۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

ایسنا نوشت: سفیر عربستان در امان، مردم اردن را به دلیل شعارهایی که علیه محمد بن سلمان سر داده بودند، تهدید کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، خالد بن فیصل بن ترکی، سفیر عربستان در امان، به شدت از برخی نمایندگان اردنی انتقاد کرد. این نمایندگان از هشدار سفارت عربستان به اتباعش درباره مشارکت در تظاهرات علیه اقدام آمریکا درخصوص قدس، انتقاد کرده بودند.

بن ترکی نمایندگان اردنی را به نادیده گرفتن قوانین کشور خود که برگزاری تظاهرات از سوی اتباع خارجی را منع کرده، متهم کرد.

این سفیر در اظهارات خود به اخبار منتشر شده درباره همدستی عربستان با آمریکا برای اتخاذ اقدامش درباره قدس اشاره و اخبار مربوط به "معامله قرن" را تکذیب کرد.

به رغم اینکه این سفیر تلاش می‌کرد تا اصطلاحاتش از مرز عرف دیپلماسی عبور نکند اما با گفتن این جمله خطاب به اردنی‌ها که "کسانی که از حد و مرزشان تجاوز کنند"، از چارچوب دیپلماسی کاملا خارج شد.

با این جملات به نظر می‌رسد که او فقط تظاهرکنندگان و نمایندگان پارلمان را تهدید نکرده بلکه به نوعی کل اردن و شخصیت‌های آن را تهدید کرده است.

صرف‌نظر از منظور واقعی این اظهارات، هدف و مفهوم درخواست سفارت عربستان از اتباعش برای عدم مشارکت در تظاهرات اردن، کاملا واضح است. بی تردید هدف تلاش وی برای حفظ قوانین کشور نبوده چراکه مقامات اردنی در روش اجرای قوانین کشورشان آزاد هستند بلکه هدف اعلام موضع آشکار عربستان درباره اقدام ترامپ است. تمامی منابع به این اشاره دارند که برخی از کشورهای عربی با ترامپ در این اقدام همدست بوده‌اند. کشورهای محاصره کننده هرکدام به دلایل خاص خود نقش اساسی را در این همدستی ایفا کرده‌اند اما واضح است که برنامه‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با برنامه‌های ترامپ و دامادش برای تثبیت پایه‌های قدرت ولیعهد از یکسو و از بین بردن مسئله فلسطین از سوی دیگر همخوانی شدیدی دارد.

باید به این مسائل اشاره کرد که نیروهای امنیتی مصر تظاهرات مصری‌ها در حمایت از فلسطینیان را محاصره و سرکوب کردند و مقامات بحرینی از این لحظه دردناک با فرستاده هیئتی رسمی به اسرائیل استقبال کردند.

اقداماتی که امروز عربستان و کشورهای محاصره کننده انجام میدهند کاملا برعکس اظهارات آن‌ها در محکومیت اقدام ترامپ است. این کشورها به جای اینکه دستگاه سیاسی و دیپلماتیک خود را علیه این اقدام به کار گیرند یا به مردمشان اجازه بدهند احساسات خود را بیان کنند این موضوع را صرفا از طریق برخی خطبه‌ها در مساجد مطرح می‌کنند با این اعتبار که این یک مسئله دینی است و تنها از این مسئله به خدا شکایت می‌بریم. همین کار را مصر کرد زمانی که شیخ الازهر و نه وزیر خارجه یا رئیس‌جمهور مصر دیدار با معاون رئیس‌جمهور آمریکا را رد کرد.

به جای خشم گرفتن بر اسرائیل خشم برخی نویسندگان و فعالان عربستانی را دیدیم که بر خود فلسطینی‌ها خشم گرفته‌اند و دیدیم که سفیر عربستان اردنی‌هایی را تهدید می‌کند که قوانینشان را نادیده می‌گیرند!

بحران در روابط ریاض و امان

تحلیلگران اردنی معتقدند که مداخله سفارت عربستان نشان دهنده بحرانی میان دو کشور است. امان نیز پشت پرده تلاش خود را برای مهار این بحران کرده است. به رهبران پارلمان دستور داده شده که واکنش به سفیر عربستان ممنوع است.

خلیل عطیه، عضو پارلمان اردن پیشنهادی را برای لغو توافق‌نامه وادی عربه با اسرائیل ارائه کرده است اما پارلمان لایحه‌ای را تصویب کرده که مانع لغو این توافق می‌شود. با ارجاع پیشنهاد این عضو پارلمان به دولت بدون انتقال به قوه مقننه از محتوای این یادداشت کاسته شده و احتمالا این توافق لغو نمی‌شود بلکه تنها بازنگری در متن قانون توافق‌نامه برای مشخص کردن نقض‌های صورت گرفته انجام خواهد شد. البته این اقداماتی است که برای نخستین بار به صورت عملی در اردن رخ داده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =