ایرنا نوشت:

گروهی از مردم ژاپن در تجمع اعتراض آمیزی مقابل محل اقامت «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور، به دلیل آنچه بی کفایتی دولت در برخورد با موضوع گروگانگیری اتباع ژاپنی توسط داعش عنوان شد، خواستار استعفای وی شدند.

گروه تروریستی داعش روز شنبه گذشته با انتشار ویدیویی که نشان دهنده کشته شدن یکی از دو اسیر ژاپنی است، خشم مردم این کشور را برانگیخت و آنان را به خیابان های توکیو کشاند.

هر چند مقامات دولت ژاپن گفته اند نمی توانند موثق بودن تصویری که ظاهرا متعلق به «هارونا یوکاوا» است را تایید کنند، اما منابع مختلف خبری کشته شدن یکی از گروگان های ژاپنی به دست نیروهای تروریستی - تکفیری داعش را تایید کردند.

در یک تصویر ویدئویی که روز شنبه در یک شبکه اجتماعی منتشر و سپس حذف شد، تصویری از «کنجی» با پیراهن نارنجی به همراه صدایی که به انگلیسی صحبت می کرد، پخش شد که نشان می دهد او هنوز زنده است.

گروگانی که گفته می شود هنوز زنده است، «کنجی گوتو یوکاوا» نام دارد که ماه اوت توسط شبه نظامیان داعش در سوریه در جریان آنچه تلاش برای راه اندازی یک شرکت امنیتی، به دام افتاد.

با اینکه «آبه» و دولتش رایزنی های گسترده ای را از همان ابتدا ماجرای گروگانگیری با برخی کشورها آغاز کرد، اما مردم این کشور آن را با توجه به کشته شدن یکی از گروگان ها کافی نمی دانند.

معترضان ژاپنی شب گذشته در مقابل محل اقامت نخست وزیر این کشور تجمع کرده بودند و در شعارهای خود رویکرد دولت در مواجهه با موضوع گروگانگیری را «بسیار ضعیف» توصیف کردند و خواستار استعفای «شینزو آبه» شدند.

آنان همچنین برخورد دولت با این موضوع را به فاجعه ای بزرگ در عرصه امنیت سیاسی ژاپن تشبیه کرده و بر لزوم آزادی هر چه سریعتر تنها گروگان باقی مانده در دست تروریست ها تاکید کردند.

خبرگزاری «شین هوا» گزارش داد: معترضان در حالی که پلاکاردها و دست نوشته های مختلفی در اعتراض به عملکرد دیپلماتیک دولت «شینزو آبه» در دست داشتند، شعارهایی نظیر «من کنجی هستم - من آبه نیستم»، «آبه؛ اگر نمی توانی اتباع ژاپن را نجات دهی، استعفا بده و برو»، «آبه؛ سفرهای بی خاصیت خارجی تا کی؟» را فریاد زدند.

یکی از معترضان ژاپنی به خبرنگاران گفت: «در حالی که ما امروز شاهدیم تمام هم و غم دولت نمایش تصویری صلح آمیز از ژاپن در جهان است و دولت به طور بی سابقه ای بر صدور بیانیه مربوط به جنگ ژاپن مشغول است، اتباع کشور در دیگر کشورها به گروگان گرفته و کشته می شوند. دولت آبه تنها در این خصوص با آمریکا تماس گرفت که آن هم هیچ فایده ای نداشت؛ این به نظر ما یک شکست بزرگ و فاجعه ای عظیم برای سیاست خارجی دولت ژاپن است».

این فرد که به نمایندگی از معترضان با رسانه ها سخن می گفت، تصریح کرد: آبه اعلام کرده که ژاپن به تروریست ها باج نخواهد داد، اما در عمل آنچه رخ می دهد به زیان کشور و اتباع ژاپنی است. ما از وضعیت دو هموطن خود نزد داعش بی اطلاع هستیم و دولت نیز در این خصوص دست روی دست گذاشته است.

گروه داعش پیشتر برای آزادی دو گروگان ژاپنی تقاضای 200 میلیون دلار باج ظرف مدت 72 ساعت کرده بود؛ رقمی که «شینزو آبه» قول آن را هفته گذشته برای کمک به تلاش ها جهت مقابله با داعش داده بود.

تلویزیون «ان.اچ.کی» ژاپن در گزارشی که روز یکشنبه - دیروز- منتشر کرد، گفت: داعش شرط جدیدی را برای دولت این کشور تعیین کرده و آن آزادی «الریشاوی» در مقابل یکی از دو گروگان ژاپنی است که گفته می شود، زنده است.

«ساجده الریشاوی» یکی از زنان عضو داعش است که به جرم انجام عملیات انتحاری به مرگ محکوم شد و در اردن زندانی است و داعش حاضر است اسیر ژاپنی خود را در ازای آزادی این زن معاوضه کند.

23261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =