‌ریشه‌های خراسان‌جنوبی در تاریخ کهن ایران استوار است

پای آثار و جاذبه‌های استان خراسان جنوبی در تاریخ کهن ایران استوار است و این استان نشانی از جریان تمدن در شرقی‌ترین نقطه ایران را بر پیشانی خود دارد.

به گزارش خبرآنلاین، خراسان جنوبی استانی پهناور در دل کویر با قدمتی به قامت طلوع خاورانه خورشید است.

خراسان جنوبی سرزمینی با نعمات خدادادی فراوان در شرقی‌ترین نقطه ایران اسلامی واقع شده و بر اساس سرشماری اخیر، بیش از 768 هزار نفر جمعیت در طبیعت گرم، خشک و بیابانی این خطه زندگی می‌گذرانند.

این استان کویری در حاشیه کویر لوت قرار گرفته و با کشور افغانستان 460 کیلومتر ‌مرز مشترک دارد؛ اما با این وجود به واسطه تدین و اعتقادات دینی و مذهبی مردم این استان، خراسان جنوبی از امن‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

استان خراسان جنوبی، در مسیر محورهای ارتباطی استان‌های جنوبی ایران با مشهد قرار دارد به همین دلیل گردشگری در خراسان جنوبی رو به رونق است؛ این استان با دارا بودن 796 جاذبه گردشگری در تمامی ایام سال پذیرای مسافران و گردشگران خارجی و داخلی است.

غارهای متعدد، ویژه گردشگران ماجراجویی است که به دنبال کشف حقایق این هستی هستند و وجود باغ‌های تاریخی و حتی صدای جاری‌شدن چشمه‌ها در دل کویر از عجایب این استان است.

این استان 11 شهرستان دارد که هریک رازهای تاریخی کهن را دل آثار و ابنیه خود نهفته دارند؛ از عمارت‌های حکومتی در بیرجند و قائن گرفته تا آسبادهای نهبندان و بادگیرهای بشرویه؛ از آب‌انبارهای سرایان بگیریم که نماد تلاش مردم قانع کویر است تا قنات‌های بلده فردوس که نبوغ ایرانی را در این سرزمین شرقی نمایش می‌دهد.

از اکتشاف در دره تجنود زیرکوه تا خطر در کال جنی طبس، از نرگس‌زارهای خوسف تا روستاهای هدف گردشگری سربیشه و قلعه‌های تاریخی درمیان؛ همه و همه پای در تاریخی کهن دارند و نشانی از جریان تمدن در شرقی‌ترین نقطه ایران است.

خراسان جنوبی دارای یک اثر تاریخی ثبت‌شده در آثار جهانی به صورت مستقل و دو اثر به صورت مشترک با سایر استان‌ها است؛ باغ و عمارت اکبریه بیرجند یکی از 9 باغ ایرانی است که در سال 2011 به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد، گردشگران با گذر از پله‌های این عمارت تاریخی به دوران قاجار سفر می‌کنند و با معماری اصیل ایرانی بیشتر آشنا می‌شوند.

همچنین کویر لوت نهبندان و قنات‌های بلده فردوس دو اثر جهانی دیگر خراسان جنوبی است که تیرماه 95 به صورت مشترک با سایر استان‌های هم‌جوار در فهرست میراث جهانی یونسکو جای خود را پیدا کرد.

صنایع دستی این استان همچنین حاصل دستان پرتلاش صنعتگرانی است که عمر خود را در مسیر حفظ هنر آریایی قرار داده‌اند.

مردم خراسان جنوبی در ایام مختلف سال، مناسبت‌های ملی و مذهبی را به شیوه بومی خود پاس می‌دارند که همه ریشه در فرهنگ و تدین این مردم دارد.

موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی سبب شده تا از امکانات مرکز کشور به‌دور باشد اما این امر از دیرباز مانع از رشد و پرورش نخبگان و علما نشده است؛ به طوری که خراسان جنوبی خاستگاه علمایی همچون آیت‌الله تهامی، آیت‌الله هادوی، آیت‌الله سعیدی، آیت‌الله آیتی و آیت‌الله عبادی و دانشمندانی همچون عبدالعلی بیرجندی ریاضیدان و منجم سده‌های نهم و دهم و علامه سید محمد حسین فاضل تونی فقیه، فیلسوف و محقق برجسته است.

گذشتگان سرزمین خاوران همچنین دستی در شعر و شاعری نیز داشته‌اند به گونه‌ای که خراسان جنوبی مهد پرورش شاعران نامداری از جمله حکیم نزاری و ابن حسام خوسفی است.

مردمان این استان در دوران معاصر نیز دست از جهد و کوشش در زمینه‌های علمی برنداشته و تعلق هفت پدر علم نوین ایران به خراسان جنوبی از جمله پروفسور گنجی پدر علم جغرافیای ایران، پروفسور معتمدنژاد پدر علم ارتباطات نوین، پروفسور شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، دکتر اسدالله آزاد پدر علم کتابداری ایران، دکتر مهدی بلالی‌مود پدر علم سم‌شناسی ایران، دکتر علی‌اکبر بهرمان پدر علم ارتودونسی ایران و دکتر محمد حسن راشد محصل پدر گیاه‌شناسی ایران شاهد این ادعا است.

مشاهیر و مفاخر خراسان جنوبی به قدری بسیارند که مجال معرفی همه آنها در این مبحث نمی‌باشد.

خراسان جنوبی دارای نعمات خدادادی بسیاری است که نباید از آن غافل شد؛ هم‌جواری با کویر فرصتی طلایی برای گردشگران داخلی و خارجی است؛ مرزی بودن این استان، دروازه‌های تجارت خارجی را برای تمامی استان‌های کشور گشوده است و معدن قلعه‌زری بزرگترین معدن زیرزمینی مس ایران، نخستین کارخانه شمش منیزیم با استخراج ذخایر معدن منیزیم فردوس و معادن متعدد دیگر این استان به چرخش چرخه اقتصاد کشور کمک می‌کنند

خراسان جنوبی علی‌رغم وجود فرصت‌های بسیار در رشد و توسعه، اما یکی از استان‌های محروم از نظر اقتصادی شناخته می‌شود و همین‌امر سبب شده تا مردم این منطقه با قناعت در سفره خود هم‌نشین باشند.

زنان و مردان میهمان‌نواز شرقی در استان خراسان جنوبی در ایام نوروز منتظر پذیرایی و استقبال از مسافران و گردشگران هستند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =