کتابخانه جدید فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه توسط رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان افتتاح شد.

به گزارش خبرآنلاین پنجشنبه ۲۲ تیرماه در ابتدای یکصد و هجدهمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم، با حضور دبیر، معاونان پژوهشی، رؤسای گروه های علمی و شاخه های تخصصی و جمع کثیری از اعضای پیوسته و وابسته و همکاران مدعو گروههای علمی، مدیران و کارکنان فرهنگستان علوم، کتابخانه جدید فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران توسط رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان افتتاح شد.

پس از افتتاح کتابخانه و بازدید از مخزن لاتین، مخزن فارسی و نسخ خطی موجود در کتابخانه، استادان در سالن کتاب های مرجع حضور یافتند. در ابتدا خانم ها شیرین امینی و میترا معدنی کارشناس و مدیر کتابخانه ضمن خیرمقدم به حاضران از حمایت های رئیس و دبیر فرهنگستان و مساعدت و تلاش مدیران بخش های مختلف در راه اندازی کتابخانه تشکر کردند و پیرامون تعداد کتابهای موجود، بخشهای مختلف کتابخانه و قابلیت های نرم افزار تحت وب کتابخانه توضیحاتی ارائه کردند.

در ادامه، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان به نمایندگی از اعضای فرهنگستان سخنان کوتاهی ایراد کرد. ایشان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید دکتر علی شریعتمداری، اولین رئیس فرهنگستان علوم، برای دکتر داوری اردکانی که با موافقت و حمایت ایشان کتابخانه فرهنگستان در ساختمان دربند توسعه پیدا کرد و به ساختمان حقانی منتقل شد، عمر با عزت همراه با سلامت طلب کرد.

وی همچنین با تشکر از اقدامات دبیران سابق فرهنگستان، از دکتر حسین نمازی دبیر فرهنگستان علوم برای اهتمام به اتمام و تکمیل پروژه راه اندازی کتابخانه ساختمان حقانی تشکر و ابراز امیدواری کرد که اعضای فرهنگستان برای غنای بیشتر کتابخانه، کتاب ها و رساله هایی که زیر نظرشان تدوین شده است را به کتابخانه فرهنگستان اهدا کنند.

در ابتدای جلسه مجمع عمومی فرهنگستان نیز داوری اردکانی ریاست فرهنگستان ضمن تشکر از فعالیت هایی که برای راه اندازی کتابخانه جدید فرهنگستان صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد با نظر و راهنمایی استادان عضو فرهنگستان، این کتابخانه که به بسیاری از کتابخانه های داخل کشور و تعدادی از کتابخانه های بزرگ دنیا متصل است، بیش از پیش توسعه پیدا کند.

 کتابخانه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ همزمان با آغاز به کار فرهنگستان راه اندازی شد. در آن زمان مکان فرهنگستان در ساختمان دربند واقع بود که بعدها به مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم تبدیل شد. با افتتاح ساختمان جدید فرهنگستان ها واقع در بزرگراه حقانی و انتقال فرهنگستان به این ساختمان، کتابخانه در ساختمان مرکز مطالعات باقی ماند تا اینکه پس از تجهیز منابع و امکانات و همچنین آماده سازی زیرساخت های لازم، در تیرماه سال ۱۳۹۶ به ساختمان حقانی منتقل شد.

کتابخانه فرهنگستان علوم مشتمل بر کتاب هایی با موضوعات علمی کلان و عمومی و همچنین زمینه های تخصصی در حوزه -های علوم انسانی، علوم اسلامی، علوم پایه، علوم دامپزشکی، علوم کشاورزی، علوم مهندسی، آینده نگری علم و فناوری، زبان و ادب فارسی و هنر است و بالغ بر ۲۰،۰۰۰ کتاب فارسی و لاتین، صدها نشریه ادواری، و همچنین لوح فشرده در موضوعات متنوع از جمله طرح های پژوهشی خاتمه یافته فرهنگستان است.

این کتابخانه در طبقه همکف فرهنگستان با مساحت ۱۳۰۰ متر مربع واقع شده است و دارای بخش های «مرجع»، «مخزن کتاب های فارسی»، «مخزن کتاب های لاتین»، «سالن مطالعه»، «سایت کامپیوتر» و همچنین «بخش نشریات فارسی و لاتین» است و مجهز به نرم افزار کتابداری تحت وب می باشد. علاقمندان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان و رجوع به منوی «کتابخانه»، منابع موجود در کتابخانه را بر اساس نام نویسنده یا عنوان و موضوع کتاب جستجو و برای امانت گرفتن آنها اقدام نمایند. نرم افزار کتابخانه، همچنین قابلیت جستجوی منابع علمی در بسیاری از کتابخانه های داخلی و همچنین آن دسته از کتابخانه های بین المللی که مطابق استاندارد Z۳۹۵۰ کار می کنند را دارد. این استاندارد انتقال اطلاعات پایگاه داده کتابخانهه ها را امکان پذیر می سازد.

کتابخانه فرهنگستان علوم روزهای شنبه تا چهارشنبه در ساعات اداری آماده خدمت رسانی به علاقمندان می باشد و بر نحوه کار کتابخانه مرکز مطالعات علم و فناوری واقع در ساختمان دربند نیز نظارت دارد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =