بی‌بی‌سی نوشت: نشریه آموزش عالی تایمز گزارش سالانه خود در مورد رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در جهان را برای سال ۲۰۱۶ منتشر کرده است. این گزارش براساس بررسی۸۰۰ دانشگاه در ۷۰ کشور جهان تهیه شده است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از دو جنبه کیفیت آموزشی و اعتبار یا شهرت جهانی آن صورت گرفته است. همچنین، این گزارش نوعی منطقه‌بندی را هم تهیه کرده که شامل رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای آسیایی و دانشگاه‌ها در کشورهای رو به رشد است.

در رتبه‌بندی کیفیت آموزشی، سیزده متغیر مورد نظر قرار گرفته است. همچنین، به هر دانشگاهی امتیازاتی از نظر کیفیت تدریس (۳۰ درصد کل امتیازات)، نگرش بین‌المللی (۷.۵ در صد)، کسب درآمد از طریق ارتباط با صنایع (۴.۵ درصد)، کیفیت و دامنه تحقیقات (۳۰ درصد) و استناد به عنوان منبع و مرجع (۳۰ درصد) به کار گرفته شده است. آماری شامل تعداد دانشجو، نسبت دانشجو به استاد، درصد دانشجویان و پژوهشگران خارجی و نسبت دانشجویان زن به مرد در باره دانشگاه‌های مورد نظر هم در این گزارش آمده است.

به عنوان نمونه، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، که رتبه اول جهانی را از نظر کیفیت به خود اختصاص داده، از حداکثر ۱۰۰ امتیاز کیفی ۹۵.۲ امتیاز را کسب کرده است. امتیازات آن در زمینه کیفیت آموزش، ۹۵.۶، در نگرش بین‌المللی ۶۴، در زمینه درآمد از طریق ارتباط با صنایع ۹۷.۸، از نظر کیفیت و دامنه تحقیقات ۹۷.۶ و از نظر استناد به عنوان منبع و مرجع ۹۹.۸ بوده است.

برای دانشگاه علم و صنعت ایران، که بهترین دانشگاه ایران از لحاظ کیفیت شناخته شده، امتیاز کل گزارش نشده اما در سایر زمینه‌ها، امتیازات این موسسه عبارتست از ۲۵.۹ از نظر کیفیت آموزش، ۱۲.۲ از نظر نگرش بین‌المللی، ۶۱.۲ از نظر کسب درآمد از صنایع، ۲۶.۰ از نظر تحقیقات، و ۴۲.۳ از نظر ارجاع به آن.

انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا در صدر رده دانشگاه‌های معتبر جهان

براساس این گزارش، هشت دانشگاه ایران از لحاظ کیفی در میان هشتصد دانشگاه مورد بررسی دیده می‌شوند. این دانشگاه‌ها عبارتند از دانشگاه علم و صنعت و سپس دانشگاه صنعتی شریف (هر دو در رده ۴۰۱ در میان ۵۰۰ دانشگاه اول)، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی ایران (رده ۵۰۱ در میان ۶۰۰ دانشگاه)، و دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیر طوسی و دانشگاه شهید بهشتی (رده ۶۰۱ در میان ۸۰۰ دانشگاه).

این رتبه‌بندی نسبت به سال گذشته تغییراتی را نشان می‌دهد. در گزارش سال ۲۰۱۵ نشریه آموزش عالی تایمز، دانشگاه شریف در رتبه ۳۰۱ در میان ۳۵۰ دانشگاه اول مورد بررسی و دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه ۳۵۱ در میان ۴۰۰ دانشگاه جای داشتند.

این گزارش شامل دانشگاه‌های افغانستان و تاجیکستان نیست.

در رتبه‌بندی نشریه آموزش عالی تایمز، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (آمریکا) از لحاظ کیفی در رده اول قرار دارد و پس از آن، دانشگاه آکسفورد (بریتانیا)، دانشگاه استانفورد (آمریکا)، دانشگاه کمبریج (بریتانیا)، انستیتو تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی)، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پرینستون (آمریکا)، امپریال کالج دانشگاه لندن (بریتانیا)، انستیتو تکنولوژی زوریخ (سوئیس)، دانشگاه شیکاگو (آمریکا)، دانشگاه جان هاپکینز (آمریکا)، دانشگاه ییل (آمریکا)، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی (آمریکا)، یونیورسیتی کالج دانشگاه لندن (بریتانیا)، دانشگاه کلمبیا (آمریکا)، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (آمریکا)، دانشگاه پنسیلوانیا (آمریکا)، دانشگاه کرنل (آمریکا)، دانشگاه تورنتو (کانادا) و دانشگاه دوک (آمریکا) رده های دوم تا بیستم را در اختیار گرفته‌اند.

نسبت به سال گذشته، در بالاترین رده‌های این جدول تغییری روی داده است. در سال گذشته، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا همچنان در رده اول بود اما رده دوم به دانشگاه هاروارد، رده سوم به دانشگاه آکسفورد، رده چهارم به دانشگاه استانفورد و رده پنجم به دانشگاه کمبریج اختصاص داشت.

هاروارد همچنان عنوان "معتبرترین" دانشگاه جهان را یدک می‌کشد

گزارش سال جاری، دانشگاه‌ها را از لحاظ "شهرت" و اعتبار بین‌المللی هم رتبه‌بندی کرده است. در این رتبه‌بندی، که شامل یکصد دانشگاه برتر جهان است، دانشگاه هاروارد در رده اول قرار دارد و پس از آن، انستیتو تکنولوژی ماساچوست، و دانشگاه‌های استانفورد، کمبریج، آکسفورد، کالیفرنیا در برکلی، پرینستون، ییل، کلمبیا، انستیتو تکنولوژی کالیفرینا، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه توکیو قرار دارند. این رتبه‌بندی براساس نظرخواهی صورت گرفته و جنبه "ذهنی" دارد اما تهیه کنندگان گزارش تاکید دارند که پرسش‌شوندگان از میان استادان و دانشجویان دانشگاه‌های عمده جهان انتخاب شده‌اند. هیچیک از دانشگاه‌های ایران وارد این رده بندی نشده است.

بخش دیگری از گزارش به رتبه‌بندی دانشگاه های قاره آسیا از لحاظ کیفی اختصاص دارد که در سال گذشته (۲۰۱۵) صورت گرفته است. در این بخش، دانشگاه توکیو (ژاپن)، دانشگاه ملی سنگاپور (سنگاپور)، دانشگاه هنگ کنگ (هنگ کنگ)، دانشگاه پکن (چین)، دانشگاه تسینگوا (چین)، دانشگاه ملی سئول (کره جنوبی)، دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ کنگ، موسسه علوم و تکنولوژی کره (جنوبی)، دانشگاه کیوتو (ژاپن) و دانشگاه صنعتی نانیانگ (سنگاپور) دیده می شوند.

در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیا،، دانشگاه صنعتی شریف در رده ۴۳، دانشگاه صنعتی اصفهان در رده ۶۱ و دانشگاه علم و صنعت ایران در رده ۶۸ قرار گرفته بودند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    12 44
    علم و صنعت دانشگاهیه که احمدی نژاد و وزراش توش درس خوندن ،بایدم اول بشه
    • کارشناس رسانه US ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
      9 3
      این رده بندی صرفا نظر یک نشریه است... یک رده بندی قطعی و جهانی نیست... مثل اینکه خبرآنلاین بیاد طبق یه سری معیار بگه فلان بازیکن فوتبال بهترین بازیکن ایرانه.. درحالی که یه سایت خبری دیگه اسم نفر دیگه ای را بگه.. اشکال در شیوه تیتر زدن شما است... باید واضح بنویسد که به نظر این نشریه دانشگاه علم و صعنعت فلانه...
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    15 45
    واقعا خنده داره علم و صنعت؟؟؟
  • علی A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    6 16
    چرا اسم دانشگاه صنعتی اصفهان در کلیدواژه های شما نیست؟ این یعنی تبعیض چون نشان دهنده ی این است که از این دانشگاه ها اصلا خبری کار نمی شود که بخواهیم با جستجو در کلیدواژه ها آن را بیابیم. این تبعیض در مورد تمامی دانشگاههای شهرستانی صدق می کند. از بودجه که مسئله ی اساسی است گرفته تا اخبار مربوطه.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    11 5
    همان طور که می بینید ما می توانیم
  • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    14 34
    نباید زیاد به این گزارش تکیه کرد چون اهمیت موضوع در این است که انها با ابتکارات ایرانیها در جابجایی و تغییر امار و ارقام اشنا نیستند وگرنه وقتی دانشگاههایی مثل تهران و شریف و پلی تکنیک و... حضور دارند دانشگاهی مانند علم و صنعت توان عرض اندام نخواهد داشت...
    • حمید A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
      23 7
      سلام شما کدوم دانشگاه ازادی درس خوندی که از علم وصنعت سر در نمیاری
    • لیلی A1 ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
      9 0
      علم و صنعت عالیه
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    9 27
    یعنی واقعا هنرسرای عالی نارمک از دانشگاه تهران با قدمت حدود صد سال که از رشته های مهندسی و علوم پایه تا تمامی شاخه های مرتبط با حقوق و علوم انسانی و یا حتی پزشکی را نیز در خود جا داده بالاتر است؟
    • سهیل A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
      16 5
      هنرسرای عالی تهران سال 1308 تاسیس شده پنج سال قبل از دانشگاه تهران پس می تونه بالاتر باشه
    • محمد صالحی A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
      18 4
      اولا ک علم و صنعت سال 1308تاسیس شد و دانشگاه تهران سال1313 جالبه بدونید ک اولین مهندس ایرانی ک دارای مدرک بوده از علم و صنعت بوده محمد باقر نیو بنیان گذار صنعت کاشی و نساجی جدید ضرابخانه و چینی سازی ایران دوما ما خودمون هم احمدی نژاد رو ب عنوان ی استاد و رئیس جمهور خوب قبول نداریم . سوما بچه های اینجا بیشترین نقش و تو صنعت مهندسی کشور دارند .برید آمار بگیرید. بچه های ما مثل بعضی از دوستان دانشجوی دیگه فقط خرخونی نمی کنن که تهش به این نتیجه برین که اپلای بهترین کار . به نظرم الان به جای این تنش زایی ها بیایید به دانشگاه های همدیگه کمک کنیم تا کشورمون پیشرفت کنه .هنوز هیچکدوم از دانشگاه هامون ب استاندارد جهانی نرسیدن.
  • بی نام A1 ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    4 9
    از نکات جالب این رده بندی اینه که در مقیاس جهانی دانشگاه علم و صنعت بهترین دانشگاه ایرانه، اما در مقیاس آسیا، صنعتی شریف بهترین دانشگاه ایرانه/ این نشون میده رده بندی خیلی حساب نداره
    • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
      3 0
      دوست عزیز این رتبه بندی جهانی۲۰۱۶ ولی رتبه بندی که در آسیا صورت گرفته و شریف بالاتره سال ۲۰۱۵ صورت گرفته
  • دانشجوی علم و صنعتی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    30 5
    واقعااا علم و صنعت بهترینه
  • ایرانی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    19 2
    کی از مزیت های علم و صنعت نسبت به بقیه دانشگاهها اینه که حداقل استاداش واقعا با صنعت سر و کله دارن..نه مثله شریف و تهران که شده فرودگاه واسه دانشجویانش..
  • ایرانی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    26 1
    یکی از مزیت های علم و صنعت نسبت به بقیه دانشگاهها اینه که حداقل استاداش واقعا با صنعت سر و کار دارن..نه مثله شریف و تهران که شده فرودگاه واسه دانشجویانش..
  • سید A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    19 1
    تایمز همیشه لطف داشته.دوستان هم به جای تمسخر تبریک بگن.کلی از رنکینگ ها هم تهران و شریف و صنعتی اصفهان رو اول میکنن...یه سری معیارها بوده که علموص بیشتر امتیاز آورده
  • بی نام A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    6 0
    نظرات بالا رو که آدم می خونه متاسف میشه. یعنی هیچکدوم به افت 100تایی جایگاه دانشگاه ایران دقت نکردین و فقط چسبیدین که تو یک شهر کدوم بهتره؟
  • پویان A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    5 25
    یعنی علم و صنعت اول ایرانه بنظ من علم و صنعت از نظر علمی در حد دانشگاه شیراز هم نیست چه برسه شرف و تهران و امیرکبیر
  • بی نام DE ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    19 3
    فقط علم و صنعت . پرچم بالاست. چرا زورتون میاد . حتما بررسی کردن.