سرگئی تسیب معاون وزارت صنایع و تجارت روسیه اعلام کرد: اکنون فرصت های زیادی برای گسترش همکاری های تهران و مسکو شکل گرفته که هوافضا، ساخت نیروگاه هسته ای و حرارتی از جمله عرصه های برتر آن است.

به گزارش خبرآنلاین، تسیب روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو اظهار کرد: ایران شریک مهم منطقه ای روسیه است و ما برای توسعه مشارکت راهبردی با تهران اهمیت زیادی قائل هستیم.
وی به توجه ویژه دولت روسیه برای گسترش فراگیر همکاری های راهبردی با ایران اشاره کرد گفت: روند توسعه روابط از دو سال پیش نسبت به قبل سرعت بیشتری یافته و دو کشور به سوی تحکیم مشارکت راهبردی درازمدت در مناسبات حرکت می کنند.
تسیب ادامه داد: در دو سال اخیر دهها سند مهم همکاری میان ایران و روسیه امضا شده که بدون شک از مهم ترین آنها ساخت دو واحد نیروگاه هسته ای در بوشهر است.
وی افزود: امروزه همکاری های دو کشور به سرعت توسعه می یابد و در عرصه هایی همچون ماشین سازی، هوافضا، ساخت نیروگاههای حرارتی و هسته ای، درمان و پزشکی و انرژی دو کشور فرصت های بزرگی برای توسعه همکاری های سودمند وجود دارد.
معاون وزیر صنایع و تجارت روسیه همچنین با اشاره به برنامه های توسعه مناسبات دو کشور از جمله در عرصه سلامتی و دارویی، اظهار کرد: در جریان سفر اخیر (7 و 8 مهرماه) هیات ایرانی به ریاست وزیر بهداشت ایران به مسکو 11 سند همکاری بین بخش های خصوصی دو طرف امضا شد که نشانه وجود فضای مساعد در تمامی حوزه ها است.
تسیب اصلی ترین عامل توسعه همکاری های ایران و روسیه را حمایت و اراده سیاسی رهبران دو کشور اعلام کرد و گفت که تاکید رئیسان جمهوری ایران و روسیه در این زمینه به سطوح برنامه ریزی و تصمیم گیری کمک کرده و فرصت های همکاری در فضای روابط دوجانبه را بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه در نقشه راه صنعتی همکاری های دو کشور 70 پروژه برای اجرا در ایران گنجانده شده است، گفت: امیدواریم تمام پروژه های پیش بینی شده در این طرح بزرگ اجرا شود، زیرا موجب گسترش روابط دوجانبه و اعتماد بیشتر دو طرف خواهد شد.
مقام روسی ادامه داد: فقط با همکاری های بیشتر و تداوم تماس ها در سطوح مختلف می توان شرایط مناسب تری برای همکاری های صنعتی و اقتصادی فراهم کرد.
تسیب در پایان خاطر نشان کرد: افزایش ارزش و حجم مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه در اولویت روابط قرار دارد و بر این اساس در شش ماه گذشته نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد بیشتر شده است که امیدواریم در سال های آینده تا دو برابر افزایش یابد، زیرا معتقدیم برای رسیدن به این هدف تمامی شرایط لازم فراهم شده است.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را نیز تحرک بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 70 درصد بیشتر شده است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 585387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =