«خبرجنوب» نوشت: شورای استاندارد فارس در حالی روز گذشته برگزار شد که نمایندگان بخش خصوصی خواستار تجدیدنظر و اصلاح برخی معیارهای استاندارد شدند.

در اين جلسه نمايندگان بخش خصوصي خواستار آن شدند كه در كنار آن كه چندين دستگاه به طور موازي بر فعاليت بخش خصوصي و رعايت استانداردها در كارخانجات نظارت كنند فكري هم به حال 75 درصد واحدهاي توليدي استان نمايند كه حتي واحد كنترل كيفي هم ندارند. رسمي شناختن اتاق بازرگاني به عنوان مرجع تدوين استانداردها و دوري از موازي كاري در اين زمينه از ديگر مسائل مطرح شده در اين جلسه بود.
اما شايد قابل تاملترين مساله مطرح شده در اين جلسه مساله مصرف بيش از حد آنتي بيوتيك در مرغداريهاي استان بود كه به گفته مدير نظارت بر غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز كنترل آن از دست خارج شده است.
مدير نظارت بر غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز در اين جلسه گفت: متاسفانه در تدوين استانداردها آن قدر كه به فاكتورهاي ظاهری و شكل محصولات توجه ميشود به سلامت مصرفكنندگان اين محصولات توجه نمي شود.
دكتر رزمجو با بيان اين كه باید تصميمگيري براي برخي از ويژگيهاي محصولات را به توليدكنندگان سپرد افزود: مثلاً در صدور پروانه استاندارد به ميزان نمك در محصولاتي همچون همبر و كباب لقمه توجه نشده است و اين محصولات با نمك بالا عرضه ميشود اما همچنان در پروانه استاندارد به وزن اين محصول كه تاثيري در سلامت مردم ندارد توجه ميشود.
وي افزود: عدم استفاده از نيتروزامين در فرآوردههاي گوشتي كه يك ماده نگران كننده است در پروانههاي استاندارد اين فرآوردهها مورد غفلت واقع مي شود اما مصرف سويا كه يك ماده اوليه منسوخ شده در فرآورده هاي گوشتي است همچنان در پروانه استاندارد مورد توجه قرار مي گيرد.
دكتر رزمجو اضافه كرد: همچنين به استانداردسازي آرد و نان بايد توجه ويژه شود.
وي تاكيد كرد: اگر بستهبندي و اوزان محصولات خطري براي مصرف كننده ايجاد نميكند ميتوان سليقه براي نحوه انتخاب آن را به عهده توليد كننده گذاشت.
دكتر رزمجو بيان داشت: البته در برخي محصولات همچون حلب خيارشور نبايد وزن آن بيشتر از 4 كيلو باشد چرا كه در حرارت دادن آن مشكل ايجاد ميشود و تغيير شكل مي دهد اما در بسياري از محصولات وزن آن تاثيري در سلامت مردم ندارد.
مدير نظارت بر غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز همچنين با غيرقابل كنترل خواندن مصرف آنتي بيوتيكها در مرغداريها گفت: متاسفانه آمار مستندي از بيمارستانهاي نمازي و سعدي داريم كه نشان مي دهد مصرف آنتي بيوتيك باعث بروز مشكلاتي براي مردم شده است.
وي با تاكيد بر لزوم نظارت بيشتر بر مصرف دارو در مرغداريها گفت: متولي اين كار ما نيستيم و سازمان دامپزشكي است كه سه ماه از ما مهلت گرفته تا وضعيت موجود را مورد بررسي دقيق قرار دهد.
مدير نظارت بر غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز تاكيد كرد: ما حاضريم در كنار دامپزشكي تحقيقات لازم را پيرامون اين مساله انجام دهيم ضمن آن كه در شوراي سلامت استان نيز آن را مطرح كردهايم.
وي گفت: توجه به سلامت مورد تاكيد جدي دانشگاه علوم پزشكي شيراز است و در نظارتهاي خود به اين مهم براي پيشگيري از بيماري ها توجه جدي ميشود به گونه اي كه به جاي آن كه همچون گذشته حداقل ميزان مصرف نمك، شكر و چربی توجه شود براي آن حداكثر و سقف مصرف در نظر گرفته ايم.
75 درصد بنگاه هاي توليدي استان واحد كنترل كيفيت ندارد
رئيس اتاق بازرگاني شيراز نيز با گلايه از اين وضعيت گفت: متاسفانه در صدور پروانه استاندارد به مواردي كه مشخصاً با سلامت مردم در ارتباط است توجه کامل نمیشود اما در كمال تعجب ميبينيم به سايز خيار كه قرار است به خيارشور تبديل شود در پروانه استاندارد توجه مي گردد.
جمال رازقي با بيان اين كه مصرف بيش از حد آنتي بيوتيك در مرغداري ها مشكلات زيادي به وجود آورده است، گفت: انتظار ميرود در نظارتها و در صدور پروانه استاندارد به مسائلي كه سلامت مردم را تهديد مي كند توجه شود كه از جمله آن مصرف بيش از حد آنتي بيوتيكها در مرغداريهاست.
وي گفت: در كل فارس تنها دو مرغداري علامت استاندارد دارند اين درحالي است كه مصرف بيش از حد آنتي بيوتيك در ساير مرغداري هاي استان، سلامت مردم را تهديد كرده و بدن آنها را نسبت به آنتي بيوتيك ها شديداً مقاوم كرده است به گونه اي كه اگر يك بيماري عفوني به سراغ مردم بيايد، تزريق آنتي بيوتيك در آنها باعث بهبود و درمان بيماري نمي شود چرا كه بدن آنها به آنتي بيوتيك مقاوم شده است.
رازقي با طرح اين سوال كه چرا مسئولان به سراغ اين مسائل نمي روند تاكيد كرد: استاندارد مرغ بايد اجباري شود و نه آن كه به صورت تشويقي پروانه استاندارد براي مرغداري ها صادر گردد.
رئيس اتاق بازرگاني شيراز با بيان اينكه در فارس 75 درصد توليدي هاي استان، واحد كنترل كيفيت ندارند، گفت: استاندارد پيشكش، اين بنگاههاي توليدي حتي واحد كنترل كيفيت هم ندارند.
وي با بيان اين كه در حالي اين وضعيت در استان وجود دارد كه روي 25 درصد واحدهاي باقي مانده 4-3 دستگاه مختلف به صورت موازي نظارت دارند گفت: 75 درصد واحدهاي توليدي را به امان خود رها كرده ايم اما در 25 درصد ديگر واحدها يك آزمون براي سلامت محصول را توسط چند دستگاه، چندين و چند بار انجام ميدهند و هزينه آن را هم از توليدكننده ميگيرند. نماينده استاندارد و دامپزشكي كه براي نمونه گيري به واحدهاي توليدي ميآيند يك چرخ در كارخانه ميزنند و يك قبض از جيبشان درميآورند ميگويند اين قبض آژانسمان، بعد دوباره يك قبض ديگر و مي گويند اين قبض بازديدمان، اين قبض نمونه گيري از محصول و ... پس وظيفه حاكميتي دستگاه هاي نظارتي چه ميشود؟ چرا پول اين كارها را از جيب صنعتگر مي گيرند؟ مساله اين نيست كه وجه اين قبوض چقدر است بلكه مساله آن است كه حتي يك ريال هم نبايد براي وظايف حاكميتي از جيب توليدكننده هزينه شود.
رازقي در بخش ديگري از سخنان خود در اعتراض به موازي كاري براي تدوين استاندارد گفت: قرار بود فقط اتاق بازرگاني مسئول اين كار باشد اما اداره استاندارد در تمام ادارات دفتر استاندارد داير كرده و آن سازمانها ترجيح ميدهند به جاي همكاري با ما، با آن دفاتر همكاري كنند.
وي گفت: ما هم كه ديديم اين وضعيت ادامه دارد فعاليت خودمان را در حوزه استانداردسازي كم كرديم.
رازقي با اشاره به اين كه اتاق بازرگاني 7 استاندارد تدوين كرده بيان داشت: اتاق بازرگاني 3 سال تمام روي استانداردها كار كرد و 3800 نفر ساعت وقت گذاشت و 300 ميليون تومان هم هزينه نمود.
همچنين يلدا راهدار، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني شيراز هم در اين جلسه گفت: در سال 94 مصوب شد اتاق بازرگاني براي استانداردسازي بخش صنايع غذايي اقدام كند كه براي آن هزار نفر ساعت كارشناسي شد اما به يكباره اداره استاندارد اعلام كرد كه در تمام دستگاه ها ميخواهد دفتر استاندارد داير كند.وي تاكيد كرد: در اين زمينه بايد تكليف اتاق بازرگاني روشن شود تا از موازي كار جلوگيري گردد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =