رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بین المجالس صدای مردم مظلوم مسلمان است گفت: نباید بگذاریم مظلومیت فلسطین مضاعف شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ها، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در سیزدهمین همایش مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: یکی از مسائل مهمی امروز که دغدغه فکری کشورهای اسلامی است، موضوع قدس است. گرچه مسئله فلسطین در اجلاس های اسلامی به موضوع دائمی تبدیل شده است اما باید پذیرفت که در سالهای اخیر به خاطر توطئه های مختلف در کشورهای اسلامی، مشکلات امنیتی سختی برای کشورهای اسلامی به وجود آمده است؛ به همین دلیل فرصتی برای رژیم صهیونیستی به وجود آمد تا به خیال خود گامی به جلو بردارد و قدس شریف را از مرکزیت امر برای فلسطین در بیاورند.

لاریجانی ادامه داد: البته این هوشیاری برای ملت های مسلمان وجود داشت که نشست های گذشته و این اقدام را به خوبی تبیین کردند اما به هر حال نباید بگذاریم مظلومیت فلسطین مضاعف شود. بین المجالس صدای مردم مظلوم مسلمان است. این اجلاس صدای امت اسلامی است بنابراین انتظار می رود در این اجلاس مسائلی که برای مسلمانان مهم است مورد توجه قرار گیرد. از زمانی که بین المجالس تاسیس شد یکی از ارکان فکری که ما را دور هم جمع کرد توسعه کشورهای اسلامی بود.

اهم اظهارات لاریجانی به شرح زیر است:

*امروز نیروهای متخصص، امکانات کشاورزی و معدنی به وفور در کشورهای اسلامی وجود دارد باید ساز و کارهایی را طراحی کنیم که مسائل دولت‌ها به همکاری اقتصادی گره بخورد، واقعیت این است که فضای اقتصادی کشورهای اسلامی از هم دور است و این ظرفیت‌ها در کنار هم قرار نمی‌گیرد. در حالی که ترکیه از امکانات مهندسی خوب و یا مالزی از ظرفیت دیگری برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.می‌خواهم تاکید کنم که اگر کنفراس کشورهای اسلامی تشکیل می‌شود و یا همین اجلاس بین المجالس، باید برای استفاده از ظرفیت‌های کشورهای اسلامی باشد.

*باید در دنیای امروز زیرساخت‌های امنیت، فرهنگ، اقتصاد و ... را فراهم کرد، جمهوری اسلامی این مسیر را طی می‌کند. برای ما همه کشورهای اسلامی عزیز هستند. اولویت ما همکاری اقتصادی با کشورهای اسلامی است. همکاری اقتصادی از نظر جمهوری اسلامی یک نقطه مهم برای پایداری همه کشورهای اسلامی است.

*بحران تروریستی در منطقه سال هاست گرفتاری ایجاد کرده است. ایران همیشه قربانی تروریسم بوده و برای مبارزه با تروریسم نیز پیش قدم است. این یک ننگ است که کشور اسلامی دست به ترور می‌زند و حیثیت را از بین می‌برد.

* باید پذیرفت مسئله تروریسم یک جنس مهاجرپذیر است و از یک کشور به کشور دیگر می‌رود، مادامی که برخی از کشورها از پشت صحنه به آنها کمک می‌کنند، ماجرای تاثربرانگیز تروریسم ادامه دارد. با آنکه تروریست‌ها در سوریه و عراق ضربه خوردند، ولی فعال هستند و باید در جلسات حساس باشیم و از ارتباطات امنیتی برای تبادل تجربیات استفاده کنیم و یده واحده در مبارزه با تروریسم باشیم.

* جمهوری اسلامی آماده است با همه کشورها همکاری امنیتی داشته باشد تا این معضل از دامن کشورهای اسلامی خارج شود، من امیدوارم این کنفرانس با توجه به چالش‌های متعددی که وجود دارد، با سمت‌گیری آینده‌گرانه به ویژه مسائل اقتصادی مسائل را دنبال کند. همان مقداری که متفرق باشیم دیگران از فاصله ما استفاده می‌کنند. این مشکلی است که در کشورهای اسلامی وجود دارد و به جایی که به نقاط اشتراک استفاده کنند، به نقاط افتراق تاکید دارند. این ضایعه‌ای است که باید از گذشته پند گرفت و برای آینده مسیر درستی پند بگیریم.

*برای سخنان تحقیرآمیز ترامپ درباره کشورهای آفریقایی و آمریکای مرکزی باید تاسف بخوریم. وقتی شنیدم که او در مورد برخی از کشورها با لسان تحقیرآمیز صحبت کرد، احساس می‌کردم این لحن جهان را به دوره توحش مدرن هل می‌دهد و به جای احترام به دیگر کشورها تحقیرآمیز حرف می‌زنند.

*کشورهای اسلامی باید این رفتارها را تقبیح کنند. هیچ رئیس‌جمهوری نباید ملت‌ها را تحقیر کند؛ چه آفریقایی باشد و چه آفریقایی نباشد. باید روش‌هایشان را اصلاح کنند چراکه نه تنها دوستی‌ها را تقویت نمی‌کنند بلکه شکاف‌ها بیشتر می‌شود.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    7 0
    از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است