۰ نفر
۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
مقایسه علمی دو وزیر دانشمند ایرانی

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره روابط علمی بزرگترین عالم شیعی و وزیر ایرانی نوشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در آغاز مطلبش می نویسد:

«تاریخ ایران وزرای برجسته ای را به خود دیده است، و اما در میان آنها خواجه نظام الملک (مقتول در 485) و رشیدالدین فضل الله همدانی (مقتول در 718) دو چهره تابناکی هستند که منابع در امر وزارت و دانش به بزرگی از آنان یاد کرده اند. در مقایسه میان این دو، به نظرم، رشیدالدین فضل الله همدانی، از هر حیث بر او برتری دارد. دانش و عدم تعصب دو ویژگی مهم اوست که بدون شک، در آنها بر خواجه نظام الملک برتری دارد. هر دوی آنها در کنار پادشاهان برزگی بودند، اما رشیدالدین با درباری از مغولان روبرو بود که می بایست با احتیاط عمل می کرد. آثار علمی که از رشیدالدین مانده، جامع التواریخ، لطایف الحقائق، مباحث سلطانیه و مکاتبات، آثار کم نظیری در ادب فارسی و دانش دینی و علمی آن روزگار است...»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین با اشاره به روابط علمی رشید الدین با علامه حلی می نویسد:

«اما در میان عالمان شیعه هم، علامه حلی یا همان حسن بن یوسف بن مطهر حلی (م 726) یکی از بزرگترین فقیهان و متکلمان شیعی است، با آثاری بسیار فراوان و عالمانه. کسی که مکتب حله را به طور کامل بسط داد و همیشه و همیشه محبوبیت شخصی و موقعیت علمی اش را نزد شیعیان حفظ کرد. حتی منابع سنی آن روزگار نیز با احترام فراوان از او یاد کرده اند. ... او به درخواست سلطان محمد خدابنده (703 ـ 716) به ایران آمد و در ایران، بسیاری از طالب علمان با او رابطه داشتند و از وی استفاده علمی کردند... در این میان، روابط علامه حلی و رشیدالدین فضل الله همدانی جالب توجه است.

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    1 0
    قیاسی است مع الفارغ. یکی با محمد خدابنده مغول مسلمان طرف است و دیگری با هولاکوی مغول کافر خونخوار.