روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در مقاله ای با عنوان ائتلاف سری بین ریاض و تلاویو روند شکل گیری ائتلاف محرمانه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در مسیری جدید و غیرقابل پیش بینی در خاورمیانه را بررسی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین واشنگتن تایمز در گزارشی به قلم هربرت لاندن در پایگاه اینترنتی خود نوشت: روزنامه «باسلر زیتونگ» چاپ سوئیس به تازگی اعلام کرد ائتلاف مخفیانه بین اسرائیل و عربستان سعودی با هدف مهار تمایل ایران برای سلطه بر مناطق بین ایران و مدیترانه وارد مرحله جدیدی شده است.

اسرائیل و عربستان با اینکه روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، اما همکاری نظامی بین شان وجود دارد. در واقع، دولت عربستان چند ماه پیش به منظور بحث درباره نقش ایران به عنوان نیرویی بی ثبات کننده در منطقه، هیئتی نظامی به قدس اعزام کرد. در حال حاضر به نظر می رسد مقامات عربستان سعودی درصدد خرید سامانه موشکی گنبد آهنین اسرائیل و سامانه حفاظت فعال تروفی هستند که تولید صنایع هوافضای اسرائیل و شرکت رافائل است.

با توجه به اینکه ریاض هر گونه عادی سازی رسمی روابط با اسرائیل را رد می کند، این رویداد بسیار قابل توجه است. این امر همچنین حاکی از قائل شدن احترام تازه ای برای اسرائیل و این باور جدید است که اسرائیل در هر گونه کنترل مشترک دفاعی سنی ها نقش ایفا خواهد کرد.

جالب اینکه نه عربستان و نه مصر با انتقال سفارت آمریکا به قدس مخالفت شدید نکردند. آنها در رای گیری سازمان ملل در این باره به این تصمیم رای مخالف دادند، اما پایان کار بود. موج ایجاد این ائتلاف در مسیری جدید و غیرقابل پیش بینی در خاورمیانه حرکت می کند.

موضع عربستان ظاهراً مرتبط با توافق اسرائیل و فلسطینی ها درباره راه حل تشکیل دو کشور است، اما واقعیت این است که ایران تهدید واقعی است که بزرگترین خطر برای ریاض است. اسرائیل با فناوری پیشرفته خود بر مبنای ضرورت به متحد عربستان تبدیل شده است، و الزاماً متحد این کشور در منافع مشترک درازمدت نیست، هر چند تاریخ طرف هایی را با یکدیگر متحد می کند که اتحاد آنها غیرمحتمل به نظر می رسد. موشکی که به تازگی از یمن به ریاض شلیک شد، باعث شد سران عربستان متوجه میزان آسیب پذیری خود شوند، و در نتیجه به سامانه گنبد آهنین علاقه مند شوند.

این موشک -که گفته می شود حوثی ها  آن را شلیک کردند، همه نشانه ها و علائم یک سلاح ایرانی را دارد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، شلیک این موشک را «اقدام جنگی ایران» توصیف کرد. عربستان سعودی منابع و امکانات دارد، اما سعودی ها با وجود آموزش های نظامی هنوز آماده جنگ با ایران نیستند. آنها به ایجاد، آموزش و خرید فناوری پیشرفته ادامه خواهند داد، اما دست کم در شرایط کنونی به جنگ روی نخواهند آورد. به همین دلیل است که سامانه گنبد آهنین به عنوان یک سامانه دفاعی راهبردی تا این حد برای عربستان اهمیت دارد.

نمی توان فهمید که آیا حوثی ها (انصار الله) دوباره به این زودی ها اقدام به شلیک موشکی علیه عربستان خواهند کرد یا خیر. اما همه شواهد حاکی از آن است که چنین اقدامی صورت خواهد گرفت. حوثی ها  گروه نیابتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند و از سوی ایران تامین تسلیحاتی، حمایت و هدایت می شوند. تحولات در خاورمیانه با چرخش ها و اشتباهاتی همراه خواهد بود.

در حال حاضر، این تحولات فرصت خوبی برای اسرائیل فراهم کرده است. اسرائیل از زمان رای گیری سازمان ملل درباره تشکیل  در سال 1948 تاکنون در احاطه کشورهای متخاصم بوده است. این امر ممکن است در سال های پیش رو تغییر کند. مسائل غیرقابل پیش بینی متعددی در خاورمیانه وجود دارد. آیا تظاهرات علیه دولت ایران منجر به براندازی آن خواهد شد؟

آیا تمایل محمد بن سلمان به مدرن کردن عربستان و به دست گرفتن کنترل امور نظامی مؤثر خواهد بود؟ آیا جنگ مصر با داعش و القاعده در صحرای سینا موفقیت آمیز خواهد بود؟ آیا آمریکا همچنان شرکت کننده ای فعال در امور خاورمیانه خواهد بود؟ آیا روسیه آماده است برای تضمین جایگاه بشار اسد در سوریه همچنان فداکاری کند؟ این سؤالات و پرسش های متعدد دیگر چشم انداز خاورمیانه را روشن می کند. اگر ائتلاف عربستان و اسرائیل تا حدی موجب ثبات منطقه شود، بسیاری از مسائل مطرح شده فوق ناپدید خواهند شد. به همین دلیل، این ائتلاف پیام آور سیاست تضمین و امید در حال حاضر است.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    خیلی هم سری نیست