تفاوت پلیس «لیسانسه‌ها» با «دزد و پلیس» از زمین تا آسمان است

بازیگران زیادی در سینما و تلویزیون نقش پلیس را بازی کرده‌اند، بهنام تشکر نیز تا به حال دوبار در دو مجموعه تلویزیونی نقش پلیس را ایفا کرده است. «لیسانسه‌ها» با بازی او این شبها از تلویزیون در حال پخش است.

نژلا پیکانیان: بهنام تشکر پس از سال‌ها تجربه بازی روی صحنه تئاتر به تلویزیون آمد و در همان اولین تجربه جدی بازیگری‌اش در قاب تصویر توجه مخاطبان زیادی را به جنس بازی‌اش جلب کرد. خیلی‌ها سریال «ساختمان پزشکان» سروش صحت را اولین تجربه بازی تشکر می‌دانستند اما او از سال‌ها پیش در تئاتر‌های مختلف در نقش‌های متفاوت روی صحنه رفته بود و نامی آشنا برای طرفداران تئاتر بود. تشکر بعد از 5 سال دوباره در سریال «لیسانسه‌ها» با سروش صحت همکاری کرده که حاصل این همکاری این شبها از تلویزیون پخش می‌شود. او در این سریال نقش یک پلیس را بازی کرده، پلیسی جدی و سختگیر که به گفته بازیگرش ویژگی‌های متفاوتی با خیلی از پلیس‌های دیگر دارد. تشکر پیش از سریال «لیسانسه‌ها» نیز در مجموعه طنز «دزد و پلیس» نقش پلیس را بازی کرده بود اما خودش معتقد است تفاوت این دو پلیس از زمین تا آسمان است. به بهانه پخش سریال جدید سروش صحت با بهنام تشکر که جنس بازی‌اش به دل خیلی از مخاطبان تلویزیون نشسته گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

آقای تشکر چقدر از حضور شما در سریال «لیسانسه‌ها» به آشنایی تان با سروش صحت در «ساختمان پزشکان» و بازی در این مجموعه بر می‌گردد؟

طبیعتا بی تاثیر نبوده، «ساختمان پزشکان» اولین همکاری من با سروش صحت بود و بعد از بازی در آن مجموعه تلویزیونی از او و سبک کاری‌اش شناخت پیدا کردم. دقت و ریزبینی مسائل یکی از ویژگی‌هایی است که در سروش صحت به وضوح دیده می‌شود و در «لیسانسه‌ها» هم من این ویژگی را از سروش صحت می‌بینم.

 

چطور شد که شما پلیس سریال «لیسانسه‌ها» شدید؟

این سریال به من پیشنهاد شد، من هم از قبل سروش صحت و ایمان صفایی نویسندگان این کار را می‌شناختم و وقتی فیلمنامه را خواندم برای بازی در این سریال اعلام آمادگی کردم. فیلمنامه را دوست داشتم و به نظرم نقشی هم که برای من در این سریال در نظر گرفته شده بود متفاوت با آن چیزی بود که تا به حال مخاطب از من دیده و با تصویری که پیش از این در ذهنش از من داشته فرق می‌کرد. به نظرم این نکات در کنار حضور سروش صحت به عنوان کارگردان در این سریال برای پذیرفتن بازی در یک سریال من را تا اندازه زیادی ترغیب می‌کرد.

تا به حال در خیلی از فیلم و سریال‌ها نقش پلیس به تصویر کشیده شده است و بازیگران زیادی نیز این نقش را بازی کرده‌اند، وجه تمایز پلیس سریال «لیسانسه‌ها» با سایر کارهایی که تا به حال دیده‌ایم در چیست؟


پلیس سریال «لیسانسه‌ها» به شدت منظم است و کار برایش اولویت زیادی دارد. ارباب رجوع و به اصطلاح راه انداختن کار او حل کردن مشکلش از دغدغه‌های اصلی این پلیس است و اصرار دارد همه در کارشان جدی و منظم باشد. او با همه کادر کلانتری هم جدی برخورد می‌کند و حتی گاهی اوقات سختگیر می‌شود. اما درباره تفاوتی که پرسیدید باید بگویم هر نقشی ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خودش را دارد و وقتی بازیکران مختلفی آن را ایفا می کنند طبیعتا تمام زوایای آن نقش نیز متناسب با حضور بازیگر متفاوت می‌شود. در واقع علاوه بر شخصیت پردازی هر نقش شکل و شمایل بازی هر بازیگر نیز به نقش هویت می‌دهد که آن را مستقل از نقش‌ها و شخصیت‌های دیگر در سایر کارها می‌کند.

 اولین حضور جدی شما در با سریال «ساختمان پزشکان» بود که کاری طنز به شمار می‌آمد، در ادامه هم چندین سریال طنز با بازی شما از جمله «دزد و پلیس»، «دودکش»، «پادری» و ... دیدیم که آنها هم طنز بودند. با توجه به حضورتان در «لیسانسه‌ها» به نظر می‌رسد علاقه‌تان به بازی در این ژانر بیشتر است. درست می‌گویم؟

واقعیت این است که من شخصا تفکیکی روی این موضوع ندارم و بیشتر تمرکزم برای انتخاب یک کار فیلمنامه و نقشی است که قرار است بازی‌اش کنم. من فیلمنامه‌های سریال‌هایی که نام بردید را دوست داشتم و نقشی هم که در آنها بازی کردم همینطور. گرچه کماکان معتقدم چه در سینما و چه تلویزون نمی توان اسم هر شیرین کاری را طنز گذاشت و فکر کرد مردم هم به آن می‌خندند. من روی بازی در کار طنز همچنان وسواس زیادی دارم و با اینکه در چند سریال طنز بازی کردم اتفاقا حواسم را جمع می‌کنم تا گرفتار ادابازی‌هایی که به اسم طنز جا افتاده نشوم. خوشبختانه از همان کار اولم با سروش صحت یعنی «ساختمان پزشکان» وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه شدم متن و موقعیت‌ها با روحیات و ذهنیات خودم همخوانی دارد و چیزی در ذهنم نیست.

 

شما در سریال «دزد و پلیس» هم نقش پلیس را بازی کردید، خودتان چه تفاوت‌هایی بین آن پلیس و پلیس سریال «لیسانسه‌ها» دیدید؟ با در نظر گرفتن این نکته که هر دوی این پلیس‌ها جدی بودند.

تفاوت‌ها که به نظرم زیاد است، حتی جنس جدی بودن این دو شخصیت هم کاملا به نظرم با هم متفاوت است. ناصر در سریال «دزد و پلیس» در عین جدی بودن در موقعیت‌های کمیک زیادی قرار می‌گرفت اما همه آنها کنترل شده بودند چون در نهایت مشخص می‌شود که ناصر پلیس است. اما در «لیسانسه‌ها» مخاطب از ابتدا با یک پلیس وظیفه شناس و جدی رو به رو است که حتی اگر موقعیت طنزی هم به وجود بیاید او جدی بودنش خودش را دارد.

با همه این اوصاف چقدر در ایفای نقش پلیس با محدودیت مواجه شدید؟

محدودیت‌ها درباره بازی چنین نقشی همیشه وجود دارد اما این به این معنا نیست که شخصیت در قصه یک سریال ضربه بخورد. من همیشه سعی می‌کنم به فیلمنامه و متن وفادار باشم و در این سریال هم همین اتفاق افتاد. چون فکر می کنم نویسنده‌های ما هم بعد از چندین سال فعالیت در این حرفه دیگر به قواعد و مقررات آشنا هستند و طبیعتا چیزی نمی‌نویسند که خارج از قاعده و عرف باشد. ما در این سریال هم مشاور انتظامی داشتیم و نکاتی را که لازم بود برای نقش رعایت شود زیر نظر ایشان بود. من سعی کردم با رعایت کردن چارچوب‌ها و قواعد نکاتی که درباره این شخصیت در «لیسانسه ها» در فیلمنامه بود را به تصویر بکشم و امیدوارم که نتیجه کار در نهایت باعث رضایت خاطر مخاطبان این سریال شده باشد.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =