وزیر امور خارجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین دو معاون وزارت امور خارجه و رئیس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته گذشته در راستای توسعه دیپلماسی رایزنی ها و توسعه همکاری سفرهایی را به برخی کشورها داشتند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، تحولات عمیق سیاسی و روابط خارجی ایران در دوران پسابرجام حکایت از شکست فضای ایران هراسی دارد. از این رو، این هفته هم همچون هفته های اخیر رایزنی های گسترده نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با مقامات کشورهای مختلف را در گسترده وسیع شرق آسیا تا قلب اروپا شاهد بودیم.

**ظریف: ایران آماده همکاری با تمام کشورهای جهان است 
محمد جواد ظریف روز جمعه بعد از پایان مذاکرات یک ساعت و نیمه خود با وزیر خارجه انگلیس؛ در گفت وگو با خبرنگاران در لندن اظهار داشت: پروژه ایران هراسی با تحولات اخیر فروریخته است و تهران آماده همکاری اقتصادی با تمام کشورهای جهان است.
ظریف تصریح کرد که هیچگاه دیگر شرایط به قبل از توافق هسته ای و اجرای برجام بازنخواهد گشت.
وی اعلام کرد: صدور ویزای سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن در چند هفته آینده انجام می شود. توافق کردیم که تا چند هفته دیگر دو کشور صدور ویزا برای شهروندان عادی و گذرنامه های عادی را شروع کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: به نظر ما این اقدام، یک حرکت مثبت در جهت تبادل بیشتر بین مردم دو کشور است و امیدواریم که به درک بهتر از یکدیگر کمک کند .
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز با تاکید بر ضرورت عادی سازی روابط میان دو کشور تصریح کرد: با همکاری هم می توانیم برای چالش های منطقه ای راه حل پیدا کنیم.

**طیب نیا: اقدام های مختلف دولت برای بهبود شرایط اقتصادی 
علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز این هفته به ژاپن رفت، با اشاره به اقدام های مختلف دولت تدبیر و امید در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور طی دو سال گذشته گفت: با دستیابی به توافق هسته ای و اجرای برجام، زمینه برای توسعه فعالیت های اقتصادی ایران بیشتر فراهم شده است.
وزیر اقتصاد افزود: این روزها ما شاهد علاقه فراوان شرکت های خارجی برای همکاری با ایران هستیم و از این جهت ظرفیت های توسعه همکاری های تجاری بین ایران و ژاپن بسیار بالاست و با امضای توافقنامه حمایت از سرمایه گذاری بین دو کشور در روز جمعه٬ گام مهمی در این جهت برداشته می شود.

**دانش یزدی: شکست ایران هراسی دستاورد برجام 
مهدی دانش یزدی معاون اداری و مالی وزیر امور خارجه در بلگراد نیز شکست فضای ایران هراسی را از دستاوردهای برجام دانست و گفت: در دوران پسابرجام شاهد تحولات عمیق در روابط خارجی ایران با کشورهای دیگر با مفهوم گسترش روابط هستیم. 
وی تاکید کرد: حتی دشمنان ایران هم معترف هستند که برنامه هسته ای ایران که به طور مسالمت آمیز حل و فصل شده دستاوردی بزرگ و شگرف بوده است.
معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه سفر اخیر رییس جمهوری به ایتالیا و فرانسه را نشانه گسترش روابط و همکاری ایران با کشورهای خارجی دانست و گفت: قراردادهایی که در طی این دو سفر انجام و منعقد شد در واقع قراردادهای مهمی هستند که با هدف پیشبرد وضعیت اقتصادی کشور و جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی انجام شده است.
دانش یزدی امضای این قراردادهای مهم با دو کشور بزرگ اتحادیه اروپا را عبور جمهوری اسلامی ایران از فضای تنگی که به ناحق و ظالمانه در گذشته برای ما ایجاد شده بود، توصیف کرد و با تاکید بر اینکه این عبور با سرافرازی و پیروزی بوده است، گفت: حتی دشمنان ایران هم معترف هستند که برنامه هسته ای ایران که بطور مسالمت آمیز حل و فصل شده دستاوردی بزرگ و شگرف بوده است.

**رحیم پور: گشایش اعتبار 150 میلیون دلاری هند برای خرید ریل 
ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه در سفر به هند گفت: با گشایش اعتبار 150 میلیون دلاری هندی ها برای خرید ریل به زودی بارگیری ریل ها آغاز می شود.
«سوشما سواراج » وزیر خارجه هند نیز از گسترش همکاری های سیاسی و اقتصادی با ایران استقبال کرد و گفت: تهران و دهلی نو می توانند در دوران جدید، همکاری های خود را در زمینه های اقتصادی، تجاری و انرژی توسعه دهند.

**ولایتی: همکاری ایران، روسیه و چین نوید بخش برای آینده منطقه 
علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که به مسکو سفر کرده است، همکاری کشورهای آسیایی به ویژه ایران، روسیه و چین را نوید بخش آینده منطقه دانست.
ولایتی با تاکید بر اینکه بی تردید بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، اظهار داشت: مبارزه با توسعه طلبی های آمریکا و همچنین گسترش ناتو به شرق ضرورت جدی دیگری برای تعمیق روابط به منظور ترسیم چشم انداز روشن تر در میان کشور های منطقه آسیا است.
وی ادامه داد: عربستان خود را در باتلاق یمن گرفتار کرده است و یقینا پیروز نهایی، ملت یمن خواهند بود و مصلحت منطقه، مردم یمن و سعودی ها در توقف این حملات و کشتار مردم مظلوم است.

 5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =