رئیس شورای شهر شهرکرد گفت :تمام دست‌اندرکاران حوزه مدیریت عالی کشور و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی باید در راستای رسیدن به حقوق مدنی استان و آنچه در حق مردم استان کوتاهی شده کمک کنند و امید است با اقدامات قانونی هر چه سریع‌تر این مشکل بحرانی حل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرانلاین ، علیرضا توکلی در نشست خبری اعضای شورای شهر با اصحاب رسانه و مطبوعات استان که با موضوع ششمین همایش بام ایران در حسرت آب برگزار شد، اظهار کرد: توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استان حول محور آب می چرخد.
وی افزود: مسئله مهم و اساسی و وظیفه ذاتی تمام مردم استان و مسئولان دفاع از حق خود در برابر آب است.
توکلی با اشاره به لزوم توجه مردم استان به بحران آب، تصریح کرد: استان در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات بسیاری از جمله مهاجرت به دیگر استان‌ها روبه‌رو خواهد شد که با کمک تمام مردم و مسئولان باید چاره‌ای برای بی‌آبی انجام شود.
رئیس شورای شهر شهرکرد گفت: باید برای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی استان در چهار چوب قانون با همکاری مردم و مسئولان به سمت و سوئی حرکت کرده و با پیگیری‌های قانونی دولت را متوجه انجام این بحران به‌وجود آمده توسط استان اصفهان کرد.
وی افزود: تمام دست‌اندرکاران حوزه مدیریت عالی کشور و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی باید در راستای رسیدن به حقوق مدنی استان و آنچه در حق مردم استان کوتاهی شده کمک کنند و امید است با اقدامات قانونی هر چه سریع‌تر این مشکل بحرانی حل شود.
در ادامه یکی از اعضای شورای شهر اظهار کرد: چندین سال است که چهارمحال و بختیاری با مشکل کمبود آب مواجه است که متاسفانه استان اصفهان همواره قصد خروج از مجرای قانونی برای انتقال آب را دارد.
حیدر علیپور با اشاره به اینکه بحث آب بحثی سیاسی نبوده است، افزود: چهارمحال و بختیاری قصد تنش ندارد و به دنبال علت این است که چرا دولت به مشکل استان توجه نمی‌کند و با کسانی که مشکل ایجاد می‌کنند برخورد نمی‌کند.
وی عدم ابلاغ به موقع مصوبات هیئت دولت را از عوامل تسلط بر منابع چهارمحال و بختیاری عنوان و تصریح کرد: طرح انتقال آب بن به بروجن یکی از طرح های قانونی و مصوب دولت بوده که در این میان استان اصفهان ضمن غیر قانونی دانستن، این طرح را متوقف کردند که امید است با همراهی مردم استان، هر چه سریع‌تر دولتمردان جواب سوالات مبهم مردم استان را بدهند.
در ادامه مصطفی حیدری دیگر عضو شورای شهر شهرکرد، گفت: آنچه امروزه شاهد آن هستیم انتقال آب جاری استان به اصفهان است در حالیکه تأمین آب خود استان از طریق آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود.
وی با اشاره به مشکل بحرانی استان، تصریح کرد: در خصوص چنین مشکل بحرانی نباید کوتاه بیاییم زیرا آیندگان در خصوص سهمی که دارند کوتاهی‌های افراد را عامل بی‌آبی می‌دانند.
حیدری با اشاره به اینکه برخی افراد مشکل کمبود آب را به حساب استان می‌گذارند، تصریح کرد: در حال حاضر دشت‌های استان خشک شده و در حال نشست کردن هستند که با این وجود لازم است به صورت عملیاتی وارد میدان شویم و از حق خود به صورت قانونی دفاع کنیم.
در ادامه فرهاد رئیسی دیگر عضو شورا با اشاره به اینکه بحث آب به زندگی مردم وابسته است، گفت: لازم است گفتمان مشترکی با چهار مولفه مردم، نهادهای حاکمیتی استان و نهادهای حاکمیتی ملی و نهادهای مردم نهاد و NGOها تشکیل دهیم تا مشکلات این حوزه تا حدودی برطرف شوند.
وی با اشاره به اینکه 94 درصد کشور دچار خشکسالی شده است، تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری و چندین استان دیگر در بدترین شرایط بحران آب قرار دارند و تمام افراد در سطح کلان کشور به منظور حفاظت از آب باید کمک کنند تا این معضل برطرف شود.
رئیسی ادامه داد: در حال حاضر و با شرایط موجود بارش برف به باران تبدیل شده و در شهرکرد بیشتر قناتها رو به خشک شدن رفته است.
در ادامه طیبه شریفی دیگر عضو شورا با اشاره به اینکه علت کم آبی تنها تحت تاثیر بارش ها نیست، افزود: تمام کشور با مشکل خشکسالی رو به رو است که چهارمحال و بختیاری وضعیت حادتری دارد و در این میان مظلوم واقع شده است.
وی با اشاره به اینکه ذخایر آبی استان و بارندگی ها کاهش یافته است، تصریح کرد: وظیفه تمام افراد فرهنگ‌‌سازی مردم استان در راستای صرفه‌جویی است.
شریفی گفت: مسئولان، دست‌اندرکاران و دولت آگاه باشد که استان ما با مشکل کمبود آب مواجه است و 9 شهرستان استان در معرض خشکسالی هستند که حاد شدن این مشکلات مردم استان را به مهاجرت از روستا به شهر و تعطیل شدن کشاورزی و زراعت تهدید می‌کند.
در پایان حمید فتح‌اللهی گفت: موضوع آب صرفاً به طرح‌های انتقال آب ختم نمی‌شود.
وی ادامه داد: سد کارون چهار با اعتبار یک هزار میلیارد تومان احداث شد که بخش عمده‌ای از منابع طبیعی و جاده‌های اطراف سد را از بین برد و امروزه استان حق برداشت آب را ندارد و مجوز پرورش ماهی در قفس به سختی گرفته شد که در حال حاضر متوقف شده است.
فتح‌اللهی گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد آب استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که بی تدبیری مسئولان استانی موجب بحرانی شدن دشت شهرکرد شده است.
وی خاطرنشان کرد: امروزه نیازمند عزم همه جانبه هستیم و در صورتی که ندانیم چه خطر بزرگی در کمین است مجبور به مهاجرت خواهیم شد.
فتح‌اللهی خاطرنشان کرد: هر لحظه ممکن است دشت شهرکرد فرو نشست داشته باشد که امید است این جلسه نقطه عطفی به منظور جلب توجه و چاره اندیشی شود.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =