در روزنامه جهان اقتصاد به شرایط خرید مسکن پرداخت.

می دونم سخته می دونم نمی شه اصلن با این حقوق اگه تا آخر ماه برسیم کلی هنر کردیم شاید بگی " علی حیدری " نفست از جای گرم بلند می شه دو صد گفته چون نیم کردار نیست ، ما که آقا زاده نیستیم . آره بهت حق می دم منم مثل خودت تو همین کشور زندگی می کنم تورم را می شناسم حس کردم و دردشو درک کردم شرمنده خانوادم هم شدم . بیا کوچولو چند خط با هم درد دل کنیم تا این حد که می تونیم برای دلمون وقت بزاریم .

۱ . نمی شه هیچی نگو ... در خرید خونه آرزو نکن که یه خونه داشته باشی تو ابرها و تو باشی و عشقت و یه چشمه پر از پول ، قسط نداشته باشی و چکت برگشت نخوره . آرزو داشتن خوبه ولی کمتر دست یافتنی . راهش اینه که ابتدا موقعیت فعلی را بپذیری .

۲ . یک کاغذ سه تا خط ... یه خودکار و یه کاغذ بردار لطفن سه تا خط بکش عمودی از بالا به پایین ، جان حوصله نداری حال نداری خسته ای این مطلب هم شد مثل جملات کلیشه ای هر چه بخواهی بسوی تو می آید و تا الان هم هیچی نیومد ، والا !  باشه قبول کف دستت سه تا خط بکش حال نداری فرض کن سه تا خط کشیدی . در ستون اول بالا بنویس خونه ، ستون دوم بنویس خونه آینده ، ستون سوم خونه رویایی . حالا زیر ستون اول خونه ای که می تونی با واقعیت موجودت تطبیق بدی و بخری را بنویس شاخ و برگ نده . در ستون دوم فرض می کنیم شما در یک فرآیند سه ساله با پس انداز می تونی تا چند میلیون تومان خونه بخری ( عدد بنویس لطفن نه متراژ ) در ستون سوم خانه رویاییت رو بنویس هر چه دوست داری بنویس .

۳ . چرا سه ... در پاراگراف دوم ذکر شد که در جدول و در ستون دوم بنویس " خونه آینده " این خونه باید سه سال فرضی خریده شود حالا چرا سه ؟ دولت جدید آقای دکتر روحانی تقریبن تا چهار سال آتی به پایان می رسد و فعلن این دولت در تزریق وام مسکن زوج اولی و تعمیرات کمر همت بسته ، دولت بعدی و رویکردش مشخص نیست بهتره برای خرید خونه ، حداکثر سه سال برنامه ریزی کنیم .

۴ . حالا چی ... سه جدول داشتیم و سه خونه متفاوت الان بلند شو برو سراغ مشاور املاک مناطق مختلف . از ستون اول شروع می کنیم . چیزی فرمودید الان نمیشه رفت خوب در بهترین فرصت حرکت کنید . از ستون اول شروع می کنیم یعنی ستون " خونه " . می ریم محله های شهرمون که بشه دقیقن یا تقریبن با پول موجود خونه ای بخریم قصد ما خرید نیست فقط بالا بردن دامنه اطلاعاتمون هست پس هر چه شد نگران نباش . بیشتر از یک روز هم وقت نزار . روز دوم بریم سراغ ستون دوم یا " خونه آینده " حداکثر سه مشاور املاک بروید و خونه ای که می توانید تا سه سال بعد بخرید را بازدید نمایید مجدد تکرار می کنم بازدید نمایید . عزیزم می دونم سه سال تورمه کی زنده است کی مرده نمی شه آقا ... می دونم سه سال بعد تورمه می دونم ولی با انضباط مالی این دولت تورمش یهویی نیست منطقیه خوبه . خوب بریم سراغ ستون سوم " خونه رویایی " ، این خونه یا مشابه اون حتمن تو یه جایی یا تو یک منطقه ای از شهر شما هست با یک مشاور املاک هماهنگ نمایید بهترین لباستون رو بپوشید البته لباس رسمی نه مجلسی چون مشاورین انسانهای باهوشی هستند اگر لباس مجلسی باشه کمتر وقت با اون مشتری می زارن ! با مشاور املاک مربوطه خونه رویایی را ببینید اینجا لمس هم کنید به دیوار و درب و پنجره و حتی کلید مربوطه دست بکشید در این حالت فقط یک خونه رویایی بازدید و لمس کنید . اگر دوست داشتید در زمان بازدید آهنگ مورد علاقه تون را هم یواشکی بشنوید راهشو می دونید توضیح اضافه نمی دم .

۵ . چی شد ... خلاصه پاراگراف بالا این می شه که روز اول هر چند خونه که خواستید از املاک مختلف اطلاعات قیمت و موقعیت بگیرید اگر ندیدید و بازدید نکردید مهم نیست ، روز دوم یا روز خونه آینده حداکثر سه خونه ببینید ، روز سوم خونه رویای فقط یک خونه ببینید لمس کنید و بشنوید . انسان با هوشی هستی الان یه حرکتی بکن لطفن .

۶ . چی زدی ... ای جونم باور کن چیزی مصرف نکردم الان در حالت طبیعی هستم غّر نزن سه روز وقت بزار . حالا اطلاعات جامع و قوی داری . اما روز چهارم لطفن تشریف ببرید بانک ، کدوم بانک ؟ نزدیکترین شعبه بانک مسکن به شما . اول صبح هم برو باز با همان لباس رسمی نه مجلسی . چرا ؟  تا الان مشخص شده که برای خرید هر کدام از سه خونه مورد نظر چقدر پول کم داری . اول وقت ، مستقیم با رئیس بانک قرار حضوری داشته باش و درباره نحوه دریافت وام خونه هایی که نوشتی در هر سه ستون از ایشون سوال کنید . حتمن دفتر یادداشت و خودکار داشته باشید و هر موردی که رئیس بانک عرض کردند یادداشت کنید . چرا یادداشت کنم ؟ زمانی که با شخص خاصی در حال گفتگو هستیم و شروع کنید به یادداشت برداری اولن هیچ وقت دیگه درباره وام از کس دیگری سوال نمی پرسید و نکات یادداشتی بهترین راهنمای شماست دومن وقتی شخص مذکور متوجه بشه دارید برای گفته هاش ارزش قایل می شی و می نویسی بیشتر زمان و انرژی می زاره و بهتر راهنماییت می کنه . این کارو انجام بده محشره . می دونم علم پیشرفت کرده می تونی با گوشی همراهت ضبط کنی اما این کار رو نکن یادداشت برداری بهتره چرا ؟ چون در زمان ضبط خیلی از مطالب عنوان نمی شود و شخص خاص با احتیاط صحبت خواهد کرد یادداشت برداری احترام خاصی ایجاد می کند . البته اگر شخص مربوطه اجازه گرفتید و مایل بود صدایش ضبط شود با هماهنگی او ضبط صدا انجام دهید در غیر اینصورت همان یادداشت برداری بهتره .

۷ . زدی تو خال ... خجالت نکش موارد بالا رو اجرا کن الان می تونی تصمیم بگیری که آیا می تونی خونه ای که می خواستی ، بخری یا نه و اینکه کی بخری . یادت باشه برنامه ریزیت حداکثر سه ساله باشه . این دیگه آرزو نیست این یک داستان واقعی است .  البته ناگفته پیداست نام آروز زیباست و آروز خانومها زنان ارزشمندی هستند در ایران زمین و منظور از تکرار کلمه آرزو تفهیم مطلب است !

۸ . ای ول ...  ببخشید منظورم اینه که الان بهتر شد شما در حال حاضر در بهترین حالت تصمیم گیری هستید . بجون خودم راست می گم . الان اگه بگی نمی شه من نمی تونم بخرم یا سال بعد یا آره می شه و می تونم خونه بخرم می گم می فهممت .

۹ . چه کنیم ... اگه تا اینجا به این باور رسیدی که نمی تونی بهر دلیل خونه بخری خوب ادامه این مقاله را نخون کار وقت گیریه به زندگیت برس اگه به این باور رسیدید که می توانید بخرید الان قیمت خونه می دونید مناطق مختلف را می شناسید و با رفتار کاری مشاورین املاک هم تا حدی آشنا شدید حالا وقتشه روز پنجم ، حداکثر دو مشاور املاک در منطقه ای که قصد خرید خونه دارید انتخاب نمایید و آنها را مجاب کنید در صورت خرید خونه با توجه به توان شما فلان مبلغ هم مازاد بر کمسیون به اونها شیرینی می دهید البته عدد دقیق شیرینی را هم عنوان کنید . چرا باید شیرینی بدم حقشونو می گیرن خوبه دیگه ! این جملتونو قبول دارم اصلن با این کار هم قلبن راضی نیستم اما واقعیت موجود فعلی می پذیره که شما برای مشاور املاک مورد اعتمادت یه انگیزه قوی ایجاد کنی و پول بهترین انگیزاننده یا محرک است نگران نباش شما ضرر نمی کنید چون ملک در هر حال با تورم همراه است . البته چشاتو باز کن تو ایران کمی شکاک بودن هم خوبه اعتماد مطلق جایز نیست . می دونم دوستان مشاور یا روانشناس شاید الان بنده رو متهم کنند به پارانوئید بودن اما تو خرید خونه کمی شکاک بودن لازمه .

۱۰ . دل پسندید ... روز شش ، حالا منطق گفت آره دلت پسندید خونه رو مشاورینت هم تایید کردن یک روز دست نگه دار ، چرا ؟ یک روز وقت بزار در صبح ، ظهر و شب موقعیت کوچه امکانات موجود و حتی واحد مربوطه را بپرس ببین قدم بزن در اون محدوده به نکات جالبی می رسی لطفن در این یک روز هیچ مشاور املاک دیگری نروید .

۱۱ . روز آخر ... الان همه چیز مورد تاییدتون شد تشریف ببرید املاک مربوطه با لباس معمولی نه رسمی نه مجلسی . خودمونیم قراره پول بدیم پس هر چه ساده تر بهتر و اینکه لباس تنم برای خودم ایجاد هیجان نکند . در این حالت شما باید قولنامه خرید یا مبایعه نامه امضا کنید یک قرار داد متقابل و خیلی مهم حتی سرونشت ساز . اگر درباره قرار داد مطلع هستید چه خوب ولی حداقل قبل از نوشتن قرار داد به بهانه خوردن آب یا آوردن دسته کلید از اتومبیلتون برای امضا کردن دست نگه دارید چرا ؟ چون جو موجود در این حالت هیجانی است هورمونهای ترشح شده که اسمشونو الان نمی دونم در بینایی ، شنوایی و ادراک شما تاثیر می گذارن و شما فقط امضا می کنید این خطرناکه . پس چند دقیقه از محیط املاک خارج شوید هیجانتان فروکش کرد برگردید و با دقت مبایعه نامه را بخوانید و اگر جایی متوجه نشدید  توضیح دقیق را از املاک یا مشاورتون بپرسید . به جملاتی مانند " اون با من درست می شه امضا کن نگران نباش نشد پولشو من می دم " اکتفا نکنید .

۱۲ . سخت شد که ...  مبایعه نامه یک قرار داد رسمی مهمه که راه گریز کمتری دارد اگر به اصطلاحات قانوی تسلط ندارید لطفن همراهتون یک قانون بلد ببرید .  این شخص می تونه حتی یک فارغ التحصیل حقوق هم باشه . این عزیزان بی شمارن خیلی محترمانه از یکی از فارغ التحصیلان یا وکیل محترم درخواست کنید همراه شما در جلسه بنگاه باشند و حق العمل یا همون دستمزد خاصی هم به ایشان تقدیم نمایید .

۱۳ . ای بابا ... ای بابا همش داریم پول می دیم . آره چند مبلغ کم پرداخت شد بعبارتی این موارد پیشگیری است انجام دادنش بهتره اما الزامی نیست . حالا با آسودگی خیال و پس از مطالعه امضا کنید . از این لحظه به بعد تمام مسئولیتها با شماست . و از نظر قانونی مشاور املاک فقط عاقد است دقت کنید چون پس از امضا طرفین هیچ مسئولیتی متوجه مشاور املاک نیست . اگر خدای ناکرده لبخندها روزی به اخم و دعوا تبدیل شوند مشاور املاک از هر مسئولیتی مبراست در این حالت داد و هوار در بنگاه بی نتیجه است و حتی می تواند برای شما مشکل قانونی نیز ایجاد کند و بهترین راه حل مصالحه با فروشنده یا پیگیری روند قانونی است .

۱۴ . روز محضر ... شما در هفت روز خونه خریدید ، مبلغ اولیه هم به مالک دادید این مبلغ توافقی است تمام پول خرید خونه را لطفن ندهید یه مبلغ خاصی برای روز محضر نگه دارید . این روز چه روزیه ؟ پس از امضا مبایعه نامه توسط طرفین ، فروشنده موظف است تا از اماکن خاص دولتی برای شما تسویه حساب خونه را انجام دهد این امور وقت گیر است در حال حاضر حداکثر تا چهل روز زمان می برند . و روز محضر شما باقی مبلغ را می دهید و ایشان کلید خانه را به شما تحویل می دهند . اما ... اگر به هر دلیل چه شخصی چه غیر شخصی فروشنده در محضر تا تقریبن پایان همان روز که توافق شد و در مبایعه نامه ذکر شد تشریف نیاورند حتمن از دفترخانه محضر مربوطه " گواهی عدم حضور " بگیرید ، این کار حتمن انجام شود . اما اگر تشریف آوردند با فروشنده محترم بروید  و خونه جدیدتون را کامل طبق مفاد قرارداد خرید ( مبایعه نامه ) تحویل بگرید نه بیشتر و نه کمتر اگر لازم دیدید صورت جلسه ای هم با حضور دو شاهد بنویسید و در سریعترین زمان قفل درب ورودی تعویض شود .

۱۵ . هورا ... تبریک می گم شد آنچه می خواستید الان صاحب خونه شدید حالا با سلیقه خودت و با در نظر گرفتن جهت نورگیری در خونه چینش وسایلت رو انجام بده اگه عمری باقی بود و حوصله ای ، درباره چگونگی چیدن وسایل خونه با هم درد دل می کنیم . مهم اینه که صاحب خونه می شه شد  بابت مطالعه این مقاله تا انتها ازت سپاسگزارم .

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    5 4
    آخه کی بیکاره با این رکود شدید و سنگین مسکن، بره خونه بخره