برخی از شهروندان از بنگاه‌های معاملات ملکی ناراحتند و می‌گویند چرا آنها کمیسیون کلان از طرفین معامله می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها دیگر نمی توان کسی را یافت که پایش به بنگاه معاملات ملکی نیفتاده و صابون بنگاه دار به تنش نخورده باشد.

در سرویس مشکلات مردم، برخی کامنتها حاکی از شکایت مردم از اعضای این صنف است. با وجودی که بنگاه داران زحمتکش و شریف بسیاری در کار اطلاع رسانی از املاک محله و رساندن خریدار و فروشنده به همدیگر فعالند متاسفانه تعداد اندکی از بنگاه های بی انصاف، صدای شهروندان را درآورده اند و این مسئله باعث شکایت از بنگاه داران معاملات ملکی شده است.
مخاطبی به نام کیوان فر در این باره نوشته است: با سلام خواهشمنم بنویسید کمیسیون معاملات املاک خیلی بالاست هیچ کاری در ایران چنین دستمزدی ندارد نشان دادن چند خانه به مشتری و نوشتن یک قرارداد از پیش تنظیم شده و گرفتن چندین میلیون دستمزد بدون داشتن هیچ گونه مسیولتی در قبال گرفتن این همه پول
درباره چرایی این مشکل به روابط عمومی کانون سردفتران اسناد رسمی مراجعه کردیم. روابط عمومی سردفتران درباره قانونی یا غیرقانونی بودن مبالغی که در بنگاه ها از مردم گرفته می شود، گفت: این را باید در نظر گرفت که حقوق قانونی بنگاه را به عنوان یک دلایل باید مردم بپردازند. یعنی مردم حق دلالی بنگاه را باید بدهند. ما با بنگاه املاک مخالف نیستیم. بنگاه پول اضافه ای که می گیرد مربوط به حق التحریر است که بنگاه دار می نشیند سند می نویسد. اگر این سند در دفتر اسناد رسمی نوشته شود، بسیار کمتر از بنگاه حل التحریر دریافت می شود.
این روابط عمومی ادامه داد: ما با مشاوران املاک و بنگاه ها مخالف نیستیم. اینها دلال هستند و بعد از رساندن خریدار و فروشنده باید حق دلالی بگیرند. اینها طبق قانون حق نوشتن سندی را ندارند و مردم هم آگاه باشند هزینه دفترخانه در مبایعه نامه و اجاره نامه و قولنامه بسیار کمتر از بنگاه های ملکی است.
درباره مزایای مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی عنوان شد: اگر مردم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند، پس از تنظیم قولنامه، مبایعه نامه و اجاره نامه خود از مزایای سند رسمی برخوردار می شوند و هم هزینه کمتری دارد. خود مشاوران املاک هم اعلام کرده ما کلی بنگاه غیرقانونی داریم. آیا تاکنون دفترخانه غیرقانونی داشته ایم؟ نداشتیم! مردم با اطمینان خاطر به دفترخانه می آیند و کارشان را انجام می دهند که در آن از حاشیه هایی که بنگاه ها دارند خبری نیست.
اینطور که از آینده بنگاه های معاملات ملکی با وجود نرم افزارهایی مانند دیوار و شیپور و سایر رسانه ها و نیازمندیهای تبلیغاتی برمی آید، آینده بنگاه های معاملات ملکی با اما و اگر بسیاری روبروست. روابط عمومی کانون سردفتران اسناد رسمی در این باره می گوید: کار دلال، رساندن دو طرف معامله با همدیگر است، امروز با فناوری و نرم افزارهای مختلفی که وجود دارد، آرام آرام امکانات و فناوری، جای دلال را می گیرد و مردم بی واسطه خودرو، وسایل منزل و حتی منزل را خرید و فروش و اجاره کنند. فناوری جای خیلی از اصناف را خواهد گرفت. این اسناد بهتر است برای تغییر ماهوی خود تلاش کنند.
46231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    1 1
    اولا بعضی نیستند و در تهران که من خبر دارم و خودم دیدم از 20 بنگاهی که در چند ماهه اخیر رفتم تمامشان یک درصد از هر طرف برای خرید که مبلغش حدود 3 برابر حق قانونیشان هست طلب کردند.ثانیا این اقا بدون توجه به اصل مطلب و مشکل مستقیم رفته سر منافع خود و هم صنفهاش و چندین برابر گرفتن بنگاهها را به حق ثبت ربط داده و بعد از گل الود کردن اب گفته برای این حق تخریر بیارن پیش سر دفترها؟ در صورتیکه بنگاهها برای فقط دلالیشان از هر طرف یک درصد میگیرن و حق ثبت را اشانتیون میدن
    • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      0 0
      برادر طبق تعرفه صنف خودشان، باید نیم درصد از هر طرف معامله بگیرند. وقتی سرجمع 3 درصد می گیرند یعنی 3 برابر تعرفه خودشان دارند از مردم پول می گیرند. ظلم و ستم به مردم مگر دروغ می شود؟