ایلنا نوشت:

رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: مشکل اصلی ما‌‌ همان خطوط قرمز و سلیقه‌ای بودن آنهاست و شاهد هستیم؛ هرکسی خط را تا یک جا می‌کشد.

محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که دانشگاه برای سال آینده چه تسهیلاتی را برای دانشجویان در نظر گرفته است، گفت: تسهیلات چند بخش دارد که یکی تسهیلات اقتصادی و مادی برای دانشجویان است که به ما ربطی ندارد و باید از طرف دولت و وزارت علوم تامین شود.
او با تاکید بر اینکه بحث فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ایجاد فضاهای امن و صمیمی برای دانشجویان کم‌اهمیت‌تر از تسهیلات مادی نیست، گفت: هرچند در همین موارد نهادهای دیگری هم دخالت دارند؛ اما ما تلاش کردیم و برایمان مهم است که دانشجویان در فضای دانشگاه احساس امنیت و آرامش داشته باشند و احساس امنیتی بودن نکنند.

فتوحی گفت: در این فضاست که خود به خود دستاورهای آموزشی و روانی به وجود می‌آید. تلاش کردیم تا حدی تشکل‌های دانشجویی را فعال کنیم و در حال حاضر نیز پیگیر این موضوع هستیم.


رییس دانشگاه شریف درباره کرسی‌های آزاداندیشی و خطوط قرمز در آن و در پاسخ به این سوال که چه کار باید کرد تا این کرسی‌ها با ممنوعیت کمتری برگزار شوند و دانشجو برای حضور فعال در آن حس رضایت داشته باشد، توضیح داد و گفت: مشکل اصلی ما‌‌ همان خط قرمز ها و سلیقه‌ای بودن آن است و شاهد هستیم؛ هرکسی خط را تا یک جا می‌کشد. به طور مثال من در دانشگاه شریف این خط را در یک جا می‌کشم و دانشگاه تهران تا جای دیگر و در مقابل نهادهای دیگر هم خطوط خاص خودشان را دارند.

او در ادامه گفت: در این بین دانشجو مابین خطوط قرمز مسئولان و نهادهای دیگر گیر افتاده است. البته خوشبختانه این شرایط رو به بهبود است.

فتوحی گفت: خط قرمز‌ها طبیعی است و هیچ کس نمی‌خواهد؛ از آن عبور کند و همه قبول دارند، ما با دانشجویی طرف هستیم که شعور، منطق و درک دارد.

او با تاکید بر اینکه نامشخص بودن محل خط قرمز دانشجو را با مشکل رو به رو می‌کند، گفت: البته دانشجو تقصیری ندارد و ممکن است؛ در جایی بایستد که فکر می‌کند، سبز است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف به برخی از مشکلات فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت: در برخی اوقات شاهد هستیم؛ یک کنسرتی یا فیلم مجوز می‌گیرد، اما گروه‌هایی آن را بهم می‌زنند و بیچاره دانشجو آن وسط گیر می‌کند.

او ادامه داد: در دانشگاه‌ها هم متاسفانه این مسائل کم و بیش وجود دارد و نهادهایی هستند که خودشان برای خودشان خط قرمز تعیین می‌کنند.

فتوحی درباره فعالیت کرسی‌های آزاداندیشی در گذشته و فعال شدن آن‌ها در دوره جدید، گفت: کرسی‌ها در گذشته خیلی جدی گرفته نمی‌شد که دلایلی داشت؛ به طور مثال ما به دانشجو می‌گوییم، در داخل این سالن می‌تواند، هر جور که بخواهد؛ صحبت کند، منتها این شرط دارد و لازمه‌اش این است که دانشجو اطمینان حاصل کند، وقتی از اتاق بیرون رفت بابت حرفی که در آن مکان گفته، هزینه‌ای نپردازد و این اساس تعریف کرسی‌های آزاداندیشی است.

او گفت: گاهی به دانشجو گفته می‌شود؛ آزادانه حرف بزن اما ممکن است، یک سال دیگر از او بازخواست کنند و بگویند؛ چرا فلان روز فلان چیز را گفتی؟ در این شرایط دانشجو ترجیح می‌دهد در این مباحث مشارکت نداشته باشد و خودش را درگیر نکند.


رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما باید این تضمین را در دانشجو ایجاد کنیم و بگوییم که بابت حرف‌هایی که می‌زند، مشکلی برایش پیش نمی‌آید. البته این موضوع زمان می‌برد تا جا بیفتد.

فتوحی گفت: به اینکه عامه دانشجویان، فرزندان این مملکت و بچه‌های ما هستند و هر حرکتی که می‌کنند با نیت خیر و بهبود شرایط است، اعتقاد کامل وجود دارد؛ البته ممکن است؛ قشری قصد سویی داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه دانشجویان نه دنبال شر می‌گردد و نمی‌خواهند مشکلی برای دانشگاه و کشور ایجاد کنند، گفت: معتقدم دانشجو باید راحت حرفش را بزند، هرچند من یا دیگران خوشمان نیاید.

رییس دانشگاه شریف در ادامه تبدیل پژوهش‌ها و تحقیقات علمی به تولیدات محصولات فنی را مهم‌ترین دستاورد امسال این دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این بخش ما با خلاهایی مواجه هستیم و چون این حوزه جدید است، نیازمند توجه بیشتری است.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    5 0
    دانشجو نباید اصلا خط قرمز داشته باشد چون جوان است و آرمان طلب