۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵

ایلنا نوشت:حجت‌الاسلام رئیسی در حالی نسبت به افزایش ساخت مال‌ها و مراکز تجاری برای عرضه محصولات و برندهای خارجی از روحانی انتقاد می‌کند که مجوز ساخت اکثر این مال‌ها از سوی قالیباف شهردار اصولگرا صادر شده است.

ابراهیم رئیسی که یکی از کاندیداهای اصلی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است، طی اظهاراتی ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت، با اعتراض به گسترش پدیده پاساژسازی و مال‌سازی و عرضه برندهای خارجی در این مال‌ها، آن را مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی دانست. در این خصوص توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد.

1. چند سالی است که تب مال‌سازی به صورت گسترده کشور را فرا گرفته است. بیش از 250 مال و مرکز تجاری بزرگ در سراسر کشور در دست احداث است یا به تازگی مراحل ساخت آن به پایان رسیده است. همان طور که آقای رئیسی به درستی اشاره کرده‌اند بخش بزرگی از این مال‌ها که به صورت لوکس و فوق لوکس ساخته می‌شوند، پس از احداث، میزبان برندهای گران قیمت خارجی و اجناس وارداتی می‌شوند.

اما آیا می‌توان نوک پیکان انتقاد و اعتراض به این روند را به سوی دولت نشانه گرفت و این رویه مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی را به دولت منتسب کرد؟

2.  نگاه به فهرست شرکت‌ها و نهادهای سازنده مال‌ها و مراکز تجاری بزرگ، بازتاب دهنده واقعیات اقتصاد سیاسی امروز کشور است. این مال‌ها عمدتا توسط شرکت‌های وابسته به بنیادها و نهادهای خارج از مالکیت و نظارت  دولت در حال احداث است. به طور مثال در منطقه 22 تهران، در امتداد اتوبان شهید همت،  در حاشیه دریاچه مصنوعی خلیج فارس (چیتگر) در کنار برج سازی گسترده، تعداد بسیار زیادی از مال‌ها و مراکز لوکس تجاری توسط شرکت‌ها و بنیادهای وابسته به نهادهای نظامی در حال ساخت است. البته به جز در منطقه 22 ، مال‌های بسیار دیگری نیز در مناطق شمال، شرق، جنوب و غرب تهران توسط همین نهادهای خارج از نظارت دولت، در حال احداث است و شهردار اصولگرای تهران نیز در این مسیر، نهایت همراهی و همکاری را با مال‌سازان داشته‌ است.

3. حال که جناب آقای رئیسی به درستی باب این اعتراض را گشوده‌اند، شایسته است که به الزامات برخورد با این پدیده ناموجه تا انتها پایبند باشند و در نقد اقدامات نهادها و بنیادهای مال‌ساز و نیروهای سیاسی پشتیبان آنان، از جمله محمدباقر قالیباف، بیش از پیش اهتمام داشته باشند. عملکرد محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران گویای آن است که وی صدور مجوز برای احداث پاساژها و مجتمع‌های تجاری بزرگ را به یکی از منابع درآمدی شهرداری تهران تبدیل کرده است. امروز شهر تهران به خصوص در مناطق شمالی آن، شاهد رویش مال‌های عظیم و لوکس است که عمده برندهای معروف و گران قیمت خارجی در این مال‌ها شعبه دارند. از ابراهیم رئیسی انتظار می‌رود با کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی، سمت و سوی نقد خویش را به سوی عاملان اصلی و  واقعی وضع موجود معطوف سازد و در برخورد با این پدیده مضر، بدون اغماض و چشم‌ پوشی‌های جناحی رایج سخن بگوید. اعتراض ایشان به اقدامات محمدباقر قالیباف می‌تواند به راستی‌آزمایی دغدغه وی در توجه به اقتصاد مقاومتی یاری برساند.

4. از دیگر نکات قابل توجه، جایگاه شهر مشهد در آمار مال‌سازی در ایران است. برخلاف تصور رایج به جای تهران، این مشهد است که در صدر جدول مال‌سازی کشور قرار دارد. در حال حاضر مشهد با 130 مال در صدر جدول مال‌سازان قرار گرفته و شهر تهران با نزدیک به 70 مال در جایگاه دوم قرار دارد. این امر گویای آن است که شهرداری اصولگرای مشهد نیز در سال‌های اخیر در صدور مجوز و حمایت از مال‌سازی، گوی سبقت را حتی از محمدباقر قالیباف نیز ربوده است.

5. نگاهی به سایت شرکت عمران و مسکن قدس رضوی ( وابسته به آستان قدس رضوی ) نشان دهنده فعالیت این شرکت در  ساخت مال و مراکز تجاری در شهر مشهد است. در حال حاضر شرکت مسکن و عمران قدس رضوی سه پروژه جهان مال، مشهد مال و مجتمع  تجاری سرو را در دست ساخت دارد که هر سه از پروژه‌های عظیم عمرانی به شمار می‌آیند. به طور مثال پروژه مشهد مال در زمینی به وسعت 8 هکتار و زیر بنای 500 هزار متر مربع در حال احداث است. اگر چه ممکن است ساخت این پروژه‌ها پیش از شروع مسئولیت ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی آغاز شده باشد اما با توجه به اعتراض ایشان به پدیده مال‌سازی شایسته است که این قبیل فعالیت‌ها در شرکت‌های زیر مجموعه آستان قدس رضوی متوقف شود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیروس A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    166 9
    بابا این بنده خدا چون تا حالا تو کار اجرایی نبوده الان هر روز یه تصمیمی می گیره هر کس هم به ایشون یه چی می گه قبول می کنه سریع یا نامه می زنه یا اقدام می کنه وگرنه این بابا اصلا فکر نمی کنه واسه این حرفا و رفتارهاش
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    152 7
    وای به حال و روز ما که کاندیدای ریاست جمهوری هنوز نمی دونه تو کشور کی به کیه؟ اقتصاد چیه؟ سازو کارهای اقنصاد شکوفا چیا هستند؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      27 0
      قالیباف هم بعد از ماجرای گورخواب ها به دولت پرخاش کرد که این مسئله نتیجه سیاست های میدان دادن به اشراف است غافل از اینکه بابا تو خودت به این اشراف توی تهران مجوز ساخت کاخ و تراکم دادی. مجوزهای ساخت و سازش کاملا تقویت کننده اشرافی گری بود و با کمال نامردی از روحانی ایراد می گرفت. فقط مونده قالیباف و دوستان یک گزارش از ماجرای پلاسکو تهیه کنند و روحانی را به خاطر فاجعه پلاسکو محکوم کنند. این تیم قالیباف با درآمد بی حساب این مجموعه کلی مسئله اجتماعی جدید بار آورده تا بعدا به خاطر اونا روحانی رو سرزنش کنن
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    137 4
    کسی که نمی داند متولی امور شهرها شهرداری ها هستند چگونه می خواهد یک مملکت را بچرخاند؟وای بر قدرت طلبی ،و قدرت طلبان کور و نادان.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    9 97
    مجوز ساخت خییییلی فرق داره با امتیازاتی که دولت میده برای ساخت
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      22 2
      دوست عزیز ، اصل قضیه در شهرداری صورت میگیرد، طرح تفصیلی دور زده میشود، جواز صادر میشود، پولش را میگیرند و نوش جان میکند. دولت چه کاره ی این ماجراست؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    102 6
    وما هم نمیدونیم که الان پروژه افسانه ایمشهد مال با مشارکت استان قدس در بهترین نقطه مشهد با سرعت هر چه تمام تر درحال ساخته... که هر متر 800 میلیون خرید و فروش میشه
  • بي نام ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    22 1
    بابا اين بنده خدا تازه اومده تو دنياي سياست از چيزي خبر نداره
  • مجتبی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    6 52
    چرا نمیزارین امتیاز دهی مخالفین ثبت شه
    • اهل منطق A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      14 12
      اینی که گفتی یعنی چه ؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    23 11
    این بنده خدا نمیدونه زیر مجموعه اش چکار میکنه فردا میشه یکی مثل احمدی نژاد که مثلا میخواست با فساد مبارزه کنه، شد فاسدترین دولت قرن
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    25 3
    دم نویسنده مقاله گرم. احسنت
  • بی نام DE ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    17 1
    من قبل اینکه این آقا کاندید بشه گفتم بنده خدا رو از گوشه محراب نیارید واسه‌ کشورداری. بفرمایید. از الان داره اشتباه می کنه.
    • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      3 0
      مشکل ما اینه که هیج کسی به حرف شما گوش نمیکنه
  • امیر IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    17 2
    ما خیابان پیامبر مرکزی زندگی می کنیم که الان یکی دو ساله مجتمع تجاری کوروش بخاطر ترافیک،ازدحام جمعیت، قرارهای عشاق ، تجمع جوانان و استعمال مواد مخدر و بستن خیابان توسط راهنمایی و رانندگی و .... پدر ما رو در آورده تازه درست همونجا داره ایستگاه مترو می زنن.من که هر روز لعنت می فرستم به کسی که مجوز ساخت این مجتمع رو داده
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    20 1
    دوستان عزیز من فقط یک نمونه از اشتباهات اقای قالیباف را در صدور مجوز مالها انجام شده نام می برم قضاوت با شماست اکثر همشرهای تهران حتما راهشان از میدان نیاوران به طرف اقدسیه وسر پاسداران افتاده ضلع جنوبی پارک نیاوران یک پروژه اعظیمی بنام اطلس مال در حال ساخت است که چسیبده به ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک است که اقای روحانی قبل از ریاست جمهوری رئیس این مرکز بود زمین محل احداث اطلس مال قبلا پارکینگ شهرداری بود وحتی یک قسمت از ان پارکینگ را هم مرکز تحقیقات از شهرداری اجاره کرده بود بعد از انتخابات سال 92 وشکست قالیباف از روحانی اقای قالیباف جهت انتقام گیری از روحانی پارکینگ را واگذار کرد به نهادی نظامی تا مجتمع تجاری اطلس مال را بسازد وبه خاطر گودبرداری های عمیق این مجتمع کاج صاحبقرانیه نشست
    • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      6 0
      این را هم اضافه کنم که قرار بود اونجا پارکینگ طبقاتی و ایستگاه دو خط مترو باشه شاخه انشعابی خط 3 و خط 4 سریع السیرولی به جای اینکه این زمین در خدمت مردم باشه در اختیار یک بساز بفروش قرار گرفت
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    21 1
    بابا این بنده خدا اصن تو باغ نیست کی رفته این آقا رو آورده تو عرصه انتخابات
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    13 0
    کسی که نمیتواند وظایف دولت را از شهرداری تفکیک کنه داعیه مملکت داری دارد.عوارض و مصائب دوران هاله نور هم که تا سالهای سال هست. سردار خلبان هم که مشخصه چقدر در اوهام و تخیلات خودش هست و تشنه قدرت. پس تنها گزینه ای که باقی مانده همین دولت فعلی هست که با همه کاستیها بسیار موجه تر از گزینه های دیگر هست.