معاونت فرهنگی ارشاد از ۱۸ هزار و ۵۵ عنوان کتاب بررسی شده در سال ۹۳، تعداد یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۶۳۲ نسخه کتاب به مبلغ بیش از ۱۶ میلیارد و ۹۳۷ میلیون تومان خریداری کرده است.


به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با بزرگداشت هفته دولت، گزارش عملکرد یکسال گذشته معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد. این گزارش در سه بخش رویکردها و اقدامات موضوعی در سال ۹۳، برنامه‌های حمایتی و برنامه‌ها و فعالیت‌های هدایتی تدوین شده است.

از جمله اقدامات موضوعی معاونت امور فرهنگی در سال ۹۳ به عنوان بخش اول گزارش عملکرد معاونت امور فرهنگی می‌توان به قانونگرایی و پرهیز از سلیقه گرایی در اجرای قوانین، مشارکت و یا تفویض اختیار به بخش خصوصی و تمرکز زدایی، توسعه و ترویج کتاب و اطلاعات کتابشناختی به جامعه، توسعه خدمات برای پدیدآورندگان و اهل قلم، تعمیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نشر، رشد و توسعه دیپلماسی فرهنگی بر اساس کتاب، رویکردهای حمایتی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در حوزه نشر فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت، حمایت و تقویت صنعت نشر و برنامه‌ها و فعالیت‌های هدایتی معاونت در حوزه‌های کتاب، نشر و چاپ اشاره کرد.

بر اساس این گزارش در حوزه قانونگرایی و پرهیز از سلیقه گرایی در اجرای قوانین قداماتی از جمله ساماندهی و تشکیل جلسات هیات نظارت عالی کتاب و هیات‌های نظارتی استانی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تسریع در روند اخذ مجوزهای قانونی و پرهیز از اعمال نظرهای غیرمجاز و رفع خلاء‌های قانونی و ایجاد وحدت رویه در اعمال نظارت بر کتاب و نشر صورت گرفته است.

در حوزه مشارکت و یا تفویض اختیار به بخش خصوصی و تمرکر زدایی، تفویض و یا مشارکت فعال نهادهای صنفی در فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هفته کتاب، جشنواره صنعت چاپ، واگذاری فعالیت‌های نمایشگاهی به بخش خصوصی با حفظ وجوه سیاستگذاری و نظارتی دولت و واگذاری بخش‌های اجرایی فعالیت‌های فرهنگی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها از طریق تفاهم‌نامه‌های استانی با تمامی استان‌ها از جمله اقدامات انجام شده است.

این گزارش حاکی است، در حوزه توسعه و ترویج کتاب و اطلاعات کتابشناختی به جامعه فعالیت‌ها و اقداماتی از جمله تولید نشریات کتاب ماه، کتابشناسی ماه و کتاب هفته، اقدامات نرم افزاری شامل؛ ایجاد سایت کتاب و فصلنامه‌های تخصصی نقد کتاب، تولید اخبار تخصصی کتاب توسط سایت خبرگزاری کتاب، ایجاد کتابخانه تازه­‌های نشر و برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم هفته کتاب، جشنواره‌های روستای دوستدار کتاب، پایتخت کتاب، برگزاری مراسم تجلیل از فعالان ترویج کتابخوانی توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ترویج کتابخوانی، برنامه ترویج چهره به چهره کتاب صورت گرفته است.

ایجاد سایت اهل قلم، ایجاد وبگاه پدیدآورندگان کتاب و مرکز مشاوره حقوقی اهل قلم ایران نیز از فعالیت‌ها و اقدامات حوزه توسعه خدمات برای پدیدآورندگان و اهل قلم این معاونت است.

اقدامات حوزه تعمیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نشر نیز شامل برگزاری نشستهای تخصصی نقد کتاب، تولید فصلنامه تخصصی نقد کتاب در ۱۵ موضوع، ایجاد خانه‌های ترجمه، نقد کتاب، ویرایش، کتاب پژوهی به منظور فراهم کردن زیرساخت‌های صحیح و اصولی تولید کتاب و همچنین ساماندهی و فعالیت تخصصی در هر یک از زمینه‌های زیرساختی تولید کتاب و برگزاری مراسم یازدهمین جشنواره نقد کتاب می‌شود.

این گزارش در حوزه رشد و توسعه دیپلماسی فرهنگی بر اساس کتاب این معاونت به اقداماتی از جمله جایزه جهانی کتاب سال، حضور برنامه ریزی شده و هدفمند در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور، ایجاد ارتباط و ملاقات‌های حضوری با شخصیت‌های فرهنگی و نمایشگاهی کشورهای مختلف، ساماندهی و توجه به فعالیت‌های فرهنگی اقلیت‌های دینی و اقوام مختلف کشور و دیدار با نمایندگان محترم اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های عالی رتبه دینی اشاره دارد.

بر اساس این گزارش در حوزه حمایت و تقویت صنعت نشر، اقداماتی از جمله خرید کتاب به منظور تقویت نشر و تامین کتاب کتابخانه‌های مساجد و کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و بیست و دومین مراسم تجلیل از خادمان نشر و پیشکسوتان عرصه چاپ صورت گرفته است.

در حوزه برنامه‌ها و فعالیت‌های هدایتی معاونت در حوزه‌های کتاب، نشر و چاپ این گزارش به اقداماتی مانند حوزه کتاب و پژوهش (سی دومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی، آئین انتخاب برترین‌های پژوهش فرهنگی پژوهشگران برتر صنعت چاپ)، حوزه شعر (نهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر)، حوزه ادبیات (هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌‌احمد) و حوزه چاپ (چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ، انتخاب پیشکسوتان و کارآفرینان نمونه، انتخاب کارشناس نمونه، همایش روز ملی صنعت چاپ، برگزاری جشن «جشنواره صنعت چاپ» در استان‌ها) اشاره شده است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =