تسنیم نوشت: روزنامه انگلیسی تایمز فاش کرد که رئیس جمهور ترکیه پیش از کودتای نافرجام اخیر در این کشور برای پاکسازی ارتش از عناصر مخالف خود برنامه داشته است.

 روزنامه تایمز در گزارشی با این عنوان که "براساس یک گزارش اروپایی محرمانه، اردوغان برای عملیات پاکسازی در کشور قبل از کودتا برنامه ریزی کرده بود"، نوشت: یک گزارش اطلاعاتی اروپایی محرمانه نشان می دهد که رئیس جمهور ترکیه برای عملیات پاکسازی ارتش از عناصر مخالف پیش از کودتای ماه جولای گذشته برنامه ریزی کرده بود.

این گزارش سازمان های اطلاعاتی اروپایی در تضاد با ادعاهای دولت ترکیه است که فتح الله گولن از سران معارض را که در آمریکا زندگی می کند، در پس پرده نقشه سرنگونی این دولت می داند.

براساس این گزارش اطلاعاتی، "برنامه ریزی برای کودتا در ترکیه توسط گروهی از معارضان اردوغان و حزب حاکم وی صورت گرفته است".

در این گزارش اطلاعاتی آمده است: "تصمیم آغاز کودتا از ترس عملیات پاکسازی گرفته شد. به احتمال زیاد، مجریان این کودتا گروهی از افسران طرفدار گولن و سکولارهای مخالف حزب حاکم ترکیه بودند و به احتمال زیاد، خود گولن در برنامه ریزی برای این کودتا دست نداشته است".

این گزارش افزود: "طرفداران گولن برای رساندن حامیان خود به پست های بالای ارتش، سیستم قضایی و پلیس و سایر رده های بالای دولتی چندین دهه تلاش بی وقفه کردند تا بتوانند در اوضاع ترکیه تاثیر بگذارند و فعالیت های اردوغان را محدود کنند".

به نوشته تایمز، احتمال زیادی وجود ندارد که گولن قادر به برنامه ریزی کودتا در ترکیه باشد و قدرت اتخاذ چنین گامی را داشته باشد. همچنین هیچ دلیلی وجود ندارد که ارتشی که خود را حامی ترکیه سکولار می داند و طرفداران گولن آماده همکاری با یکدیگر برای عزل اردوغان بوده باشند.
52312

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =