در حالی که اندک زمانی تا تخلیف رئیس جمهور و فصل معرفی کابینه به مجلس مانده، بحث معرفی وزیر زن بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و گروه علوم اجتماعی انجمن اندیشه و قلم نیز در نشستی با عنوان «سهم زنان از هیات وزیران» زمینه طرح نظرات کارشناسان درباره چالش های عملی وزیر شدن زنان فراهم می کند.

به گزارش خبرآنلاین، در این نشست که روز شنبه 7 مرداد ماه از ساعت 17:30 تا 19:30 در تالار مسجد الرحمن برگزار می شود، دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه تهران، اعظم حاج عباسی، دبیر کل جامعه زینب، دکتر ایراندخت فیاض، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و خانم فاطمه گورایی، فعال حقوق زنان به ارائه نظرات خود خواهند پرداخت و خانم اعظم طالقانی، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی نیز در نشست حضور خواهد یافت.

در پیش درآمد این نشست آمده است:
اولین بار در دولت اصلاحات با حضور معصومه ابتکار در سازمان حفاظت از محیط زیست زنان توانستند در جمهوری اسلامی وارد دولت شوند. اما پس از آن تابوی وزیر شدن آنها در دولت نهم شکسته شد.

حالا هشت سال از زمانی که نمایندگان مجلس برای اسم سه زن در کابینه رای گیری کردند، می گذرد. اما هنوز هیچ زن دیگری بعد از آن نتوانسته به مقام وزارت برسد. حق سیاسی زنان از ابتدا با موضوع حق رای در بین گروه اندکی از زنان برجسته شد، اما کم کم در سال های بعد برای انتخاب نماینده مجلس شورای ملی نیز برخی از زنان از لزوم انتخاب شدن زنان سخن گفتند. اما اکنون در دهه 90 هستیم که زنان در مراکز علمی از مردان پیشی گرفته اند، اما مطابق آن امکان حضور در پست های مدیریتی کشور نیافته اند.

دیدگاه‌های رایج درباره وزارت زنان امروز به چند گروه تقسیم می‌شود:
گروهی معتقدند زنان توانای زیادی در کشور وجود دارند که انتخاب آنها برای اداره وزارتخانه ها منجر به افزایش خودباوری در دیگر زنان خواهد شد.

گروهی دیگر بر این عقیده اند که مطرح کردن بحث وزارت زنان خود بحثی جنسیتی است و با سوگیری جنسیتی همراه است. یعنی دولت به وزیر شایسته نیاز دارد و زن یا مرد بودن او نباید مورد توجه قرار بگیرد.

گروه دیگر تاکید می کنند در شرایط برابر باید زنان در اولویت انتخاب وزیر قرار بگیرند تا بار تبعیض تاریخی از دوش آنها سبک شود.

برخی دیگر نیز اعتقاد دارند هنوز وقت آن نرسیده که زنان به مراحل بالای مدیریتی در حد وزارت برسند؛ یعنی زنان باید سطوح پرپیچ و خم مدیریتی را طی کرده و سپس وارد کابینه شوند.

این نشست روز شنبه از ساعت 17:30 در تالار مسجد الرحمن واقع در خیابان سپهبد قرنی، نرسیده به کریمخان، کوچه شهید دهقانی نیا برگزار می شود و حضور همه علاقمندان در آن آزاد است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =