۰ نفر
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۰

ایرنا نوشت: به دنبال انتقادهای شدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا از چین در خصوص اختلافات تجاری دو کشور، پکن پذیرفت که فرصت های شغلی بیشتری در آمریکا ایجاد کند.

در همین راستا چین در اولین اقدام «جک ما» رئیس شرکت بزرگ اینترنتی علی بابا را به آمریکا فرستاد تا با ترامپ در این باره دیدار و گفت وگو نماید.

این نشان می دهد که اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه چین دزد فرصتهای شغلی آمریکاست، باعث شده تا پکن درصدد جلب رضایت رئیس جمهوری باشد که بیش از هر کشوری در روزهای اخیر از چین انتقاد کرده است.

این موضوع باعث شده تا «مردم» روزنامه ارگانی حزب حاکم چین اعلام کند که پکن می کوشد تا با استفاده از سرمایه گذاری و شرکت های خود 2 میلیون و 600 هزار شغل در آمریکا ایجاد کند.

به نظر می رسد که چنین اظهارنظرها و آمار و ارقامی از سوی چین نشان دهنده تسلیم شدن این کشور در برابر فشارهای اخیر ترامپ باشد.

از سوی دیگر چینی ها نمی خواهند روابط خود را به دلایل تجاری با دولت جدید آمریکا از هم اکنون تیره کنند.

در همین راستا و بی درنگ پس از انتقادهای صریح ترامپ از پکن در باره اینکه چین فرصت های شغلی را در آمریکا به خطر انداخته است، یک سرمایه دار بزرگ چینی که ظاهرا با دولتمردان این کشور نیز رابطه خوبی دارد به آمریکا رفت تا به ترامپ قول بدهد، می تواند در زمینه ایجاد فرصت های شغلی روی چین حساب باز کند.

در واقع چین در تلاش است تا ارزش تبادلات 600 میلیارد دلاری سالانه خود را با آمریکا حفظ کند و از آنجا که در چین همه محاسبات بر روی چرتکه های اقتصادی انجام می شود و اقتصاد زیربنایی ترین اصل در این کشور است، طبیعی به نظر می رسید که چینی ها خیلی زود راهی برای رضایت ترامپ پیدا کنند.

حتی وزارت خارجه چین هم در بیانیه ای آورده است که روابط این کشور با آمریکا بسیار مهم است و بهتر است در برابر اظهارات انتقادی ترامپ طرفین با آرمش با مسایل برخورد کنند.

چین مهمترین رابطه خود را با یک کشور رابطه با آمریکا می داند و از آن با عنوان مهمترین مناسبات دوجانبه در جهان یاد کرده است.
شورای بازرگانی آمریکا در چین که 200 شرکت آمریکایی از طریق آن از چین خرید می کنند در گزارشی آورده که چینی ها در سال 2015 میلادی 165 میلیارد دلار کالا از آمریکا خریداری کرده اند که نزدیک به 7 ممیز سه درصد از کل صادرات آمریکا بوده است.
با این حساب به نظر می رسد که چین از مدت ها قبل کوشیده است تا مازاد تجاری خود را در برابر آمریکا کاهش دهد اما کماکان در این زمینه زیر تیغ انتقاد آن کشور قرار دارد.

در واقع اختلافات تجاری دو کشور و نگرانی چین از تلافی جویی های آمریکا باعث شده است تا پکن به رغم انتقادهای فزاینده ترامپ از خود آرامش نشان داده و سعی کند جو را آرام کند و از فرصتها برای حل و فصل استفاده نماید.

آمارهای منتشره در روزنامه «مردم» چین نیز نشان می دهد که ارزش صادرات آمریکا به چین تا سال 2030 میلادی بالغ بر 500 میلیارد دلار خواهد بود و چین این را یک فرصت بی نظیر برای واشنگتن دانسته است.

با وجود تسلیم شدن چین در برابر انتقادهای ترامپ در زمینه ایجاد فرصت های شغلی و اعزام سرمایه گذاران به آمریکا برای دادن اطمینان به آن کشور به نظر نمی رسد که اختلافات دو کشور در آینده نزدیک به این سادگی و تنها با چنین اقداماتی حل و فصل شود.
آنچه اکنون ترامپ می خواهد اینکه مازاد تجاری چین در برابر آمریکا کاهش یابد، سرمایه های آمریکایی به این کشور بازگردد، شرکت های آمریکایی بجای چین در آمریکا سرمایه گذاری کنند، ارزش یوان در برابر دلار آمریکا تقویت شود و در نهایت آمریکا تعیین کننده صحنه و عرصه تجارت بین دو کشور باشد و کفه ترازو فقط به نفع چین سنگینی نکند و البته این ماموریت غیر ممکن بدون شک دو کشور را بار دیگر رودرروی یکدیگر قرار خواهد داد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =