ایسنا نوشت: نخست‌وزیر انگلیس در تلاش برای حل بحران میان اربیل و بغداد از نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق برای سفر به لندن دعوت به عمل آورد.

به گزارش روزنامه الحیاه، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی با نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق خواهان حل اختلافات میان اربیل و بغداد شد.

وی از بارزانی برای سفر به لندن و بررسی بیشتر جزئیات این بحران دعوت به عمل آورد.

ترزا می تأکید کرد که انگلیس به حمایت از کردها برای دستیابی به حقوقشان و حفظ هویتشان درچارچوب قانون اساسی ادامه می‌دهد و استقبال اقلیم از تصمیمات دادگاه فدرال را تأیید می‌کند و امیدوار است اربیل به اصلاحات ادامه دهد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در سریع‌ترین زمان ممکن ممنوعیت پرواز در فرودگاه‌های اقلیم لغو شود.

نیچروان بارزانی بعد از مذاکراتی که در فرانسه داشت تأکید کرده که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور به او وعده داده با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق برای حل اختلافات اربیل و بغداد گفتگو کند. العبادی روز سه‌شنبه وارد پاریس شد.

مسئولان کرد می‌گویند مذاکره با بغداد در سطح کمیته‌های نظامی و فنی است و منتظر موافقت العبادی با درخواست اربیل برای آغاز مذاکرات هستند.


تظاهرات اعتراضی پیشمرگ‌ها

از سوی دیگر برای دومین روز متوالی ده‌ها دانشجو و فعال در مقابل دفتر سازمان ملل در اربیل در اعتراض به نادیده گرفته شدن پیشمرگ‌ها از سوی العبادی تظاهرات کردند و از وی خواستند رسما عذرخواهی کند.

در شهرستان عقره در استان دهوک نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد.

سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق عدم ذکر نام پیشمرگ‌ها در سخنرانی العبادی درباره پیروزی بر داعش را یک اشتباه غیرعمد به دلیل اصلاحاتی دانست که در متن ترجمه شده به زبان کردی و انگلیسی به وجود آمده است.

وی گفت: موافقت بغداد با مذاکره با اربیل به عملی شدن مواضع اقلیم درباره احترام به وحدت عراق و تصمیمات دادگاه فدرال بستگی دارد.

از سوی دیگر اسامه النجیفی، معاون رئیس‌جمهور عراق در مصاحبه با رووداو گفت که تلاش‌هایی از سوی دوستان دو طرف برای تفاهم وجود دارد که آخرین آن طرح فرانسه است. دیدارهایی میان دو طرف به ویژه میان رهبران ارتش و پیشمرگ‌ها برگزار شده است اما العبادی شروطی را برای آغاز مذاکره قرار داده و اقلیم به برخی از مسائل پایبند است طی روزهای آتی مذاکراتی برگزار خواهد شد.

تحلیلگران احتمال می‌دهند که در صورت شکست مذاکرات میان اربیل و بغداد، اوضاع مالی اقلیم دچار بحران شود. از زمان برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، دولت فدرال اربیل را تحریم کرده است.


تشدید درگیری‌ها در طوزخرماتو

از سوی دیگر منابع عراقی اعلام کردند که تنش‌ها و درگیری‌ها در شهرستان طوزخرماتو از توابع استان صلاح الدین میان کردها و ترکمانی‌ها ازسر گرفته شده است.

علی الحسینی، سخنگوی نیروهای حشد شعبی در این شهرستان گفت: اوضاع بی‌ثبات است و چندین خمپاره به مناطق ترکمان نشین اصابت کرده است. وضعیت فوق العاده در این شهرستان اعلام شده است.

به گفته منابع امنیتی نیروهای حشد شعبی نیز در مقابل به کردها در روستاهای کردنشین حمله کرده‌اند. همچنین جنگنده‌های عراقی حملاتی را علیه اهدافی در این شهرستان انجام دادند.

کمال کرکوکی، از فرماندهان پیشمرگ‌ها گفت: شبه نظامیان حشد شعبی نیروهای اضافی را در جبهه‌ها با تجهیزات نظامی مستقر کرده‌اند و ما آماده مقابله با تمامی احتمالات هستیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =