اظهارات تهیه‌کننده «نفس»/ خوشحالم فیلم یک فیلمساز زن به اسکار می‌رود

محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نفس» اعتقاد دارد انتخاب این اثر برای حضور در اسکار از یک سو نشان دهنده قابلیت‌های زنان هنرمند کشورمان است و از سوی دیگر توان سینمای ایران در پرورش نسل تازه‌ای از فیلمسازان را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی از سوی کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار 2018 برای حضور در این جایزه معتبر جهانی معرفی شد.

محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم «نفس» در گفتگو با خبرآنلاین، درباره انتخاب این فیلم نرگس آبیار به عنوان نماینده ایران در اسکار 2018 گفت: «ابتدا باید بگویم همه 9 فیلم دیگری که در کنار «نفس» در فهرست هیات انتخاب بررسی قرار داشتند، انتخاب‌های محترم و فیلم‌های قابل احترامی هستند و هر کدام سلیقه‌های مختلف سینمایی را نمایندگی می‌کنند.»

او ادامه داد: «خوشحالی من از انتخاب «نفس» در وهله اول از این بابت است که یک فیلمساز زن برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران فیلمش به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده است. من معتقدم خانم‌ها پتانسیل زیاد و مهمی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و هنری ایران دارند که باید به این ظرفیت بیشتر توجه کرد.»

قاسمی تاکید کرد: «وقتی ما ظرفیت‌هایمان را به دنیا معرفی کنیم آنها نیز نگاه‌شان را به ایران متفاوت‌تر می‌کنند و این به نظرم اتفاق مثبتی است. از طرف دیگر این فیلمساز نماینده نسل نو و جدید سینمای ایران است و این هم به نظر من قابل احترام است و باعث می‌شود بتوان به سینمای ایران امید داشت. این نسل نسلی است که از طریق آموزه‌های سینمای ایران جلو رفتند و شاگرد این سینما بودند و خروجی همین سینما هستند و این مسئله نیز قدرت سینمای ایران را نشان می دهد. البته این ویژگی به نظر من شامل هر ده فیلم می‌شد.»

این‌ تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که احتمالا کدام وجه از فیلم «نفس» بیشتر مورد توجه اعضای آکادمی اسکار قرار می‌گیرد، گفت: «این فیلم، روح انسانی را به نمایش می‌گذارد و این روح انسانی را به نظر من نمی‌شود در یک جغرافیا محدود کرد. نگاه انسانی فراتر از مرزهاست و باعث می‌شود بتوان با آن همذات پنداری کرد. علی‌الخصوص کودک و نگاه کودکانه و دنیا از دریچه نگاه یک کودک به نظر من برای همه دنیا باورپذیر و قابل همذات‌پنداری است.»

او همچنین افزود: «ما قبلا هم چنین تجربه‌ای را با «بچه‌های آسمان»، فیلم خیلی خوب آقای مجید مجیدی داشتیم، به نظر از این جهات شاید فیلم «نفس» هم بتواند نظرها را جلب کند. از طرفی هم «نفس» به دنبال ستایش این روح انسانی نیز هست.»

قاسمی درباره انتخاب این فیلم به دلیل مفهوم صلح‌طلبی که دارد، توضیح داد: «من درباره معیارهای کمیته انتخاب اطلاعات دقیقی ندارم اما می‌دانم بیان صلح، آن هم صلحی عزت‌مندانه موضوعی شریف است. فیلم به این موضوع اشاره می‌کند که بهترین پیشنهاد برای زندگی صلح است. این فیلم می‌گوید کودک قصه شاید در سختی‌های مختلفی باشد، اما رویا و تخیل آن را نجات می‌دهد. تنها چیزی که باعث می‌شود تخیل او از بین برود جنگ طلبی کشوری به اسم عراق است. پیشنهاد درست قصه این فیلم به دنیا این است که ما در صلح باشیم. فکر می‌کنم همه اینها نکات مثبتی برای حضور این فیلم در رویداد بزرگی چون اسکار باشد. ضمن اینکه فیلم «نفس» نزدیک به سی حضور بین‌المللی داشته است و شاید یکی از دلایل انتخاب همین موارد باشد.»

او ادامه داد: «این فیلم سعی کرده به یک شکلی و در وسع خودش و بر اساس تاریخی که نشان می‌دهد، یعنی 40 سال پیش، اقلیم و فرهنگ ایران را معرفی کند. این اتفاق هم با نگاهی بومی و مردمی در طول فیلم می‌افتد و اتفاقا نگاه‌های مختلف را که نمی‌خواهم در جزئیاتش وارد شوم، در مسیر خودش قرار نمی‌دهد.»

تهیه‌کننده «شیار 143» در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: «همانطور که گفتم «نفس» خروجی آموزه‌های سینمای ایران است، امیدوارم سینمای ایران فرزند خودش را حمایت کند. یک بخشی از این مسئله به فیلم بر می‌گردد و بخش دیگر هم به سازو کار اسکار مربوط است.»

 

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    3 7
    نفس و یتیم خانه ایران، ماجرای نیمروز جزو سیاه نما ترین فیلم های سال بودند حالا یکی از انها را فرستاده اند اسکار که به احتمال قریب به یقین راه هم نخواهد یافت فیلمی که اکثر مطلق مخاطبین و منتقدان داخل کشور هم ان را فیلم ضعیفی می دانند بهتر بود فیلم با کیفیت تری می فرستادند درضمن مگر همین دوستان نمی گفتند نیابد سیاه نمایی ها را به جهان نشان داد پس چرا سکوت کرده اند.
    • بی نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
      2 0
      با اين بحث شما كه اين فيلم هم سياه نمايي داره ولي صداي كسي در نيامده موافقم ولي نبايد فراموش كرد اون ٩ فيلم ديگه ليست نهائي هم فيلمهاي عالي نبودن . همه ١٠ فيلم آخر شامل فيلمهاي متوسط كه شانسي براي اسكار نداشتن بودن . بضاعت امسال همين بود . ضمن اينكه امسال بهترين فيلم تاريخ سينمامون رو هم ميبرديم با توجه به برد پارسال شانسي براي اسكار امسال نداشتيم . پس چه بهتر كه يك فيلمساز خانوم براي بار اول رفت كه در نسل جديد خانومها كارگردان حتي با وجود ايرادات زياد از بقيه با انگيزه تَر ظاهر شده .