ندانمت به حقیقت که در جهان به که مانی/ آوازخوانی تاج اصفهانی در حضور امام صدر و صادق طباطبایی

جلال الدین تاج اصفهانی، خواننده سر‌شناس موسیقی سنتی ایران در سفری که به سوریه داشته، با امام موسی صدر دیدار می کند و در حضور او آواز می‌خواند.

 

 به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، سید مرتضی طباطبایی، خواهرزاده امام موسی صدر در بخشی از سخنان خود در دیدار با گروه تاریخ شفاهی مؤسسه، به خاطره دیدار این استاد آواز با دایی اش پرداخته است.

سید مرتضی طباطبایی در توصیف این دیدار می‌گوید:

«من به همراه امام موسی صدر و برادرم دکتر صادق که از آلمان آمده بود، در زینبیۀ سوریه بودیم که ناگهان صدای کسی را شنیدیم که با لهجۀ اصفهانی گفت: «ای آقای صدر، قربونت برم!» برگشتیم و دیدیم که آقای تاج است. دوید و آمد و امام را بغل کرد و گفت صبح رفته بودم لبنان که شما را ببینم، گفتند شما آمده‌اید سوریه. پرسیدم در سوریه کجا باید پیدایتان بکنم و گفتند زینبیه. و حالا بالاخره پیدایتان کرده‌ام. دایی جان هم خیلی به ایشان محبت کردند و گفتند زود زیارتتان را بکنید و برویم دفتر.

بعد به دفتر ایشان در ابورمانه رفتیم. جای خوب و بزرگی بود. دایی جان از تاج احوال‌پرسی کردند، از اصفهان، از کسانی که می‌شناختند، از رفقا و آشنایان و هنرمند‌ها و به هر حال مجلس گل انداخته بود. آقای تاج از من پرسید که «هنوز می‌خوانی؟» گفتم اینجا مثل ایران نیست که بتوانم تمرین کنم اما چرا، دنبال می‌کنم. آقای تاج توضیح داد که آمده است این‌جا که اگر بشود به عراق برود و می‌خواست که امام برایش ویزای عراق بگیرد. دایی جان دعوت کردند که مهمانشان باشد و آن‌جا بماند اما تاج گفت که نه، خانواده‌ام در هتل هستند و باید بروم. بعد، از این شیرینی‌های لبنانی آوردم و تعارفش کردم. برداشت و گفت: این برای خودم و این هم برای عیالم. من هم گفتم پس با ظرف ببرید این‌طوری که زشت است. خلاصه، بعد از همۀ این‌ها و حرف‌های مختلفی که زده شد امام به آقای تاج گفتند برایمان چیزی بخوان.

من همیشه یک ضبط صوت کوچک همراهم بود و آن را روشن کردم. ایشان شروع کرد به خواندن آواز. همین که در این نوار ضبط شده است. و تصنیف «ندانمت به حقیقت که در جهان به که مانی / جهان و هرچه در او هست صورت‌اند و تو جانی» را خواند. بعد هم با‌‌ همان لهجۀ اصفهانی توضیح داد که این آواز افشاری است و اوجش هم گوشۀ «عراق» است. که دایی جان بلافاصله گفتند: «عراق هم می‌خوای بری!» و تاج هم زیر خنده زد و گفت: «به به!»

قبلش هم امام خیلی از تاج و صدایش تعریف می‌کند. موقعی که تاج این را خواند، شاید نزدیک هشتاد سالش بود. چون وقتی که من پیشش بودم شصت سالش بود. استاد خوبی بود. به من می‌گفت که پدرم همیشه می‌گفت جلال، اول شعر را تحویل بده، بعد تحریر بده. چون بعضی آوازخوان‌ها فکر می‌کنند آواز فقط چه چه زدن است. می‌گفت پدرم می‌گفت: «شعر را فدای آوازت نکن» و خود تاج می‌بینیم که چه قدر قشنگ شعر را دکلمه می‌کند با این‌که آواز می‌خواند. آن وقت‌ها خیلی از خواننده‌های بزرگمان اصلاً آدم نمی‌فهمید چه می‌خوانند.»

سید مرتضی طباطبایی همچنین در خاطره‌اش اشاره می‌کند که ویزای عراق برای جلال الدین تاج با مساعدت امام موسی صدر فراهم می‌شود و تاج در آن سفر از سوریه به عراق می‌رود.

«فایل صوتی که در ابتدای متن می شنوید آواز خواندن جلال الدین تاج در حضور امام موسی صدر است.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    16 1
    چه صدای دلنشینی و چه جالب که در حضور یک روحانی شیعه آواز خوانده شده
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    4 0
    صدر را بعدا باید شناخت
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    2 0
    ناز نفست. .یا حق
  • سعدى A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    4 0
    خدايشان رحمت كناد كه چقدرروشنفكروبه روزبودندهم امام موسىٰ صدروهم مرحوم روانشاددكترصادق طباطبائى. ايكاش بودندواين كشورازوجودامام صدربهره ميبرد