معاون فرهنگی: اعطای مجوز، سوای حق و باطل بودن کتاب است

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید در مورد اعطای مجوز این که به جای ناقد بنشینیم و نگاهی حداقلی داشته باشیم اشتباه است. چون بحث حق و باطل بودن کتاب چیزی غیر از بحث اعطای مجوز است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه 18 دی با محوریت تشریح رویکردها و برنامه‌های این معاونت در سالن کنفرانس وزارتخانه برگزار شد.

ترکیب ترویج کتابخوانی و توسعه هویت دینی

جوادی در ابتدای این نشست گفت: «توفیق داشته‌ام که پیش از من سیدعباس صالحی در این سمت بوده که ذهنی به شدت برنامه‌ریزی شده دارد و بستر خوبی فراهم کرده که من هم از آن استفاده خواهم کرد. یکی از چیزهایی که صالحی برای من به یادگار گذاشته نوشته‌ای است شامل 14 رویکرد که در این جا دو رویکرد آن را تشریح می کنم.»

او ادامه داد: «یکی ترویج کتابخوانی است و دیگری توسعه هویت دینی. در بخش اول ایده این است که کتاب و کتابخوانی را رواج دهیم و سرانه مطالعه را بالا ببریم. از جمله کارهایی که می‌توان در این مسیر انجام داد حمایت از صنعت چاپ، بهبود کسب و کار نشر، تسهیل اعطای مجوزها، ایجاد تحول در بخش کاغذ، وام دادن به کتابفروشی و... است. نکته دیگر تمرکز زدایی از بخش نشر در تهران و واگذاری آن به دیگر شهرهاست. در مورد بحث نمایشگاه نیز همین تمرکز زدایی را مدنظر داریم.»

او در مورد تسهیل اعطای مجوزها افزود: «در این زمینه شفاف کردن ضوابط از لحاظ مصداقی مدنظرمان است. مثلا مصادیق کتاب‌هایی که می‌گوییم خلاف عفت عمومی است باید به شکل موردی مشخص شود. در این زمینه سعی می‌کنیم از نیروهای حرفه‌ای‌تر و متخصص‌تر استفاده کنیم تا فاصله میان درخواست و اعطای مجوز کم‌تر شود. اعطای یارانه‌ نیز نکته دیگری است که به آن توجه خواهیم کرد. یارانه‌هایی که در قالب طرح‌های پاییزه، زمستانه و... پرداخت می‌شود و همگی در راستای کتابخوانی است.»

معاون فرهنگی سیدعباس صالحی ادامه داد: «در مورد توسعه هویت دینی، یکی از موارد موردنظرمان فعالیت‌های بنیاد شعر و ادبیات داستانی است که می‌تواند میراث‌مان را به نسل‌های بعد منتقل کند. نمونه دیگر جایزه فیروزه است که چند روز پیش برگزار شد. مسئله دیگر حمایت از کتب ارزشمند و آثار فاخر است که به دو صورت انجام می‌شود؛ یکی خرید کتاب‌های چاپ شده و دیگری در بحث نشر چون کاهش میانگین تیراژ کتاب‌ها نگران‌کننده است. ما با این کار می‌توانیم جهت‌دهی هم کنیم، یعنی کارهایی را که بار فرهنگی بالاتری دارند یا به مضامین اخلاقی و دینی می‌پردازند، مورد حمایت قرار دهیم.»   

پاسخ به سوال خبرنگاران

جوادی در جواب اولین سوال در مورد برنامه‌اش برای توزیع متوازن حمایت‌ها در میان حلقه‌های نشر گفت: «این نکته را فراموش نکنیم که برای ما خروجی قضیه مهم است؛ یعنی افزایش میزان کتاب خواندن. ما در این راه نباید کم بگذاریم و حمایت‌مان می‌تواند ناشر، کتابفروش و اهالی قلم را شامل شود که شروع هم شده است. معاونت فرهنگی سهم اولیه‌ای نزد بانک شهر گذاشته و تاکنون 100 مورد تقاضای وام برای کتابفروشی‌ها مطرح شده است. ما سعی می‌کنیم این روند را تسریع کنیم چون اگر ویترین خوبی برای عرضه کتاب نداشته باشیم، حتی اگر ناشر خوب هم داشته باشیم فایده‌ای ندارد.»

او ادامه داد: «بخشی از مشکل ما این است که کتابفروشی خوب نداریم. به عنوان مثال روستاهایمان کتابفروشی ندارند. روستاهای الان، روستاهای 50 سال قبل نیستند و پُر هستند از جوانان تحصیل‌کرده. البته که حمایت از کتابفروشی‌ها، به معنای کاهش حمایت از ناشران نیست. این حمایت می‌تواند در قالب‌های مختلفی پیگیری شود. از جمله پایین آوردن قیمت برق و آب و گاز کتابفروشی‌ها و یا کم کردن هزینه حمل و نقل.»  

 او در جواب سوال دیگری در مورد واگذاری برگزاری نمایشگاه کتاب به صنوف توضیح داد: «به نظرم در این زمینه در مسیر درستی قرار داریم و صحیح نیست که بگوییم معاونت فرهنگی به عنوان مثال امسال و سال بعد نمایشگاه را خودش برگزار خواهد کرد تا مشکلات برطرف شود و بعد مجددا به صنوف واگذارش می‌کند! ما نمی‌خواهیم به عقب برگردیم بلکه می‌خواهیم تصدی‌گری را کم کنیم.»  

 جوادی در مورد بازگشت نمایشگاه به مصلی هم گفت: «ما به خواست صنوف احترام گذاشتیم که خواهان بازگشت از شهرآفتاب به مصلی بودند. قرارداد ما با شهرآفتاب هم ملغی نشده است اما به دلیل نبود میزان کافی فضای مسقف در آن مجموعه و اتفاقاتی از جمله آبگرفتگی غرفه‌ها که سال گذشته شاهدش بودیم بهتر دیدیم که جابه‌جا شویم. نمی‌گویم شهرآفتاب در قراردادش کوتاهی کرد یا به آن عمل نکرد، شاید بسیار هم دلش می‌خواست عمل کند ولی فضای مسقفش کم بوده.»  

او در جواب خبرنگاری که بودن سیدعباس صالحی را در پست معاونت فرهنگی، برای محسن جوادی هم رحمت شمرد و هم زحمت و از احتمال مقایسه شدن عملکردهایشان گفت، جواب داد: «برایم مهم نیست که بگویند کمتر از سیدعباس صالحی موفق بوده‌ای چون به ایشان قول داده‌ام که تمام تلاشم را خواهم کرد.»

او در ادامه بار دیگر با بازگشت به بحث نبود کتابفروشی در روستاها توضیح داد: «من نگرانی‌های زیادی نسبت به روستاها دارم، روستاهایی که در آن‌ها پاتوق فرهنگی و کتابفروشی نداریم و اگر کتابخانه‌ای هم هست تبدیل به انبار شده است. بخش عمده تلاش من متمرکز کردن فعالیت‌های معاونت فرهنگی در روستاها خواهد بود.»

جوادی در مورد نوع کتاب‌هایی که دولت در قالب حمایت، از ناشران خریداری می‌کند هم توضیح داد: «ما نزدیک به پنج میلیارد را صرف خرید کتاب از ناشران دولتی می‌کردیم که در حال حاضر لغوش کرده‌ایم. از این به بعد چه از لحاظ تصمیم معاونت فرهنگی و چه از لحاظ حقوقی خریدهایمان از بخش خصوصی خواهد بود.»

او در مورد مجوزها هم بار دیگر توضیح داد: «در مورد اعطای مجوز این که به جای ناقد بنشینیم و نگاهی حداقلی داشته باشیم اشتباه است. بحث حق و باطل بودن کتاب چیزی غیر از بحث اعطای مجوز است و همان‌طور که مقام معظم رهبری هم اشاره کرده‌اند. وزارت ارشاد سفره‌ای را باز می‌کند که در آن غذاهای مختلفی وجد دارد و ممکن است بعضی غذاها باب میل بعضی‌ها نباشد.»

او در پایان گفت: «در فقه هم بعضی چیزها اگرچه شفاف و روشن است ولی باز بعضی احتیاط‌هایی در موردش دارند. در تشخیص مصادیق ممیزی هم می‌توان دو رویکرد داشت یکی رویکردی به شدت احتیاط‌آمیز که با همه چیز مشکل دارد و دیگری رویکردی که میزان این احتیاط‌ها را کم‌تر می‌کند. شیوه صحیح این است که مجموعه‌ای از آدم‌های بسیار محتاط و کم‌تر محتاط را کنار هم داشته باشیم.»

عکس‌ها از مهر/ عکاس محمدرضا عباسی 

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =