در نمایش «دشمن مردم» که این روزها در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود، دو برادر؛ یکی دکتر توماس استوکمان و دیگری پتر استوکمان در مقابل یکدیگر می‌ایستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بسیاری از صاحب نظران حوزه ادبیات «دشمن مردم» را یکی از مهمترین شاهکارهای هنریک ایبسن، نویسنده نروژی می‌دانند. قهرمان این نمایشنامه دکتر توماس استوکمان مامور کنترل بهداشت حمام‌های عمومی است. حمام‌هایی که برادرش پتر استوکمان، شهردار محل در حال بر پا کردن آن‌ها است. دکتر استوکمان رفته رفته پی می‌برد که آب حمام و شهر آلوده ‌است و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

او می‌خواهد مردم را به وسیله روزنامه از این حقیقت آگاه کند ولی گردانندگان امور شهر او را با نیرنگ از این کار باز می‌دارند. دکتر استوکمان می‌کوشد در انجمنی که از مردم شهر فراهم کرده است، آن‌ها را از خطر آب‌های آلوده بر حذر دارد ولی از آن جا نیز محکوم و شکست خورده بیرون می‌آید و مردم به اتفاق آرا به او نام «دشمن مردم» می‌دهند و چنان عرصه را بر او تنگ می‌کنند که راهی جز ترک وطن برایش باقی نمی‌ماند.

دکتر استوکمان سابق و دشمن مردم فعلی تصمیم می‌گیرد مردم را با بدبختی‌هایشان رها کند و از شهر و دیار خود برود اما در نهایت در زادگاهش می‌ماند تا به تنهایی پیکار کند، زیرا قوی‌ترین مرد جهان کسی است که تنهاتر باشد.

در «دشمن مردم» دو برادر مقابل یکدیگر می‌ایستند. دکتر استوکمان که از حقیقت دفاع می‌کند و شهردار شهر برادرش که تکیه بر واقعیت دارد.

«دکتر استوکمان (دشمن مردم)» از 20 بهمن تا 20 اسفند هر شب ساعت 20 با مدت زمان یک ساعت و 20 دقیقه در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

علی پویان این نمایش را با ترجمه محمد ابراهیمیان و با حضور ایوب آقاخانی، بهرام ابراهیمی، جلیل فرجاد، عباس شادروان، نورالدین جوادیان، کوروش زارعی، علی عبادت‌طلب، بابک قادری، مارال فرجاد، السا فیروزآذر، نادیا فرجی، نرگس نیک‌سیرت و اصغر همت در مقام بازیگر روی صحنه برده است.

عکس‌ها: رضا معطریان

57242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =