مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد دلایل موفقیت دانش آموزان یزدی در کنکور را حمایت مسئولان، معلمان دلسوز و پیگیری خانواده ها می داند و می گوید: ما برای همه دانش آموزان بدون توجه به مدرسه دولتی و خصوصی برنامه های آموزشی و پژوهشی داریم.

زهرا تالانی: پنج رتبه تک رقمی کنکور امسال متعلق به دانش آموزان یزدی بود. این بیست و یکمین سال متوالی است که دانش آموزان یزدی موفقیتهای خوبی در کنکور سراسری به دست می آورند. در همین زمینه با احمد شیرزاد مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت وگویی انجام داده ایم. او معتقد است که توجه به همه دانش آموزان بدون توجه به دولتی و خصوصی بودن و توجه والدین به تحصیل فرزندانشان در این زمینه بسیار موثر است.

استان یزد 21سال متوالی است که بیشترین درصد قبولی کنکور سراسری را دارد.شما دلیل این موفقیت را چه چیزی می دانید؟

در موفقیت دانش آموزان بزدی به نظر من معلمان و اولیا دانش آموزان نقش مهمی دارند. معلمان دلسوز همت والای خود را معطوف داشتند و با وقت گذاری و محبت بی شائبه تدریس و تحصیل دان آموزان را دنبال می کنند. والدین هم پیگیر و مطالبه گرند و همواره ارنباط مستمر و منظمی با مدارس دارند و انجمن های اولیا و مربیان عرصه تعامل خانه و مدرسه هستند.البته در این زمینه عوامل فردیو خانوادگی بسیار مهم است که عوامل فردی تصور مثبت داشتن از خود برای موفق شدن در کنکور، میل باطنی به ارتقا سطح علمی و شکوفا سازی توان‌مندی‌های خود در دانشگاه، نگرش مثبت و ارزشمند دانستن دانشگاه برای رشد در زندگی شخصی و اجتماعی، تمایل به حضور در دانشگاه به عنوان فرصتی جهت بررسی بیشتر مسیر زندگی آینده و هستند و عامل خانوادگی حمایت و تشویق خانواده برای پیگیری مطالعه و موفقیت کنکور، اصرار خانواده به ورود در دانشگاه برای بهبود وضع اجتماعی و کسب منزلت اجتماعی، وجود جو و فضای سالم، آرام و مطلوب در خانواده طی دوره آمادگی برای کنکور، همراهی واقعی والدین با برنامه مطالعاتی هنگام آمادگی برای کنکور، تأثیر نگرانی والدین از سرنوشت شغلی و اجتماعی فرزند ر کنکور هستند.

حمایت مردم از مدارس به چه صورت است؟

مردم یزد همواره مدارس را حمایت می کنند به شکلی که یک سوم مدارس استان توسط خیرین احداث شده است و آنها پس از احیای مدرسه دست از حمایت و همراهی مدارس برنمی دارند و برای رفع مشکلات مدرسه پیگیر و همراه هستند. البته مسئولان یزد هم همراه و همگام آموزش و پرورش هستند و همگی دغدغه مدرسه دارند.برنامه ریزان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت و مدیران مدارس هم در این راستا از هیچ کوششی فروگذاری نکرده اند.

در مدارس آموزش و پرورش استان شما برنامه های آموزشی جدا از آنچه برنامه وزارتخانه هست هم وجود دارد؟

تاکید من به مدیران مدارس همواره این است که دانش آموزان برای آنها تفاوتی نداشته باشد یعنی ما توجه نمی کنیم که دانش آموزان در مدارس دولتی هستند یا غیر دولتی و با اجرای طرح های مختلف آموزشی ، پرورشی و پژوهشی همچون برپایی پایگاههای مطالعاتی، تقویت بنیه علمی دانش آموزان مناطق محروم را در نظر داریم. همچنین آزمونهای هماهنگ، طرح های مشاوره ای برای تعالی همه دانش آموزان داریم. در کنار این موضوع برخورداری از معلمانی توان‌مند، دلسوز، هدایت‌گر، مشوق با کفایت علمی و اخلاقی متناسب، توانایی جامع دبیران در پاسخ‌ دقیق و کامل به سؤال‌های دانش‌آموزان، توان‌مندی جامع دبیران در تدریس عمیق و همه جانبه محتوای دروس مدرسه‌ای، برخوداری از کادر مدیریتی، آموزشی و پرورشی دلسوز، علاقه‌مند و مشوق در مدرسه هم بسیار موثر است.

در این سالها برای فارغ التحصیلان دانشگاه مشکل کار در استان نداشتید؟

آمار چندانی از این موضوع ندارم اما بهره‌گیری بیشتر فارغ التحصیل دانشگاه از سطوح عالی‌تر تکنولوژی، ابزار و فنون تولید، موفقیت تحصیل‌کردگان دانشگاه در شغل خود به واسطه تسلط علمی و فنی عواملی هستند که دانش آموزان را ترغیب به درس خواندن و رفتن به دانشگاه می کند. همچنین ما در مدارس به دانش آموزان تاکید می کنیم که به واسطه تحصیلات دانشگاهی می‌توان از وضعیت اقتصادی بهینه تری در سطوح فردی و اجتماعی بهره مند شد لذا لازم است این ارزش مثبت هر چه بیشتر در جامعه استان و برای دانش‌آموزان متوسطه احیاء و بازشناسی شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    7 16
    چون در این شهر متاسفانه چشم و هم چشمی بیداد میکند و فشار خانواده ها و جو موجود باعث بروز رقابت کاذب شده و بدتر از همه علایق و خواسته های انها برای آینده خود نادیده گرفته میشود.
  • علی A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    15 4
    اگرچه کار این دانش آموزان قابل تقدیر هست و لیکن همه باید توجه داشته باشند پیشرفت یک کشور در مدارج واقعی علم بیشتر منوط به داشتن ذهن خلاق و پژوهشگر است که هیچکدام از آنها به رتبه کنکور فرد بستگی ندارد
  • شروین IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    9 17
    یزد فقط در ۱۰ نفر برتر نماینده زیادی داشته. اگر رتبه‌های برتر را تا ۱۰۰۰ حساب کنیم که جامعه‌ی آماری بزرگتریه، پس از تهران، «خراسان رضوی» و «مازندران» برترین استان‌ها هستن.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    13 8
    ازگذشته های دور تا به حال مردمان کویرنشین بیشتراز دیگران دنبال تحصیل و درس خواندن.زندگی در کویر چاره ای جز درس خواندن و ادامه تحصیل باقی نمیگذاره
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    6 11
    حمایت دولت و افزایش سطح زندگی مردم یزد موثره.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    5 23
    همش رانت، همش امتیازات دولتی. اون از بردن آب شهرهای دیگه به یزد، اینم از اعتبارات مختلفی که زیر لایه های پنهان مسیرش به سوی بیابان های مرکزی ایران حرکت می کند
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    2 13
    امسال شیراز جلو بود
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    27 5
    بس که مردم باحالی هستند این یزدی های عزیز،من که بدی ندیدم ازشون.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    13 7
    بیش از حد درس می خونن .نمی دونم آب و هوای یزد باعث میشه یا ژنتیکیه
  • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    4 2
    براي اينكه يك دانش "آموز ممتاز تجربي موفق بشه حداقل نياز به سرمايه 30 ميليون تماني داره / كه نشان مي دهد دلسوزي معلمان شريف بديل ضعف مسئولين كه دائم فكر قدرتند از بين رفته . معلم نظارگر اينكه دارند پول مملكت اسلامي را حيف وميل سياست مي كنند در اصل واژه سياست را به معني ديگر در آوردند
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    13 2
    پس چرا یزد مثل هزاره ی دوم است همگی می رن امریکاو اروپا .این همه تحصیلکرده ...............................................بنویسید صادرات محصل نمونه از یزد .
  • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    18 0
    ای کاش می گفتید کدام استان بدترین رتبه ها را کسب می کند که بتوان مقایسه کرد
  • رتبه یک کنکور97 A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    6 1
    بخاطره اینه که مدیران و مسئولاشون 21 سال هستند و میدونن چکار کنن مثه شهر های ما نیس هر سال عوض شه
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    5 5
    همش به خاطر اینه که مردم ساده ای هستن.سرشون به کار خودشونه
  • علی A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 12
    مهمترین دلیل آن است که برای هر 100 دانش آموز یزدی بیش از 85 صندلی دانشگاهی مهیاست که این رقم در کشور بی نظیر است. به نظر من معیار اصلی میزان موفقیت در کنکور نمرات خام داوطلبان است نه تعداد قبولی ها .چون در بسیاری از استان ها آموزش عالی مانند یزد رشد نکرده که داوطلبان به راحتی در بوم و قطب و ناحیه خود قبول شوند. سالهاست سازمان سنجش به راه اشتباه خود می رود و میزان قبولی ها را معیار رتبه بندی قرار داده . اگر معیار نمرات خام کسب شده در کنکور باشد، یزد به هیچ عنوان رتبه اول را به دست نمی آورد.
  • غلام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    0 7
    فقط برای اینکه یزدیها از سهمیه منطقه 3 استفاده میکنند . و این یغنی بزرگترین امتیاز .
    • فاطمه DE ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      10 0
      نخیر عزیز من . مثل این که نمیدونید . یزد منطقه ۲ است . بزنید توی اینترنت میاد .
    • محمد IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      5 0
      دوست عزیز یزد منطقه دو هست مراکز استانها منطقه دو محسوب میشوند به نظر من اهمییت بیش از اندازه خانواده های یزدی به تحصیلات دانشگاهی و امکانات بسیار خوب آموزشی و داشتن مدارس خاص موفق میتونه دلایل این موفقیت پیاپی باشه
  • فاطمه DE ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    6 0
    نخیر عزیز من . مثل اینکه نمیدونید یزد در منطقه ۲ است . بزنید تو اینترنت میاد .