خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شده است بعد از شکست و کمرنگ شدن داعش در سوریه مجددا گروه های وابسته به القاعده قدرت خواهند گرفت.

به گزارش خبرآنلاین این خبرگزاری نوشت: در حالیکه ائتلاف تحت امر آمریکا و نیروهای سوری تحت حمایت روسیه تمام تمرکز خود را بر بیرون راندن عناصر داعش از بخش شرقی سوریه معطوف ساخته اند ، یک ائتلاف مرتبط با القاعده موسوم به کمیته آزاد سازی شامات در حال تحکیم مواضع و کنترل خود بر شهر ادلب سوریه است و احتمالا به بازگشت و احیای استراتژی اسامه بن لادن درباره حمله به اهداف غربی فکر می کند.

براساس این گزارش اعضای این کمیته در تلاش هستند تا خلا ناشی از افول داعش را در منطقه پر کنند. داعش تقریبا همه اراضی را که زمانی در سوریه و عراق تحت کنترل خود داشت از جمله شهر موصل در شمال عراق و شهر رقه در شمال سوریه از دست داده است .

دهها هزار تن از عناصر داعش در میادین نبرد کشته شده اند ولی تعداد نامعلومی از آنان فرار کرده اند. همزمان با فروپاسی داعش اختلافاتی میان صفوف این گروه بر سر نحوه عملکرد ابوبکر البغدادی سرکرده داعش اشکار شده بود.

درحالیکه داعش در حال ایجاد بخشهای بزرگی از خلافت خود خوانده در عراق و سوریه بود ، شبه نظامیان القاعده با دیگر گروه های تروریستی هم پیمان شدند. این گروه با وجود تغییر نام های مکرر هنوز هم وابسته به شبکه جهانی القاعده محسوب می شود که حملات یازده سپتامبر را انجام داد.

دو مقام اطلاعاتی عراقی نیز به آسوشیتدپرس گفته اند ایمن الظواهری جانشین بن لادن ، دو فرستاده را به منظور متقاعد ساختن اعضای داعش به پیوستن به گروه وی به سوریه اعزام کرده است. این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند شاید علت سخنرانی صوتی منتسب به ابوبکر البغدادی در روز 28 سپتامبر که در آن وی به اعضای داعش دستور داد تا عقب نشینی نکنند و از فرار و مذاکره وتسلیم شدن بپرهیزند ؛ همین موضوع بوده است.

نیروهای ارتش ترکیه هفته گذشته عملیاتی نظامی محدودی را با هدف ایجاد منطقه عاری از درگیری در ادلب آغاز کردند. نیروهای ترکیه هنوز در منطقه با القاعده رو در رو نشده اند ولی اگر آنها به دیده تهدید منطقه ای یا بین المللی نگریسته شوند ، شاید اوضاع تغییر کند. افزون بر آن نیروهای اسد که از پیروزی های اخیر بر شد داعش در شورق سوریه روحیه گرفته اند ، ممکن است کانون حملات خود را متوجه ادلب سازند .

روسیه پیشتر در اوایل این ماه مواضع القاعده را در ادلب هدف قرار داده بود و اعلام کرد چندین تن از فرماندهان شبه نظامیان را به قتل رسانده است . ائتلاف تحت امر آمریکا نیز هر از چند گاه در طول سالیان اخیر مواضع القاعده را به منظور نابود کردن هسته ای مخفی آنها موسوم به گروه خراسان هدف قرار داده است.

26149

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    9 1
    بستگي به تصميمات سازمان جنايتكار سيا و سعودي وهابي پرور داره