۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

سومین تور خبری به همت خانه مطبوعات استان به دعوت جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با حضور جمعی از خبرنگاران استان برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین در این تور خبری از پتانسیل های بالقوه گردشگری ، صنعتی ، صادراتی و ... شهر رفسنجان بازدید کردیم، شاید در گذشته فکر می کردیم که رفسنجان تنها شهری برای کشاورزی و تولید پسته است اما امروز علاوه بر پسته ، در عرصه های زیادی نیز پیشرو است. باشگاه سوارکاری آهوران قائمیه اولین مقصد این بازدید بود که در نزدیکی شهر رفسنجان در جایی خوش آب و هوا و امکانات مطلوب قرار داشت.
خانم مجد خاندانی دهدار قائمیه به استقبال خبرنگاران آمده بود و در طی بازدید نیز ما را همراهی کرد که این باشگاه نیز به همت پدر ساخته شده بود.

رفسنجان قطب پرورش اسب در کرمان
مسعود اسماعیلی ،مسئول امور دام رفسنجان گفت:آقای مجد اولین اسب به نام آهو را به رفسنجان آور دو مادر تمامی اسب های رفسنجان آهو است. وی افزود:ایشان یکی از خان های مشهور رفسنجان هستند که بیش از 100 سال قدمت پرورش اسب فعالیت دارد، سه هزار و پانصد اسب نر و مادیون پرورش داده اند. وی تصریح کرد:فصل بهار ،فصل زاد و ولد اسب است،استان رفسنجان اسب بومی پرورش می دهد و 60 سال است که اسب بومی زاد و ولد می شود.
اسماعیلی بیان کرد:اولین پرورش دهنده ی اسب های نژاد برتر که یک از پایه خاص به وجود آمده و زیبا ترین اسب ها در این مجموعه است که مانند نژاد عرب ، کرد،ترکمن و نژاد هایی که با خون وارداتی تکثیر شده است.
وی خاطر نشان کرد:به طور کلی 35 مرکز پرورش اسب در رفسنجان وجود دارد که 32 مرکز آن سنتی است؛ما بر آن هستیم که کار ساماندهی اسب ، قرنطینه و صادرات اسب حل شود که به عنوان منبع ملی استفاده شود.
وی گفت: 45 راس اسب اصیل در این باشگاه وجود دارد. به گفته ی این مسئول همچنین شیر اسب نیز در بحث درمان مصرف میشود و هر کره اسب 20 الی 22 لیتر شیر مصرف می کند.
خانواده ی مجد با پذیرایی گرم وصمیمی شان خبرنگاران را در تکیه ای که خودشان ساخته بودند به صبحانه دعوت کردند.

بزرگترین ترمینال پسته کشور در رفسنجان است
مقصد بعدی خبرنگران بزرگترین ترمینال ضبط پسته در کشور بود. مرکزی بسیار بزرگ با انواع امکانات که در هیچکدام از ترمینال های ضبط پسته دیده نشده است ، این ترمینال قسمت های متفاوتی داشت و دستگاهایی که کار های مختلفی انجام می دادند که فرآیند جالبی بود. ابتدا پسته با پوست صورتی وارد دستگاه می شد پوست رویین آن کنده میشد شسته می شد وخشگ میشد و از آن پس به داخل سیلو می رفت که هیچکدام از این مراحل با دخالت انسانی نبود.
علی قاسم علی زاده مدیر عامل امین،(Amin farm)، گفت :این ترمینال ضبط پسته بیش از دو دهه است که فعالیت می کند و اکثر پسته های وارد شده به این ترمینال صادر می شود؛ ظرفیت 4 هزار تن پسته خشک را دارد و 12 تن ظرفیت پسته ی تر آن است.
وی افزود:روزانه بین 40 تا 70 کامیون پسته ی تر در فصل برداشت وارد و فرآوری پسته می شود. به دلیل پیوسته بودن خط تولید خاموش نمی شود؛ پانزده سیلو برای ته آبی استفاده می شود و مدت نگهداری آن ها یک سال است.
به گفته وی ،حدود 120 نفرنیروی ثابت و در فصل برداشت 60 نفر به این جعیت اضافه می شود که همه ی این 120 نفر بیمه هستند و از مزایای خوبی برخوردار هستند همچنین تا کنون 42 نفر بازنسشته داشته ایم. این مسئول معتقد است که یکی از مهمترین طرح های اجرا شده در این شرکت،طرح شراکتی با کشاوزان بوده است که این طرح از سال 80 تا 96 اجرا شده است تا کنون 300 کشاورز در آن شرکت کردند.
وی با اشاره به صادرات محصولات بیان کرد:مجموعه ما محصولاتش را به کشور های چین،هند ،استرالیا ،کانادا و آلمان صادر می کند که این مقدار سالانه 5 هزار تن است.
وی تاکید کرد:تعدد فروشندگان پسته ی آزاد ضربه ی بزرگی به صادرات و فروش پسته می زند. بعد از ناهار در ترمینال ضبط پسته به یکی از بزرگترین مرغداری های نزدیک رفسنجان رفتیم، مرغداری با امکانات زیاد و همچنین دارای تمامی قسمت ها اعم از مرغداری،دانه، تخم مرغ و کشتار و... که همه ی کار ها در این مرغداری بدون دخالت انسان بود و از دستگاه های پیشرفته ی زیادی بهره می برد.
محمد شهرآبادی مدیر عامل تعاونی مرغداری رفسنجان گفت :ما از سال 62 زنجیره ی تولید از صفر تا کشتار از جمله تعاونی مرغ ، جوجه ریزی ، دانه و انبار داری به ظرفیت 2 هزار داریم. روزانه 900 کشتار مرغ انجام میشود ،همیشه مرغ برای پشتیبانی و ذخیره سازی کشور داریم؛در این راستا 90 نفر اشتغال زایی شده است.
وی افزود :سر مایه اولیه مجموعه25 میلیون شروع شد و تا به امروز 3 میلیارد و پانصد تومان شده است و چندین بار مرکز نمونه استانی انتخاب شدیم و در این راه جهاد کشاورزی همراه ما بود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =